• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 26 تیر 1401
کد مطلب : 166125
+
-

ژاپن؛حریف متفاوت

تیم ملی بسکتبال ایران بعد از 6بازی مقابل سوریه و قزاقستان امروز با ژاپن بازی می‌کند. برنده این بازی مستقیم به جمع 8‌تیم اول کاپ آسیا می‌رود

ژاپن؛حریف متفاوت

بازی ایران و ژاپن علاوه بر صدرنشینی گروه و صعود راحت‌تر به مرحله بعد کاپ آسیا، جنگ قدرت‌نمایی در قاره است. هر دو تیم سوریه و قزاقستان را شکست داده‌اند و برنده بازی امروز تیم اول را معرفی می‌کند. اما تیم دوم کار سخت‌تری برای رفتن به جمع 8تیم اول آسیا دارد. تیم‌های دوم و سوم 4گروه باید ضربدری بازی کنند تا برنده‌ها بتوانند به مرحله یک‌چهارم نهایی برسند. بازنده بازی امروز نه‌تنها مجبور است برای رسیدن به مرحله بعد یک‌بازی بیشتر انجام بدهد بلکه تا قبل از فینال هم باید با استرالیا بازی کند، استرالیایی که شکست دادنش کار راحتی نیست.
با اینکه ژاپن سال 2017همان سالی که ایران نایب‌قهرمان شد، به جمع 8تیم صعود نکرده بود ولی در این چند سال پیشرفت چشمگیری در بسکتبال داشته و حتی در پنجره‌های انتخابی 2019در تهران و توکیو ایران را شکست داده است. با این حال هنوز خیلی‌ها ایران را برتر از ژاپن می‌دانند. شاگردان سعید ارمغانی هم با تجربه‌تر هستند و هم از نظر فیزیکی شرایط بهتری دارند. حامد حدادی، بهنام یخچالی، سجاد مشایخی، نوید رضایی‌فر، محمد جمشیدی سال 2017در فینال آسیا مقابل استرالیا بازی کردند و نایب قهرمان شدند. از این جمع فقط مشایخی است که تجربه المپیک را ندارد. محمد‌ حسن‌زاده در تیم المپیکی‌2020 بود. میانگین سنی ایران 28سال است، 2‌سال بزرگ‌تر از تیم ژاپن. در تیم حریف 3بازیکن در المپیک توکیو حضور داشتند؛ توگاشی، واتانابه و هاریموتو. این تیم در کاپ آسیا هم 3‌غایب دارد؛ واشنگتن، یودای بابا و هجیما.
ژاپنی‌ها در مقایسه قدی هم کوتاه‌تر از ایران هستند. میانگین قدی تیم ژاپن 191‌سانتی‌متر است، 5سانتی‌متر کوتاه‌تر از ایران. با این حال بازیکنان ژاپن این فاصله قدی را با سرعت‌شان جبران می‌کنند. از دیگر نکات قوت ژاپنی‌ها دفاع‌شان است. سعید ارمغانی در 2بازی گذشته به‌خصوص در بازی با قزاقستان سعی کرد تنوع دفاعی به تیم بدهد تا بتواند این ضعف تیم را برطرف کند. تا حدودی این اتفاق افتاد. ایران در کاپ آسیا بهتر از انتخابی‌های جام‌جهانی 2023بازی کرده اما همه 6بازی قبلی ایران در مقابل سوریه و قزاقستان برگزار شده و همه منتظرند تا شرایط تیم را در مقابل تیم دیگری با سبک بازی متفاوتی ببینند. بازیکنان ایران بعد از 2پیروزی و به‌خصوص بعد از شکست دادن قزاقستان با روحیه بالایی مقابل ژاپن قرار می‌گیرند اما باید دید آنها می‌توانند امروز در جاکارتا سرعت بازیکنان ژاپن را کنترل کنند یا نه.

این خبر را به اشتراک بگذارید