• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 12 تیر 1401
کد مطلب : 165032
+
-

سلمان فارسی‌در میانه راه تولید

4سریال ویژه - الف سیما در چه مراحلی قرار دارند؟

سیما
سلمان فارسی‌در میانه راه تولید

فهیمه پناه‌آذر - روزنامه‌نگار

هر چند تولیدات سیما وقتی روی آنتن می‌رود، کمترین مخاطب را دارد اما سازمان تلاش می‌کند با تولید سریال‌های ویژه - الف مخاطب خود را حفظ کند. تلویزیون در ماه‌های آتی چندین سریال ویژه را روانه آنتن می‌کند که از میان انبوه سریال هایی که تولید  می شود و روی آنتن شبکه‌های تلویزیونی می‌رود باز هم سریال‌های تولید شده دهه 80بیشتر مورد توجه تماشاگران تلویزیون است تا سریال‌هایی که سعی می‌شود با موضوع روز جامعه ساخته و پخش شود.

سلمان فارسی؛ 19قسمت آماده پخش
 «سلمان فارسی» داوود میرباقری برای خیلی از دوستداران سریال‌های تاریخی در اولویت قرار دارد؛ سریالی که تولیدش به نیمه رسیده است. بیش از ۱۹ قسمت از این مجموعه تلویزیونی تصویربرداری و تدوین (اولیه) شده است.داوود میرباقری بسته به موضوعی که پیش می‌آید سراغ بازیگران می‌رود و خیلی با وسواس این کار را دنبال می‌کند. قرار است داوود میرباقری و همکارانش با بستن پرونده بیزانس تا اواخر شهریورماه وارد فیلمبرداری فصل ایران شوند. سریالی که به زندگی و زمانه یار ایرانی پیامبر اسلام(ص) می‌پردازد از3فصل دوران ایران ساسانی، امپراتوری بیزانس و حجاز صدر اسلام برخوردار است و به جهت آماده بودن فضای کار، کارگردان روایت «سلمان فارسی» را از بیزانس، آغاز کرد. سریال در 2بخش کودکی سلمان تا رحلت پیامبر(ص) و بازگشت سلمان به مدائن طراحی شده است. همزمان با تولید این 3 فصل، نگارش سری دوم این پروژه در جریان است. سلمان فارسی با تمرکز بر زندگی و زمانه این صحابه گرانقدر، روایتی است از ایران عهد ساسانی، جست‌وجو در عالم مسیحیت (بیزانس) و درک محضر حضرت‌رسول(ص). سری دوم این پروژه عظیم، وقایع پس از رحلت حضرت خاتم(ص) تا درگذشت سلمان فارسی را در برمی‌گیرد.

درام سیاسی و پرداختن به مفاسد اقتصادی
یکی دیگر از این سریال‌ها «طلاق» ابوالقاسم طالبی است. تصویربرداری این سریال تمام‌شده و به‌گفته سازندگانش در مرحله پس تولید قرار گرفته و به‌زودی در 35قسمت روانه آنتن می‌شود؛ سریالی که به‌گفته کارگردانش در طول پخش سریال ممکن است به خیلی‌ها بربخورد! طالبی از مسئولان سازمان صداوسیما خواسته که در زمان پخش سریال، شجاعت داشته باشند چون موضوعات آن باعث می‌شود به خیلی‌ها بر بخورد. برخلاف آنچه از عنوان طلاق در ذهن متبادر می‌شود، این سریال به مسائل خانوادگی نمی‌پردازد و موضوع داستان درباره مسائل اجتماعی و یک درام سیاسی است که به فسادهای اقتصادی می‌پردازد. از دیگر سریال‌هایی که پرونده تولیدش بسته شده و چند قدمی با آنتن پخش فاصله دارد، «جشن سربرون» مجتبی راعی است. سریالی که تولیدش خیلی به طول کشید و در نهایت قرار است شهریور‌ماه روی آنتن برود. این روز‌ها جشن سربرون در مرحله صداگذاری، ساخت موسیقی، ویژوآل افکت و تصحیح رنگ است. این سریال 45قسمتی روایت قبل از مشروطه را به تصویر می‌کشد.

اولین تصویر سلمان فارسی
پروژه «سلمان فارسی» که نگارش اولیه آن در ۱۳۷۸ به پایان رسیده بود، پس از وقفه‌ای ۲۰ ساله در دی‌ماه ۱۳۹۸ در کرمان کلید خورد. نقش سلمان‌فارسی را در این پروژه 3بازیگر در 3مقطع «کودکی و نوجوانی»، «جوانی» و «میانسالی و پیری» ایفا می‌کنند که شجاع‌نوری در این سریال نقش دوران میانسالی و پیری سلمان فارسی را بازی می‌کند.علیرضا شجاع نوری نقش سلمان فارسی را در این سریال تاریخی بازی می‌کند و برای نخستین بار از بازیگر اصلی این سریال رونمایی شد.

حضرت موسی(ع) در مرحله ساخت دکور
از دیگر سریال‌های پر سر و صدای سازمان، تولید «حضرت موسی(ع)» است؛ سریالی که آغازگر آن فرج‌الله سلحشور بود و حالا کارگردانی آن به ابراهیم حاتمی‌کیا سپرده شده و محمود رضوی هم به عنوان تهیه کننده جدید سریال، گروه را همراهی می‌کند. این سریال در مرحله ساخت دکور  و پیش تولید است.

این خبر را به اشتراک بگذارید