• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 12 تیر 1401
کد مطلب : 165035
+
-

«انفرادی» «سگ‌بند» را جا گذاشت

33 تماشاگر در هر سانس؛ بالاترین رکورد یک فیلم در سال 1401

گزارش اکران
«انفرادی» «سگ‌بند» را جا گذاشت

ندا زندی - روزنامه‌نگار

فروش فیلم‌های روی پرده صرفا برای دست‌اندرکاران سینما مهم نیست؛ مخاطب عام هم گاه برای انتخاب فیلمی که به تماشایش برود، به گیشه فیلم‌ها نگاه می‌کند. تماشاگری که صرفا برای سرگرمی به سینما می‌رود و چندان با نام و سابقه کارگردان و بازیگران یا ژانر فیلم‌ها آشنا نیست، برای انتخاب فیلم نگاه می‌کند چه فیلمی به‌اصطلاح روی بورس است و مشتری بیشتری دارد و همان فیلم را برای دیدن انتخاب می‌کند. به همین دلیل فیلمی که افتتاحیه خوبی دارد و از همان روزهای اول تماشاگر زیادی به تماشایش می‌روند، معمولا تا پایان اکرانش بر صدر جدول فروش چنبره می‌زند و رقبا برای به زیر کشیدنش کار سختی دارند. برای نمونه، فروش افتتاحیه فیلم کمدی «انفرادی» ساخته مسعود اطیابی در حدود یک‌میلیارد و 500میلیون تومان بود و حالا این فیلم 40میلیارد تومان را هم پشت سر گذاشته و پرفروش‌ترین فیلم سال 1401تا امروز لقب گرفته است. انفرادی با بازی رضا عطاران، مهدی هاشمی و احمد مهرانفر، تا زمان نگارش این گزارش، یک‌میلیون و 219هزار و 787بلیت در 37هزار و 108سانس فروخته و به‌طور متوسط در هر سانس تقریبا 33نفر تماشاگر داشته است.
 33تماشاگر در هر سانس بهترین رکوردی است که از ابتدای امسال در سینمای ایران ثبت شده است. دیگر فیلم کمدی پرفروش روی پرده «سگ‌بند» ساخته مهران احمدی است که حدود 40میلیارد تومان فروخته و تقریبا در هر سانس 31تماشاگر داشته است. بعد از این دو فیلم، جدول فروش سینمای ایران در سال 1401 دچار شکاف بزرگی می‌شود. فیلم سوم جدول فروش «موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازی‌فر است که حدود 12میلیارد و 500 میلیون تومان در گیشه فروش کرده و میانگین تماشاگر هر سانسش 21نفر است. نباید از یاد برد که میانگین تعداد تماشاگر در هر سانس معیاری برای درک تعداد صندلی‌های اشغال‌شده در طول اکران یک فیلم است و میزان استقبال از یک فیلم را به‌طور ملموس‌تری می‌نمایاند، ولی واقعیت این است که فروش اغلب فیلم‌ها در تعطیلات آخر هفته رقم می‌خورد و سینماها معمولا در طول هفته مالامال از ملال و سکون هستند. درواقع وقتی مدیران و مسئولان سینما از بحران تماشاگر در سینما حرف می‌زنند و سینماگران درباره بی‌میلی سینماروها به سینما رفتن هشدار می‌دهند، نگران سالن‌های سوت‌وکور سینما در طول هفته هستند وگرنه در تعطیلات آخر هفته که خواه‌ناخواه سینما یکی از انتخاب‌های ناگزیر است و برخی مردم نه به قصد سینما رفتن که به نیت تفریح و وقت‌گذرانی در سالن سینما حاضر می‌شوند.
از اول تیر 3فیلم «طلاخون»، «روز ششم» و «زالاوا» اکران شده‌اند که به‌ترتیب تقریبا 395، 372 و 208 میلیون تومان فروخته‌اند. از میان این 3فیلم، افتتاحیه «زالاوا» ساخته ارسلان امیری تقریبا دوبرابر 2فیلم دیگر بوده و با 4هزار 480نفر تماشاگر شروع امیدوارکننده‌تری از شروع 2فیلم دیگر را رقم زده است. این فیلم که از روز چهارشنبه هفته پیش روی پرده آمده، حال و هوایی ترسناک دارد و در جشنواره‌های سینمایی متعددی در خارج از ایران شرکت کرده و فیلمی تحسین‌شده محسوب می‌شود. فیلمی مثل «زالاوا» معمولا در درازمدت مخاطب خود را پیدا می‌کند و برای اینکه اسم این فیلم سر زبان‌ها بیفتد، باید سینمادارها قدری صبوری کنند و به محض اینکه نخستین فیلم کمدی شلنگ‌تخته‌انداز اکران شد، فیلم امیری را برندارند.
«طلاخون» ساخته ابراهیم شیبانی و «روز ششم» ساخته حجت قاسم‌زاده اصل هر دو از اول تیر روی پرده آمده‌اند، اما فروش‌شان اصلا امیدوارکننده نیست. در «طلاخون» شهاب حسینی و حسام منظور حضور دارند و در «روز ششم» مصطفی زمانی، امیر جعفری، مهران احمدی و جمشید هاشم‌پور. اینطور به‌نظر می‌رسد که حتی نام‌هایی که در دهه‌های گذشته فروش یک فیلم را تضمین می‌کردند، دیگر نمی‌توانند فروش هیچ فیلمی را ضمانت کنند. همچنین، 2فیلم «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی و «هناس» ساخته حسین دارابی هم تا اینجا به‌ترتیب تقریبا یک‌میلیارد و 700میلیون و 2میلیارد تومان فروخته‌اند. گویا تا اطلاع ثانوی سینمای ایران باید به همین عدد و رقم‌ها عادت کند و از خیال‌بافی برای تماشاگر میلیونی و فروش‌های چرب و میلیاردی چشم بپوشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید