• دو شنبه 7 خرداد 1403
  • الإثْنَيْن 19 ذی القعده 1445
  • 2024 May 27
سه شنبه 14 تیر 1401
کد مطلب : 165323
+
-

گرینویچ/بالا بودن خطر انقراض زشت‌ها


مونپلیه: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد ماهی‌های صخره‌های مرجانی که در حال انقراض‌اند ازنظر «ارزش زیباشناختی» امتیاز پایینی کسب می‌کنند و اگر انسان‌ها بر گونه‌های «زیباتر» ماهی‌ها تمرکز کنند، احتمالا در اقدام‌های حفاظتی نادیده گرفته می‌شوند. نیکلاس موکه، از عوامل این مطالعه و ‌بوم‌شناس گروه‌های جانوری دانشگاه مونپلیه در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «مطالعه ما نشان‌دهنده نبودِ تطابق احتمالی چشمگیری است که بین میزان حمایت عمومی بالقوه از حفاظت گونه‌هایی که بیشترین نیاز را به این حمایت دارند وجود دارد.» این گروه تحقیقاتی خاطرنشان کرد این مسئله در مورد پستانداران صادق است و گونه‌هایی که «زیباتر» تلقی می‌شوند بیشتر از سایر گونه‌ها مورد تحقیق قرار گرفته‌اند. با این حال این مقاله جدید که در نشریه دانشگاهی پی‌ال‌او‌اس بیولوژی (PLOS Biology) منتشر شد، نشان داد «ماهی‌های زشت» عموما ازنظر تکاملی خاص‌تر‌ند، اما بیشتر در معرض انقراض قرار دارند.

اسید‌پاشی در آمریکا

 اورگون: زنی در آمریکا برای سومین بار هدف حمله اسیدپاشی قرار گرفت. به گزارش یو‌اس‌نیوز، این زن نخستین‌بار در 28مارس سال‌جاری مورد حمله قرار گرفت و راهی بیمارستان شد اما گویا مهاجم که هنوز توسط پلیس دستگیر نشده به یک حمله اکتفا نکرده و 2بار دیگر با ظرف اسید به سمت این زن آمد. حمله ترسناک بعدی در 19ژوئن انجام شد و مهاجم پس از شکستن در‌های خانه قربانی وارد خانه شد و اقدام به اسیدپاشی کرد. طی آخرین حمله، این زن مجددا راهی بیمارستان شد. تنها اطلاعاتی که پلیس آمریکا از مرد مهاجم دارد این است که وی یک ماسک معمولی به‌صورت می‌زند. به گفته محققان طی دهه گذشته حمله‌های اسید‌پاشی فقط در آمریکا متمرکز نبوده و در سایرقاره ها هم دیده شده است. 

سیدنی‌ تخلیه می‌شود
 
نیوساوت‌ولز: درپی بارش‌های سیل‌آسا و توفان‌ شدید، مقام‌های استرالیایی دستور تخلیه بخش‌هایی از سیدنی ازجمله مناطق جنوب غربی این شهر را صادر کردند. وزش باد شدید و باران‌های سیل‌آسا روز یکشنبه مناطقی از حومه شهر سیدنی را زیر آب برده و این شرایط آب‌وهوایی تا روز دوشنبه در سراسر ایالت نیوساوت ولز (New South Wales) نیز ادامه پیدا کرد. نیو ساوت ولز که آن را «ولز جنوبی» نیز می‌نامند، پرجمعیت‌ترین ایالت استرالیا است که در جنوب شرقی این کشور قرار دارد و مرکز آن شهر سیدنی است. اکنون گفته می‌شود که حدود ۳۰هزار تن از ساکنان این ایالت در معرض خطر سیل و رانش زمین‌قرار دارند و بنا بر توصیه مقام‌های دولتی، باید شهر را تخلیه کنند. به گزارش رویترز، در هفته گذشته نیز برخی خانه‌ها، مزارع و پل‌های چندین نقطه از ولز جنوبی در پی وقوع سیل، ویران شدند. این سومین بار در سال ۲۰۲۲ است که سیل و توفان شدید برخی زیرساخت‌ها و مناطق مسکونی ایالت نیو ساوت ولز را ویران می‌کند. پیش‌بینی می‌شود با دستور تخلیه، جان و سلامتی هزاران تن از ساکنان این مناطق حفظ شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید