• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 11 تیر 1401
کد مطلب : 164902
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/kRz7E
+
-

مربیان در ویترین

در نقل‌وانتقالات تابستانی کدام مربیان تیم گرفتند و چه کسانی بیکار شدند؟

مربیان در ویترین

   پوچتینو برای قطع همکاری با پاری‌سن‌ژرمن با این باشگاه به توافق رسید. او قرار است 10‌میلیون یورو از باشگاه فرانسوی غرامت بگیرد. حالا پوچ و زیدان 2‌تن از بزرگ‌ترین مربیان بیکار فوتبال جهان به‌حساب می‌آیند. البته پاری‌سن‌ژرمن تنها تیمی نیست که برای فصل آینده سرمربی خودش را عوض کرده و قرار است با چهره‌ای جدید در رقابت‌ها شرکت کند.
   لوسین فاوره، سرمربی سوئیسی سابق دورتموند در 55سالگی به‌جای گالیتیه هدایت تیم نیس فرانسه را در دست گرفت. با آمدن فاوره 55ساله، کریستوف گالیتیه که 2‌فصل پیش لیل را قهرمان فرانسه کرد و فصل پیش پاری‌سن‌ژرمن را از جام حذفی کنار زد، به‌احتمال فراوان از یکشنبه سرمربی پاری‌سن‌ژرمن می‌شود مگر آنکه امیر قطر دخالت کند و با متقاعد ساختن زیدان این مربی فرانسوی را به‌جای پوچتینو به پاریس ببرد.
   ارنستو والورده که بین بازیکنان بارسلونا خیلی محبوب بود و خصوصا مسی با او احساس راحتی می‌کرد، سرانجام هدایت یک‌تیم را در دست گرفت. والورده به اتلتیک بیلبائو برگشت. این سومین باری است که پروفسور هدایت سرخ و سفیدپوشان سن‌مامس را برعهده می‌گیرد. او بین سال‌های 2003تا 2005و سپس بین سال‌های 2013 تا 2017 هدایت این تیم منطقه باسک را عهده‌دار بوده است. والورده 58‌ساله در آخرین تجربه مربیگری‌اش بین سال‌های 2017 تا 2020 هدایت بارسلونا را برعهده داشت و در این تیم آمار 97‌برد، 32‌تساوی و 16‌شکست را در 145‌بازی از خود برجای گذاشت و برای کاتالان‌ها 2‌قهرمانی در لالیگا، یک قهرمانی در جام حذفی اسپانیا و یک ‌قهرمانی در سوپرجام اسپانیا به ارمغان آورد. او در 2‌دوره حضورش روی نیمکت سرمربیگری بیلبائو، 140‌پیروزی (در 306بازی) کسب کرد و این تیم را در فصل 16-2015 به فینال جام حذفی اسپانیا رساند و تا مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ اروپا هم پیشروی کرد. قهرمانی جام حذفی نخستین جام بیلبائو پس از 31سال بود.

   شرودر، سرمربی ۴۹‌ساله هلندی به‌جای اریک تن‌هاخ که به منچستریونایتد رفته، سرمربی آژاکس شد و تا سال۲۰۲۴ با این باشگاه قرارداد بست. شرودر پیش از این بین سال‌های ۲۰۱۸ تا اواسط سال ۲۰۱۹ به‌عنوان دستیار تن‌هاخ در آژاکس فعالیت کرده بود. او در هوفنهایم و بروخه هم سرمربی بود و بروخه را قهرمان لیگ بلژیک کرد.
   کارلوس ته‌وس بلافاصله پس از خداحافظی از فوتبال به‌عنوان سرمربی تیم روساریو سانترال آرژانتین آغاز به‌کار کرد. ته‌وس 38ساله سرمربی تیمی می‌شود که در رقابت‌های این فصل لیگ آرژانتین تنها ۴‌امتیاز از ۴‌بازی کسب کرده و در رتبه بیست‌ودوم جدول ۲۶‌تیمی این لیگ قرار دارد.
   رافائل مارکس، مدافع مکزیکی سابق بارسلونا به‌عنوان سرمربی تیم «ب» بارسا برگزیده شد و جای همبازی سابقش، سرخی بارخوان را گرفت. بارخوان فصل پیش هنگامی که رونالد کومان از هدایت بارسلونا برکنار شده بود، موقتا و تا پیش از آمدن ژاوی سرمربی تیم اصلی بارسلونا بود. او در بخش ورزشی باشگاه همچنان فعالیت خواهد کرد. رافا مارکس تا پیش از این تنها مدتی به‌عنوان مدیر ورزشی اطلس مکزیک فعالیت کرده و پس از آن ۶‌ماه هدایت تیم جوانان آلکایا را بر عهده داشته است.
   قهرمان 2‌فصل پیش لیگ یک فرانسه، پائولو فونسکا را به‌عنوان سرمربی جدید خود معرفی کرد. این مربی 49‌ساله پرتغالی سابقه هدایت تیم‌های پورتو و شاختار دونتسک را هم دارد. سرمربی حال‌حاضر لیل بین سال‌های 2019 تا 2021 هدایت تیم آاس‌رم را برعهده داشت و رکورد 53‌برد، 22‌تساوی و 27‌شکست را در 102‌بازی از خود برجای گذاشت.
   ونسان کمپانی، مدافع بلژیکی سابق منچستر‌سیتی پس از یک‌دوره مربیگری و کسب تجربه در اندرلخت بلژیک، به انگلیس برگشت و هدایت تیم برنلی را در دست گرفت. برنلی با حضور در رده هجدهم لیگ برتر، در پایان فصل گذشته به چمپیونشیپ سقوط کرد. او در طول 2‌فصل، اندرلخت را به رده‌های چهارم و سوم ژوپیلرلیگ بلژیک رساند.
   آندره‌آ پیرلو، دیگر ستاره قدیمی فوتبال بود که در این تابستان تیم گرفت. سرمربی ۴۳ساله ایتالیایی که یک فصل ناموفق را در یوونتوس تجربه کرده، در دومین تجربه سرمربیگری‌اش به‌مدت یک‌سال با باشگاه ترکیه‌ای فاتح کاراگمرک قرارداد بست. کاراگمرک که در سال۲۰۲۰ و پس از ۳۶‌سال غیبت به سطح اول فوتبال ترکیه بازگشته، هر دو فصل اخیر سوپرلیگ را در جایگاه هشتم به پایان برده است. لوکاس بیلیا، احمد موسی و فابیو بورینی شاخص‌ترین بازیکنان این تیم هستند.
   ژرژ ژسوس پرتغالی سرمربی فنرباغچه شد و جای اسماعیل کارتال را گرفت که فصل گذشته این تیم را در لیگ ترکیه در رده دوم جای داده بود. ژسوس با وجود اینکه در لیگ قهرمانان اروپا موفق شد بنفیکا را بالاتر از بارسلونا به مرحله حذفی لیگ قهرمانان برساند، اواسط فصل از هدایت این باشگاه برکنار شد.
   دیگو مارتینس، سرمربی ۴۱‌ساله اسپانیایی با قراردادی ۲‌ساله به‌عنوان سرمربی جدید اسپانیول منصوب و جانشین ویسنته مورنو شد. اسپانیول که 2‌هفته پایانی را با هدایت موقت لوییس بلانکو گذرانده بود، فصل 22-2021 لالیگا را در جایگاه چهاردهم به پایان رساند. مارتینس در طول ۳‌سال هدایت گرانادا، این تیم را به لالیگا رساند و در کنار 2‌جایگاه تک‌رقمی، این تیم کوچک را به یک‌چهارم نهایی لیگ اروپا 21-2020 نیز هدایت کرد.
   دنیل فارکه به‌مدت 3‌فصل با مونشن‌گلادباخ برای هدایت این تیم به توافق رسید. سرمربی سابق نوریچ به‌دلیل جنگ روسیه و اوکراین اصلا فرصت حضور روی نیمکت تیم کراسنودار روسیه را پیدا نکرد. او در 3‌فصل حضور در نوریچ پس از سقوط به همراه این باشگاه، در کمترین زمان ممکن نوریچ را به لیگ برتر باز گرداند اما در نهایت فصل گذشته از سمت خود برکنار شد.
   ده‌روسی هم در آستانه نخستین تجربه سرمربیگری‌اش قرار دارد. کالیاری، تیم سقوط کرده سری‌آ به‌دنبال جذب سرمربی است و برای این پست باید با آندراتزولی رقابت کند. او مدتی در کادرفنی تیم ملی ایتالیا زیرنظر مانچینی فعالیت داشت.
   در لیگ‌های حاشیه جنوبی خلیج‌فارس هم مربیان مشهوری تیم گرفتند. لئوناردو ژاردیم که گزینه تیم ملی ایران برای جانشینی اسکوچیچ هم بود، با الشباب الاهلی قرارداد بست، همان باشگاهی که فصل پیش نوراللهی و قایدی را در اختیار داشت. سرمربی ۴۷‌ساله پرتغالی سابق موناکو و الهلال جانشین مهدی علی شد که این تیم را فصل گذشته در لیگ امارات پنجم کرده بود. ژاردیم الهلال را به قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا در سال۲۰۲۱ رسانده بود.
   خوان آنتونیو پیتزی، سرمربی ۵۴‌ساله اسپانیایی با قراردادی یکساله به‌عنوان سرمربی جدید الوصل منصوب شد. او آخرین‌بار روی نیمکت راسینگ نشسته بود. پیتزی سابقه هدایت والنسیا را نیز در کارنامه دارد و شیلی را در کوپا آمریکا ۲۰۱۶ قهرمان کرده بود. او در جام جهانی2018سرمربی تیم ملی عربستان بود.
   خوانما لیلو، دستیار ۵۶ساله پپ گواردیولا در منچسترسیتی دیگر مربی مشهوری بود که به خلیج‌فارس آمد. او جانشین ژاوی در السد قطر خواهد بود. لیلو سابقه هدایت سوسیه‌داد و آلمریا را دارد.

در این فصل لیگ برتر تنها 7سرمربی انگلیسی در تیم‌ها دیده خواهند شد. روی هاجسون در واتفورد جای خودش را به راب ادواردز داده، ونسان کمپانی جای مایک جکسون را در برنلی گرفته و اریک تن‌هاخ هلندی به‌جای رالف رانگنیک هدایت منچستریونایتد را به‌عهده دارد. این تنها تغییرات این فصل لیگ برتر روی نیمکت‌های مربیگری است. فصل پیش 13تغییر روی نیمکت‌ها شکل گرفته بود. باشگاه‌های انگلیسی اگر مدعی قهرمانی یا سهمیه باشند، ترجیح می‌دهند مربی خارجی بیاورند. فصل پیش 5مربی آلمانی در لیگ برتر حضور داشتند؛ یورگن کلوپ، توماس توخل و رالف رانگنیک، هدایت 3‌تیم بزرگ لیورپول، چلسی و منچستر را در دست داشتند. از آخرین جام معتبری که یک سرمربی انگلیسی فتح کرده، ۱۳‌سال می‌گذرد و بعید است به‌زودی یک مربی از این کشور به جامی دست یابد، مگر آنکه تیم ملی انگلیس با گرت ساوث‌گیت در جام جهانی به قهرمانی برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید