• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 25 تیر 1401
کد مطلب : 165991
+
-

پشت‌ خط‌زن/نقشه رقبا

جمشید حمیدی-کارشناس والیبال

نقشه رقبا

بدون‌تردید نقشه لهستان، رقیب تیم ملی والیبال در مرحله نیمه‌نهایی لیگ ملت‌ها، مهار فوق‌ستاره ایرانی، امین اسماعیل‌نژاد است. چپ‌دست قهاری که توانایی زدن هر نوع پاسی را دارد و برخلاف سایر پشت خط‌زن‌های دیروز و امروز ایران، در توپ‌گیری و پوشش داخل زمین نیز مشارکت فعال دارد. اسماعیل‌نژاد در همین مدت کوتاه از یکی از تیم‌های ترکیه و لوبه ایتالیا پیشنهاد دارد و باید دید با توجه به اینکه هنوز یک‌سال از خدمت سربازی او مانده، می‌تواند لژیونر شود یا نه. با این حال فعلا تیم باید روی این تمرکز کند که اگر حریف محافظت تاکتیکی روی امین داشته باشد، بهروز عطایی و همکارانش می‌توانند تاکتیک جایگزین داشته باشند یا نه.

والیبال است، نه جنگ جهانی
هرچند تیم ملی از حمایت خلل‌ناپذیر رسانه‌ها سود می‌برد ولی برخی دوستان خبرنگار که تیترهای هیجانی را به مباحث فنی ارجح می‌دهند، با دامن زدن به بگو‌مگوهایی که بین برخی بازیکنان ایران و لهستان در بازی‌های قبل به‌وجود آمده بود، مسابقه پیش‌رو را تا حد جنگ جهانی داغ و حساس کرده‌اند. درصورتی که بازی جمعه آینده، فقط یک‌بازی است و باید تابع فیرپلی باشد که مورد تأکید فدراسیون بین‌المللی است. فراموش نکنیم حساس کردن بیش از حد یک‌بازی، ممکن است بار منفی روی دوش بازیکنان و کادر فنی بگذارد. بدون تردید پشتیبانی مردم و مطبوعات از تیم ملی ارزش معنوی غیرقابل انکاری دارد اما حفظ آرامش وظیفه همگانی است.

غیبت طولانی آسمانخر‌اش
تیم والیبال نشسته ایران به‌عنوان پرافتخارترین ورزش‌ گروهی، مسابقات قهرمانی جهان را پیش رو دارد که آبان‌ماه در کشور بوسنی هرزگوین بر گزار می‌شود. کشوری که همیشه جدی‌ترین رقیب والیبال ایران بوده و هست. تیم ایران به‌تازگی تورنمنت ترکیه را پشت سر گذاشته و با وجود آزمایش موفق جوانانی چون جمال نظری که از گنبد آمده، یک دغدغه مهم دارد و آن آسیب‌دیدگی شدید کمر مرتضی مهرزاد بلندقدترین ورزشکار جهان است که با 2‌متر و 44سانتی‌متر قد، وزنه‌ای غیر‌قابل مهار و غیرقابل انکار برای والیبال نشسته ایران است. امیدواریم که مشکل او هرچه زودتر برطرف شود و به تیم بازگردد.









 

این خبر را به اشتراک بگذارید