• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 11 تیر 1401
کد مطلب : 164920
+
-

با راه‌اندازی بازار خرید و فروش موتورسیکلت و دوچرخه در انتهای بزرگراه شهید دوران صورت می‌گیرد

معامله موتور و دوچرخه به قیمت کارشناسی

مرکز خرید و فروش پرندگان زینتی بزرگراه آزادگان به‌دلیل فعالیت‌های غیرمجاز ساماندهی می‌شود

گزارش
معامله موتور و دوچرخه به قیمت کارشناسی

محمود مولایی-روزنامه‌نگار

محل خرید و فروش حیوانات خانگی (سگ، گربه و انواع پرندگان زینتی) در حاشیه بزرگراه آزادگان ساماندهی می‌شود. از سوی دیگر، برای رفع مشکلات معاملات حوزه موتورسیکلت و دوچرخه، بازاری در تهران ایجاد شده که از این هفته به بعد، جمعه‌ها در خدمت متقاضیان خواهد بود.  
به گزارش همشهری، سال‌های سال مرکز خرید و فروش حیوانات خانگی جایی در کوچه‌پس‌کوچه‌های خیابان مولوی قرار داشت.  در همین راستا، بازار پرندگانی در حاشیه غربی بزرگراه آزادگان و نزدیک بلوار ابوسعید ایجاد شد تا دردسر‌هایی که خرید و فروش پرندگان برای اهالی جنوب پایتخت هم از نظر تردد و ترافیک، هم آلودگی محیطی و صوتی داشت، رفع شود؛ بازاری که در این نقطه ایجاد شد، اوایل در چارچوب کاملا مشخصی فعالیت می‌کرد، اما کم‌کم پای دیگر حیوانات بدون شناسنامه و حتی افرادی که سگ و گربه را در حاشیه بازار برای قمار به جان هم می‌انداختند، به آنجا باز شد.
سرانجام بخشی از این بازار به‌دلیل خرید و فروش برخی حیوانات و پرندگان به مرکزی غیرمجاز تبدیل شد تا شهرداری تهران درصدد ساماندهی مرکز خرید و فروش حیوانات برآید. نگهداری حیوانات خانگی از گذشته طرفداران بسیاری در میان انسان‌ها داشته و همچنان طرفداران خود را دارد. خرید و فروش حیوانات خانگی مجاز است، در شرایطی که خرید و فروش دیگر حیوانات غیرمجاز محسوب می‌شود. علاوه بر فروشندگانی که تنها اقدام به خرید و فروش حیوانات خانگی می‌کنند، عده‌ای هم هستند که به خرید و فروش غیرمجاز حیوانات خاصی می‌پردازند.
یکی از دلایل ساماندهی مرکز خرید و فروش حیوانات خانگی در حاشیه بزرگراه آزادگان همین موضوع است تا فعالیت غیرقانونی در این مرکز متوقف شود. حالا شهرداری به‌دنبال ساماندهی این بازار یا ایجاد بازاری با قواره‌ها و ضوابط معین برای این منظور است.

شهروندان مراقب باشند
مرکز خرید و فروش پرندگان در روزهای جمعه بسیار شلوغ است و تجمع در این مرکز، درحالی‌که حیوانات خرید و فروش می‌شوند، برای انسان‌ها خطرناک به‌نظر می‌رسد؛ به‌خصوص از این نظر که اگرچه تابلوی «مرکز خرید و فروش پرندگان زینتی» کاملا هویداست، اما عده‌ای حیوانات دیگری که از نظر سلامت معلوم نیست چه وضعیتی دارند را به آنجا می‌آورند. مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران تجمع خرید و فروش حیوانات خانگی در این محل را باعث شیوع بیماری‌های مشترک و قابل انتقال از حیوان به انسان می‌داند و می‌گوید: «طرح ساماندهی و مقابله با برپایی این بازار غیرمجاز، با هدف حفظ بهداشت عمومی و سلامت شهروندان و همینطور جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده احتمالی از سوی افراد سودجو صورت گرفته ‌است.» سعید بیگی خبر می‌دهد که از مدتی قبل نسبت به تجمع در مرکز خرید و فروش حیوانات خانگی تذکراتی داده شده بود. به این ترتیب که با نصب بنر از شهروندان درخواست شده بود که در این مرکز تجمع نکنند: «مدتی است تجمعاتی برای خرید، فروش و گاهی درمان حیوانات در حاشیه بزرگراه آزادگان، خروجی احمدآباد مستوفی برپا می‌شد که برای جلوگیری از ایجاد این تجمعات بنرهای آموزشی از سوی شرکت ساماندهی و شهرداری منطقه نصب شد.»
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران هشدار می‌دهد: «شهروندان از تهیه و خرید حیوانات خانگی از افراد ناآشنا و متفرقه به‌دلیل احتمال عرضه حیوانات بیمار یا سرقتی پرهیز کرده و برای این منظور از طریق مراکز مورد تأیید سازمان دامپزشکی اقدام کنند.» مرکز خرید و فروش پرندگان زینتی در حاشیه بزرگراه آزادگان، خروجی احمدآباد مستوفی واقع شده که اکنون در حال ساماندهی است و این احتمال وجود دارد که مرکزی با حضور دامپزشکان مورد تأیید نظام پزشکی و در شکل و شمایل مناسب برای خرید و فروش حیوانات خانگی احداث شود.

مکث
افتتاح نخستین مرکز خرید و فروش موتورسیکلت و دوچرخه


در دوره ششم مدیریت شهری، شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران تلاش کرده نسبت به ساماندهی برخی از مشاغل اقدامات لازم را انجام دهد. یک روز بعد از اینکه مدیرعامل شرکت ساماندهی از ساماندهی محل خرید و فروش حیوانات خانگی در حاشیه بزرگراه آزادگان خبر داد، نخستین مرکز خرید و فروش موتورسیکلت و دوچرخه هم افتتاح شد.
این مرکز در انتهای بزرگراه ‌‌شهید دوران‌، نزدیک به بزرگراه یاسینی، جنب ساختمان پلیس راهور منطقه 13قرار دارد و از این پس این مرکز یک روز در هفته، یعنی در روز جمعه برای خرید و فروش موتورسیکلت در خدمت شهروندان است. این مرکز همجوار مرکز خرید و فروش خودروی شهید یاسینی قرار دارد. به گزارش همشهری، به‌گفته مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران، در این مرکز خدماتی همچون کارشناسی اصالت توسط عوامل انتظامی و آگاهی، کارشناسی بدنه و موتور توسط کارشناسان مجرب و مورد وثوق، تعیین قیمت کارشناسی و قولنامه ارائه خواهد شد. پیش از این، مرکز مهمی برای خرید و فروش موتورسیکلت و دوچرخه در سطح شهر تهران وجود نداشت، ولی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران اقدام به راه‌اندازی نخستین مرکز عرضه و تقاضای موتورسیکلت و دوچرخه کرده است. سعید بیگی در این رابطه می‌گوید: «مرکز خرید و فروش موتورسیکلت و دوچرخه با هدف اطمینان‌بخشی و تکریم شهروندان عرضه‌کننده و متقاضی موتورسیکلت و دوچرخه و همچنین ساماندهی و نظم‌بخشی به بازارهای خرید و فروش موتور در معابر محورهای سبلان، مولوی، گمرک راه‌اندازی شده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید