خط10 متروی تهران مسیری طولانی از شرق تا غرب پایتخت را از سمت شمال طی میکند و تهرانپارس را به وردآورد متصل خواهد کرد. برخی از خطوط دیگر از این طریق به یکدیگر وصل و امکان جابهجایی از منطقه22 تا منطقه4 برای مسافران فراهم میشود. به گزارش همشهری، پس از چندین سال مطالعه و تصویب در مراجع مختلف مانند شورای شهر تهران، شهرداری تهران، شورای ترافیک شهر تهران، استانداری و شورایعالی ترافیک کشور در شهریور۱۳۹۹ ، طرح نهایی خط10 آماده و بخشی از پروژه در محل نمایشگاه بینالمللی تهران کلنگزنی شد. این مراسم در کنار پارکینگ نمایشگاه در شمال بزرگراه چمران برگزار شد اما حفاری ادامه پیدا نکرد. هزینه ساخت این خط مترو با توجه به مشکلات اقتصادی اخیر بسیار زیاد است و بنا به برخی تخمینها مخارج ساخت خط10 مترو از بودجه یکسال شهرداری تهران بیشتر است. پس از مدتی مدیران شهری تصمیم گرفتند بخشی از خط را که کاربرد بیشتری در اتصال خطوط شمالی - جنوبی مترو دارد، زودتر اجرا کنند و ادامه ساخت به سالهای آینده موکول شود.
چند روز پیش علیرضا زاکانی، شهردار تهران در همایش بینالمللی فرصتهای سرمایهگذاری شهر تهران با بیان اینکه هفته آینده، ساخت خط10 متروی تهران آغاز میشود، گفت که تا پایان سال ایجاد خط یازدهم را نیز در دستور کار قرار میدهیم. مجری خط۱۰ متروی تهران در مورد جزئیات این خط میگوید: برآورد اعتبارات مورد نیاز این خط مترو بر پایه سال مالی امسال ۵۴هزار میلیارد تومان است و عمده تأمین مالی ساخت خط۱۰ مترو از طریق تهاتر خواهد بود. محمود یوسفی میافزاید: خط۱۰ مترو به طول ۴۳کیلومتر با ۳۵ایستگاه طراحی شده است که از فلکه چهارم تهرانپارس آغاز میشود و با طیکردن مسیر بزرگراه صدر، چمران و... نهایتا به وردآورد میرسد. او با بیان اینکه این خط شمال تهران را نیز در مسیر حرکت خود پوشش میدهد، میگوید: این نخستین خط مترو خواهد بود که محلات شمال تهران را که از عدمتوسعه خطوط مترو رنج میبرند، پوشش میدهد. براساس برنامهریزیهای صورتگرفته در فاز نخست درنظر داریم در یک برنامه ۵ساله، خط را با ۱۰ایستگاه به بهرهبرداری برسانیم و مابقی ایستگاهها نیز به مرور وارد چرخه خدمترسانی خواهد شد. مجری خط۱۰ متروی تهران با تأکید بر اینکه در ابتدا قرار بود که قرارگاه خاتم تنها بخشی از این خط مترو را بسازد اما بنا به تدبیر شهردار تهران و رایزنی صورتگرفته، مقرر شده که کل خط یعنی ۴۳کیلومتر توسط قرارگاه خاتم ساخته شود، میگوید: شفت ورود دستگاه تی.بی.ام در محدوده ایستگاه دریاچه چیتگر حفر شده و براساس برنامهریزیهای صورتگرفته این خط مترو در 2فاز ساخته شده و به بهرهبرداری خواهد رسید که فاز اول آن 20.5کیلومتر از ایستگاه وردآورد تا میدان کتاب با ۵ایستگاه به نامهای وردآورد، دریاچه، اتریش، کوهسار و میدان کتاب خواهد بود.
دو شنبه 20 تیر 1401
کد مطلب :
165629
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/VO1Vo
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved