• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 13 تیر 1401
کد مطلب : 165137
+
-

«پیتوک» ، « بازیوو» و «تی‌تی» از چهارشنبه می‌آیند

تغییر چهره اکران

شهاب مهدوی  - روزنامه‌نگار

۳فیلم از ۳ژانر مختلف از 2روز دیگر روی پرده سینماها خواهند آمد. در شرایطی که فروش فیلم‌های در حال اکران خیلی جالب توجه نیست، قرار است یک فیلم قهرمان‌محور، یک کار کودک و فیلمی اجتماعی اکران عمومی شود. سخنگوی شورای صنفی نمایش از اکران 3فیلم جدید از چهارشنبه این هفته خبر داد. به ‌گفته همایون اسعدیان در جلسه دیروز شورای صنفی مصوب شد فیلم سینمایی «بازیوو» به کارگردانی امیرحسین قهرایی به سرگروهی پردیس کورش، «تی‌تی» ساخته آیدا پناهنده در پردیس ایران‌مال و «پیتوک» به کارگردانی مجید صالحی به سرگروهی مگامال از چهارشنبه این هفته ۱۵تیرماه اکران شوند. سخنگوی شورای صنفی نمایش با اشاره به قیمت بلیت سینماها به مهر گفت: قیمت بلیت سینما تغییر نمی‌کند، اما براساس یک توافق مشترک با تهیه‌کننده و سینماداران در سانس‌هایی امکان ارائه بلیت شناور وجود دارد.

پیتوک، سینمای قهرمان محور
فیلم «پیتوک» نخستین تجربه سینمایی مجید صالحی در جایگاه کارگردان است که معمولا به‌علت شباهت اسمی با سیدمجید صالحی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون اشتباه گرفته می‌شود. پیتوک در ابتدای مهرماه۱۳۹۸ کلید خورد. مهتاب کرامتی، هادی حجازی‌فر و احسان بذلی بازیگران 3نقش اصلی فیلم هستند. مجید صالحی فیلمش را متعلق به سینمای قهرمان‌محور دانسته است. این کارگردان در روزهای ساخت پیتوک به هنرآنلاین گفته بود: من سال‌ها شاگرد افرادی چون مسعود کیمیایی و عباس کیارستمی بودم و سینمای آنها مورد علاقه من بوده است. از سوی دیگر سینمای فرد زینه‌مان را نیز دوست دارم و می‌دانم که کارم سخت است و ریسک بالایی دارد. چرا که کاراکترهای فیلم پرتعداد هستند و بسته به ژانر همه‌‌چیز اتفاق می‌افتد. در این فیلم، من 3 بازیگر جدید دارم که قهرمان فیلم هستند و در کنار بازیگران حرفه‌ای به ایفای نقش می‌پردازند که مجموع این عوامل سبب می‌شود تا احساس کنم فیلم در گیشه حضور موفقی خواهد داشت، چرا که مردم، سینمای قهرمان‌پرور و چهره‌های جدید را دوست دارند. از سوی دیگر سعی کردیم در این فیلم تلفیقی از سینمای کلاسیک و پست‌مدرن را داشته باشیم.

بازیوو، نماینده سینمای کودک 

«بازیوو» به کارگردانی امیرحسین قهرایی که بیشتر نامش را با برنامه‌های دوربین مخفی به یاد می‌آوریم فیلمی در ژانر کودک است. این فیلم، داستان ماپان، مخترع بازی‌ها و خالق سرزمین بازیوو را روایت می‌کند که برای نجات سرزمینش از چنگال سیلوس به‌دنبال پیدا کردن قهرمانی از میان بچه‌هاست، اما ژوبین پسربچه دست و پا چلفتی، بدترین انتخاب ممکن برای این کار است. پژمان بازغی، برزو ارجمند، محمدرضا هدایتی، لیندا کیانی، سحر ذکریا، مجید افشاری و رضا شفیعی‌جم در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند.

تی‌تی، فیلم محبوب منتقدان

تی تی را می‌توان شاخص‌ترین فیلم این فهرست دانست. فیلم محبوب منتقدان در جشنواره سی و نهم که در چند فستیوال خارجی هم مورد توجه قرار گرفته است. آیدا پناهنده که پیش از این با فیلم‌های «ناهید» و «اسرافیل» توانسته بود توجه منتقدان را به ‌خود جلب کند، در بهمن۹۹ با فیلم تی‌تی در جشنواره فیلم فجر حضور داشت. به‌دلیل حضور تی‌تی در بخش مسابقه جشنواره توکیو، این فیلم در بخش‌های بهترین فیلم و کارگردانی جشنواره فجر داوری نشد. تی‌تی در جشنواره فجر در رشته‌های بهترین فیلمنامه، فیلمبرداری و موسیقی فیلم، نامزد سیمرغ شد. این فیلم از نگاه منتقدان به‌عنوان اثر برگزیده جشنواره سی‌ونهم فجر برگزیده شد و در ۲سال اخیر در چند جشنواره بین‌المللی حضور یافته است. تی‌تی قرار بود در آذر سال گذشته روی پرده بیاید ولی سازندگانش در نهایت تصمیم گرفتند اکران فیلم را به زمانی مناسب‌تر موکول کنند. تی‌تی درباره زنی معروف به تی‌تی خله است که می‌خواهد بشریت را نجات دهد و آشنایی او با یک استاد فیزیک، ماجراهای تازه‌ای در زندگی‌اش به‌وجود می‌آورد. الناز شاکردوست، پارسا پیروزفر و هوتن شکیبا بازیگران اصلی این فیلم هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید