• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 26 تیر 1401
کد مطلب : 166133
+
-

گره‌گشایی دانش‌بنیان‌ها از ترافیک تهران

شهرداری تهران برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور، 2محل را برای فعالیت آنها ایجاد می‌کند

گزارش
گره‌گشایی دانش‌بنیان‌ها از ترافیک تهران

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

پای دانش‌بنیان‌ها به حل مشکلات ترافیکی و آلودگی هوای تهران باز شده است و به‌زودی برای فعالیت در بوستان‌گفتگو و همچنین محلی در شرق پایتخت مستقر خواهند شد. به همین‌خاطر نوآوران و دانش‌بنیان‌ها با ارائه طرح‌های جدید خود چه در زمینه‌های نرم‌افزاری و چه سخت‌افزاری به مدیریت شهری کمک خواهند کرد تا 2مشکل اولویت‌دار پایتخت کم‌رنگ شوند. البته نکته اصلی اینجاست مسئولیت کاهش ترافیک و آلودگی هوای شهر تنها به‌عهده شهرداری نیست و دست‌کم 22دستگاه دیگر نیز وظایفی دارند. اما در عین حال شهرداری دست روی دست نگذاشته تا از یکسو با اقدامات قرارگاهی و هم‌افزایی با دیگر نهادها و از سوی دیگر با یاری گرفتن از دانش‌بنیان‌ها، هر چقدر هم که شده اوضاع را بهبود دهد. نشان به آن نشان که نخستین نشست از سلسله‌نشست‌های مدیران ارشد شهری با شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و نوآور با موضوع «حمل‌ونقل هوشمند و ترافیک» برگزار شد تا ماحصل آن در نظر گرفتن 2محل جدید برای فعالیت این شرکت‌ها باشد. با این حساب می‌توان امیدوار بود که در آینده‌، از طریق دانش داخلی، برخی قطعات یدکی و حیاتی مورد نیاز مترو و اتوبوسرانی در کشور تولید شود و ناوگان این دو بخش، برای تعمیر و بازسازی، چشم‌شان به تولید آن‌ور آبی‌ها نباشد.

مانع‌زدایی از سر راه دانش‌بنیان‌ها
در همین نخستین نشست برگزار شده، آنقدر پیشنهادها و اختراعات ثبت ‌شده جالبی از سوی مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر ارائه شد که مدیران شهری متقاعد شدند تا پس از طی مراحل قانونی با رویکرد تسهیلگری، پیش‌نیازهای لازم را در اختیار شرکت‌ها قرار دهند. بنابراین در صورت تأیید نهایی، همکاری رسمی شرکت‌ها با شهرداری برای رفع معضلات اعلام شده در حوزه حمل‌ونقل هوشمند و ترافیک آغاز می‌شود.
رئیس مرکز تهران هوشمند در همین ارتباط به فرایند شکل‌گیری «سازمان فناوری‌های نوین و نوآوری شهری» اشاره کرد و از ایجاد یک نهاد جدید و مجزا برای استفاده از فناوری‌های نوین و دانش‌پایه در شهرداری تهران خبر داد. ایمان صادق‌زاده گفت: «تا پیش از این تولی‌گری حوزه استفاده از فناوری‌های نوین به «مرکز تهران هوشمند» به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سازمان فاوا سپرده شده بود اما با توجه به نگاه و رویکرد شهردار محترم تهران، مبنی‌بر ضرورت تبدیل تهران به سکوی فناوری شهری، همچنین با توجه به مهیا نبودن کامل زیرساخت‌های قانونی مورد نیاز برای تعاملات عملیاتی با حوزه‌های دانش‌بنیان، خلاق و نوآور، مجوز ایجاد نهـادی متولی و عملگـر با نام «سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهری» از شورای شهر اخذ شد. بر این اساس، سازوکار عملیاتی برای برقراری تعاملات نتیجه‌بخش در حل معضلات پایتخت با استفاده از فناوری‌های نو، دانش‌پایه و خلاق، در حال انجام است. هدف مدیریت شهری در جهت مانع‌زدایی از سر راه همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با شهرداری تهران است.» هادی محضرنیا، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران هم با اشاره به نقش تأثیرگذار شرکت‌های دانش‌بنیان در ارائه راه‌کارهای خلاقانه و نوآورانه برای حل معضلات شهری پایتخت گفت: «قصد مدیریت شهری تسهیل‌گری برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان است.»

حمایت شرکت کنترل ترافیک تهران از شرکت‌های دانش‌بنیان
پوریا علیمردانی، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران اعتقاد دارد یکی از مشکلات کشور با رویکردهای دانش‌بنیان، گرایش به مدرک است. او گفت: «به همین‌خاطر، شهرداری تهران می‌خواهد تا از کمک مجموعه‌های دانش‌بنیان بهره لازم را ببرد.» به‌گفته او شرکت‌هایی که خود را به شهرداری معرفی کرده‌اند توانایی‌هایی در زمینه مدیریت سیستم‌های هوشمند شهر تهران ارائه داده‌اند که شاید کمتر تاکنون به آنها توجه شده باشد. علیمردانی تأکید کرد که حتی در حوزه نگهداشت سیستم‌ها نیز نیازمند دانش شرکت‌های دانش‌بنیان هستند: «برای نمونه در مورد دوربین‌های کنترل سرعت و سیستم‌های کنترلی چراغ‌ها مشکل داریم. به این ترتیب که سیستم چراغ مرکزی در شهر تهران مربوط به یک کشور خارجی است. بنابراین برای رفع عیوب و نگهداشت سیستم‌هایی که در اختیار داریم به کمک مجموعه‌های دانش‌بنیان نیاز داریم.»

مکث
2ظرفیت با 2 اولویت مترو و اتوبوس

2ظرفیت برای تسهیل‌گری و توسعه فناوری‌های شهری در شهر تهران به حوزه‌های فناورانه اختصاص داده شده است.

* یکی از این ظرفیت‌ها مجموعه نمایشگاهی بوستان‌گفتگو است که به‌زودی پلتفرم مناسبی برای استقرار و نمایش دستاوردهای شرکت‌های نوآوری در این محل ایجاد می‌شود.
*یکی دیگر از این ظرفیت‌ها فضایی تقریبا 20هزار مترمربعی در شرق تهران است.
*راه‌اندازی کارخانه نوآوری اتوبوسرانی در شرکت واحد با هدف ارتباط بین دانشگاه و صنعت با حمل‌ونقل عمومی، افزایش بهره‌وری و ارتقای سطح خدمات، شکل‌گیری اتوبوس‌های مدرن و... ازجمله دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه است.
*متروی تهران حمایت از ساخت محصولات با فناوری روز توسط شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار خود قرار داده است تا بخشی از قطعات لازم از طریق دانش آنها در داخل کشور تولید شود.
*بیش از 100هزار قطعه مورد نیاز مترو که ساخت آنها احتیاج به فناوری‌های بالا دارد احصا شده و برای همکاری به شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید این قطعات فراخوان داده شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید