• سه شنبه 8 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 20 ذی القعده 1445
  • 2024 May 28
سه شنبه 14 تیر 1401
کد مطلب : 165293
+
-

هدفمندکردن شهریه دانشجویی ۲

در بند ۶ سیاست‌های کلی ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران، ابلاغی مقام معظم رهبری آمده است:
توانمندسازی فردی و جمعی و اهتمام به پرورش استعدادها و ارتقای سطح علمی، فنی و فرهنگی ایثارگران و فرزندان آنها به‌منظور نقش آفرینی فعال و مؤثر در عرصه‌های مختلف و اولویت دادن به استفاده از ایثارگران در بخش‌های مدیریتی در شرایط مساوی. علاوه بر آن در بند ۸ همین سیاست‌های ابلاغی، به شناخت نیازهای واقعی و ارائه خدمات مؤثر به ایثارگران و خانواده‌های آنان در ابعاد مختلف اشاره شده است. از مهم‌ترین ابعادی که در این بند ذکرشده ابعاد علمی و آموزشی است.
مضافاً در بند ۷ این سیاست‌ها، اولویت دادن به ایثارگران در سیاستگذاری‌ها، برنامه‌ها، قوانین و آیین‌نامه‌های کشور اشاره شده که نتیجه این اولویت‌ها در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بیان شده است. با نکاتی که در سیاست‌های کلی نظام در قِبال ایثارگران، ابلاغی مقام معظم رهبری ذکر شده است به این نتیجه می‌رسیم که موضوع آموزش و تحصیلات عالیه دانشگاهی زمینه‌ساز کلیه اهدافی است که در این سیاست‌ها ابلاغ شده و قوای سه‌گانه کشور موظف به تامین اهداف مذکور در قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌های خود هستند. آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده ۶۶ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در ۱۲ ماده و ۲۱ تبصره به تصویب رسیده است.
در ماده ۱ آیین‌نامه، اصطلاحات آیین‌نامه تعریف شده است:
  دربند ۱ ماده ۱۱ آیین‌نامه، تعریف «دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی» برابر قانون ذکر شده است لیکن عبارت (مستقر در داخل کشور) که به نوعی تحدید قانون است عبارتی اضافی در آیین‌نامه بوده و این محدودیت موجبات تضییع حقوق ایثارگران و خانواده آنها را فراهم می‌کند.
  در بند ۴ ماده ۱، اصطلاح «کمک شهریه» تعریف شده است. در متن ماده قانونی چیزی به‌عنوان کمک شهریه وجود ندارد تا به تعریف آن در آیین‌نامه لزومی باشد، بلکه به پرداخت ۱۰۰ درصد شهریه اشاره شده است. برای اینکه تعریف این اصطلاح در آیین‌نامه منطبق با قانون باشد نیاز به اصلاح قانون وجود دارد. تعریف این اصطلاح به این شکل برای رفع مشکلات تأمین اعتبار ذکر شده و خارج از حدود اختیارات تصویب‌کنندگان آن است. مضافاً حذف شهریه دروس پیش نیاز نیز از محدودیت‌های تحمیلی این آیین‌نامه است که در قانون به آن اشاره نشده است.
  دربند ۷ ماده ۱، در تعریف اصطلاح «میزان» به کارگروه ماده ۲ اشاره شده که احتمالاً اشتباه است و منظور کارگروه ماده ۳ است. ضمناً در عبارت انتهایی این بند به حداکثر سن مجاز داوطلبان اشاره شده است. شاید تعیین حداکثر سن مجاز داوطلبان به لحاظ منطقی و کارشناسی صحیح باشد لیکن تحدید قانون و خارج از صلاحیت تهیه‌کنندگان آیین‌نامه است.
  دربند ۸ ماده ۱ آیین‌نامه، اصطلاح  «شرایط پرداخت» تعریف شده است و از عبارت «کمک شهریه و تامین منابع مالی آن» استفاده شده است. مجدداً متذکر می‌شویم که عبارت کمک شهریه عبارتی جعلی است و در قانون ذکری از آن به میان نیامده است. ضمناً قانونگذار تامین صددرصد شهریه را برعهده بنیاد و دولت گذاشته و ضرورتی بر بحث تامین مالی آن به شکلی که در آیین‌نامه آمده نیست و به نوعی مغایر با قانون و خارج از حدود اختیارات تهیه‌کنندگان آن است.

این خبر را به اشتراک بگذارید