• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 23 تیر 1401
کد مطلب : 165953
+
-

۴۶هزار مخاطب مهمان سینما در روز حجاب و عفاف

فیلم‌های «هناس» و «بدون قرار قبلی» روز سه‌شنبه رایگان به نمایش درآمدند

شهاب مهدوی؛ روزنامه‌نگار

ماجرا با توییت وزیر ارشاد آغاز شد. محمدمهدی اسماعیلی در توییتی از رایگان بودن سینماها برای 2فیلم در روز ۲۱تیرماه برای بانوان و خانواده‌هایشان خبر داد. اسماعیلی در این توییت نوشت: «همزمان با آغاز دهه ولایت و امامت و همچنین سالروز مقاومت غرورآفرین مردمان سرزمینم در پاسداشت هویت ایرانی اسلامی در مسجد گوهرشاد، تماشای 2فیلم «بدون قرار قبلی» و «هناس» برای تمامی بانوان کشور به همراه خانواده عزیزشان روز ۲۱تیرماه در تمامی سینماهای کشور رایگان خواهد بود. خبر وزیر ارشاد با توضیحات تکمیلی سخنگوی انجمن سینماداران همراه شد؛ اینکه این اکران رایگان تنها مخصوص یک سانس از ساعت ۱۹ تا ۲۱ در سینماهای نمایش‌دهنده این دو فیلم خواهد بود. پس از اعلام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر رایگان‌بودن نمایش ۲ فیلم بدون قرار قبلی و هناس در روز عفاف و حجاب، ۴۶هزار بلیت‌ روز سه‌شنبه این فیلم، در چند دقیقه به فروش رفت؛ چیزی که باعث شد خبرگزاری دولت از آن نتیجه بگیرد معضل گران بودن بلیت در کاهش میزان استقبال از آثار سینمایی، تأثیر بسزایی دارد. براساس گزارش‌های منتشر شده، هناس با ۲۴۰سانس نمایش، ۳۰هزار بلیت فروخت و بدون قرار قبلی نیز در ۱۵۰سانس، ۱۶هزار بلیت به فروش رساند. مقایسه بلیت‌های فروخته‌شده این دو فیلم با ۲ فیلم پرفروش سینماهای کشور نشان می‌دهد که مخاطب تا چه اندازه از این فیلم‌ها استقبال به عمل آورده است.
«تی‌تی» که پرفروش‌ترین فیلم این روزهای سینماهای کشور است، طی روز گذشته، ۵۰۵ سانس نمایش داشت و ۲۰هزار بلیت فروخت؛ یعنی با بیش از 2برابر سانس نمایش به نسبت هناس، ۱۰هزار بلیت کمتر از این فیلم فروخت. انفرادی، دومین فیلم پرمخاطب سینمای ایران نیز ۵۶۰سانس نمایش داشت و ۲۱هزار بلیت فروخت که مشخص است ضریب اشغال صندلی‌های این فیلم، به‌مراتب کمتر از ۲فیلم هناس و بدون قرار قبلی بوده است.
این برای چندمین‌بار است که تبعات گران بودن بلیت سینماها در استقبال اندک مخاطب از فیلم‌های روی پرده، خود را نشان می‌دهد. ایرنا در ادامه ارائه راهکارهای افزایش استقبال مخاطبان از فیلم‌های در حال نمایش، افزایش روزهای نیم‌بها، اجباری شدن طرح بلیت شناور برای تمامی سینماهای کشور، کاهش ۱۰ تا ۲۰درصدی قیمت بلیت و درنظر گرفتن کدهای تخفیف مخصوص هر سینما را عنوان می‌کند؛ چراکه اصلی‌ترین مانع کاهش ۲۰۰درصدی مخاطب به نسبت زمان نرمال سینما، کیفیت فیلم‌ها نیست، بلکه قیمت ناعادلانه بلیت سینماهاست که برای سال‌جاری تا ۵۰درصد افزایش یافته و تأثیر مستقیمی بر میزان استقبال مخاطب سینما داشته است.

تفاوت استقبال به دلیل بلیت رایگان
۳۰هزار بلیت برای هناس و ۱۶هزار بلیت برای بدون قرار قبلی در سانس ویژه روز حجاب و عفاف به سرعت تمام شد. اما این فیلم‌ها در شرایط عادی چقدر تماشاگر دارند؟ تعداد تماشاگران فیلم هناس در ۷روز آخر اکرانش ۴۶ هزار و ۷نفر بوده است. فیلم بدون قرار قبلی هم در همین بازه زمانی ۲۵هزار و ۱۷نفر مخاطب داشته است. متوسط تماشاگر روزانه این فیلم‌ها هم براساس همین آمار به این شرح است: هناس: ۶ هزار و ۵۷۲ نفر. بدون قرار قبلی: ۳ هزار و ۵۷۱ نفر. این متوسط تعداد تماشاگران این فیلم‌ها در تمام سانس‌های یک روز بوده است؛ درحالی‌که هناس و بدون قرار قبلی در سانس رایگان روز سه‌شنبه با ظرفیت کامل
صندلی هایشان مخاطب داشته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید