• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 11 تیر 1401
کد مطلب : 164996
+
-

لاپید به کرسی نخست‌وزیری رسید

رویداد
لاپید به کرسی نخست‌وزیری رسید

صندلی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نتوانست بیش از یک‌سال به «نفتالی بنت» وفا کند و پس از کناره‌گیری او، «یائیر لاپید» به‌عنوان چهاردهمین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و البته به‌صورت موقت، قدرت را در دست گرفت. بنت و لاپید از سال گذشته با تشکیل کابینه ائتلافی با هم توافق کرده بودند که در تقسیم قدرت شریک باشند، اما فشار جناح‌ها و احزاب مخالف در پارلمان(کنست) علیه بنت تا آن حد زیاد بود که او به ناچار عطای نخست‌وزیری را به لقایش بخشید و اکنون شریک سیاسی او برای نخستین‌بار در حیات سیاسی‌اش صندلی نخست‌وزیری صهیونیست‌ها را به‌دست آورده است.
لاپید سابقه طولانی حضور در برنامه‌های تلویزیونی و ورزشی را دارد و به همین دلیل، بسیاری نسبت به توانایی سیاسی‌اش به‌ویژه در برابر رقیب پرسروصدایی مانند نتانیاهو تردید دارند. لاپید ماموریت دارد که به‌دلیل انحلال کنست، شرایط را برای برگزاری پنجمین انتخابات در 4سال گذشته فراهم کند، اما مشخص نیست که آیا بالا و پایین پریدن‌های نتانیاهو فرصت عرض‌اندام به لاپید در انتخابات پارلمانی پیش‌رو را خواهد داد یا خیر؟ نتانیاهو از ابتدای تشکیل کابینه ائتلافی گفته بود که هدفش سرنگون کردن آن و بازگشتش به قدرت است. این در حالی است که پرونده قضایی او در ارتباط با چند اتهام مربوط به فساد مالی همچنان در جریان است.
پیش‌بینی می‌شود در انتخابات بعدی حزب راستگرای لیکود به رهبری نتانیاهو بیشترین تعداد کرسی را در کنست کسب کند، هر چند احتمالا مانند رای‌گیری‌های قبلی هیچ حزبی نخواهد توانست اکثریت مطلق را به دست آورد و برای تشکیل دولت نیاز به ائتلاف خواهد بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید