• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 9 تیر 1401
کد مطلب : 164805
+
-

میز خبر/گزارش 40مورد ابتلا به وبا در کشور

وزیر بهداشت از ثبت گزارش ابتلای 40نفر به وبا در کشور خبر داد و گفت: « از ابتلا به وبا هنوز آمار قابل‌توجهی نداریم و 40مورد گزارش ‌شده و در مناطق مرزی این خطر وجود دارد و سعی داریم کنترل کنیم، اما مهم است که شست‌وشوی خوب سبزیجات را مدنظر قرار دهیم چون از این راه منتقل می‌شود.» به گزارش ایسنا، بهرام عین‌اللهی که در حاشیه جلسه هیأت دولت صحبت می‌کرد، به محدودیت‌های کرونایی هم اشاره کرد: «در ستاد کرونا به این جمع‌بندی رسیدیم که الزام استفاده از ماسک در مکان‌های باز برداشته شود، اما در مکان‌هایی که سربسته است و تهویه ندارد، به‌ویژه در وسایل نقلیه عمومی باید همچنان استفاده شود.» او ادامه داد: «یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های ایران در زمینه کرونا بوده است، چرا‌که واکسیناسیون در حجم وسیع و در زمان کوتاه انجام شد. ما از واکسن‌های مؤثر هم استفاده کردیم و از شهریور1400 واکسن را با حجم زیاد وارد کردیم و تا امروز 150میلیون دوز واکسن وارد کردیم. البته از دی‌ماه1400 ورود واکسن متوقف شد و تولید داخلی انجام شد. ما در 6مرکز تولید واکسن داشتیم. این حجم زیاد باعث شد ایمنی مردم بالا برود و در اجلاسی که در ژنو داشتیم، جزو چند کشور موفق در کنترل بیماری کرونا بودیم. با توجه به اینکه در خرداد کلا رقم مرگ ناشی از کرونا تک‌رقمی بود، در ستاد کرونا به این نتیجه رسیدم که در فضای باز استفاده از ماسک الزامی نیست و در جاهایی که بسته است و تهویه ندارد و به‌ویژه در وسایل نقلیه عمومی باید استفاده شود.» عین‌اللهی ادامه داد: «بیماری کرونا به‌طور کلی از بین نمی‌رود و شرایطی شبیه آنفلوآنزا پیدا می‌کند. بعد از مرحله همه‌گیری به مرحله آندمی و تک‌گیری می‌رسد. از این‌رو توصیه می‌شود سالی یک‌بار واکسیناسیون انجام شود و با توجه به اینکه هنوز خطر کرونا در دنیا از بین نرفته است، توصیه می‌کنیم کسانی که 6ماه از تزریق آخرشان انجام شده، یک نوبت تزریق انجام دهند و در سال‌های بعد با توجه به شرایط بین‌المللی این واکسن را در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌دهیم.»

ابلاغ شرایط کاری  مادران شاغل باردار یا دارای فرزند شیرخوار
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، از ابلاغ دستورالعمل نوبت کاری شب برای مادران شاغل باردار و مادران دارای فرزند شیرخوار و پدران خبر داد. به گزارش ایلنا، بهروز رحیمی گفت: «طبق ماده 17 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت درخصوص قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و براساس مصوبه معاون امور مجلس ریاست‌جمهوری، نوبت کاری شب برای مادران شاغل باردار و همچنین مادران دارای فرزند شیرخوار تا 2سال و پدران تا یک‌ماهگی نوزاد، در مشاغل و فعالیت‌هایی که نیازمند نوبت کاری شب است، اختیاری است.» رحیمی ادامه داد: «درصورت انجام نوبت کاری، استفاده از مرخصی شیردهی در شیفت شب 2ساعت و در شیفت‌های مضاعف به ازای هر شیفت کاری یک ساعت است.» همچنین طبق ماده۲۹ این قانون مادران پس از شروع به‌کار مجدد می‌توانند درصورت تمایل تا ۱۲ماهگی کودک از برنامه شیفت کاری شب معاف شوند و درصورت انجام نوبت کاری، استفاده از مرخصی شیردهی در شیفت شب 2ساعت و در شیفت‌های مضاعف به ازای هر شیفت کاری یک ساعت است.

صدور مجوز مصرف  واکسن پاستوکووک به‌عنوان دوز یادآور 
مدیرگروه تحقیقات بالینی و اپیدمیولوژی انستیتو پاستور ایران از صدور مجوز مصرف واکسن پاستوکووک به‌عنوان دوز یادآور تمام واکسن‌‌های تزریق‌شده در کشور خبر داد. به گزارش ایسنا، آمیتیس رمضانی‌ گفت: «با توجه به ظهور واریانت‌­های جدید واکسن‌گریز و وجود شواهدی مبنی بر افت تدریجی سطح ایمنی حاصل از واکسیناسیون کووید-۱۹، تزریق دوز یادآور بعد از چند ماه، به‌ویژه برای واکسن‌های مبتنی بر پلتفرم ویروس غیرفعال، حائز اهمیت است. مطالعات اخیر نشان داده ‌که واکسن‌‌های کووید-۱۹ با پلتفرم پروتئینی تولید شده در انستیتو پاستور ایران، می‌توانند نقش مهمی در ادامه برنامه واکسیناسیون علیه این بیماری در کشور داشته باشند. تحقیقات همچنین نشان داده است که تزریق واکسن‌های مربوط به 2پلتفرم متفاوت، باعث ایجاد ایمنی مؤثرتر و پایدارتر ‌علیه ویروس عامل کووید-۱۹ می‌شود.» او افزود: «با توجه به اهمیت انتخاب واکسن بی‌خطر با کارایی بالا به‌عنوان دوز یادآور، در هفته جاری وزارت بهداشت با تکیه بر شواهد حاصل از مطالعات کارآزمایی بالینی انجام‌شده، واکسن پاستوکووک را علاوه بر پاستوکووک-پلاس به‌عنوان دوز یادآور سایر واکسن‌‌های مورد استفاده در کشور تأیید کرد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید