سرقت تجهیزات شهری در تاریکی
خاموشی بسیاری از معابر تهران هنگام شب، باعث افزایش دزدی اموال شهری شده است
زهره محققی-روزنامهنگار
همهجوره سرقت شنیده بودیم غیر از سرقت علائم حیاتی و هشداردهنده که با جان مردم ارتباط دارد؛ علائمی که در گوشه و کنار معابر شهری و جادهای نصب میشود تا عابران پیاده و رانندگان با توجه به آن، حرکت خود را کنترل و برنامهریزی کنند. به گزارش همشهری آنلاین، حالا این علائم با توجه به بالا رفتن قیمت آهنآلات یکی از اهداف دزدها شده است؛ دزدهایی که نه فقط در جادهها و آزادراههای خارج از شهر، بلکه در بزرگراهها و معابر اصلی شهر نیز به سرقت این علائم اقدام و هزینههای سنگینی را به شهرداری و شهروندان وارد میکنند. همین بهانهای شد تا گفتوگویی با کارشناسان و متخصصان درباره این معضل شهری داشته باشیم. برای این موضوع سراغ کارشناسانی رفتیم که در بدنه اجرایی شهر فعالیت دارند و با همه توان برای مدیریت، امنیت و ساماندهی معابر شهری تلاش میکنند.
خسارت ۴ میلیارد تومانی فقط در یک منطقه
طمع برای سودجویی بیشتر، بسیاری از افراد را بر آن داشته تا شبانه به دل بزرگراهها و خیابانها زده و با برداشتن دریچههای آهنی روی انهار و کانالها نسبت به قطع تابلوهای راهنمایی و رانندگی و سرقت آنها اقدام کنند و پس از قلع و قمع، این علائم را در قالب ضایعات آهنی به گاراژدارها و بازار بفروشند؛ غافل از اینکه این اقدام جان هموطنان و حتی عزیزان خود آنها را هم به خطر میاندازد.
محمد گرجی، کارشناس ترافیک منطقه یک در اینباره میگوید: «در منطقه یک، ۳۵ کیلومتر شبکه بزرگراهی داریم که در محورهایی چون شهید بابایی، آیتالله صدر و معابری چون قیطریه سرقت زیاد است که هندریل، گاردریل، پیچهای متصلکننده، پایه و صفحه تابلوهای هشداردهنده، خطرنما، حاشیهنما، مسیرنما و حتی قسمت پایین دیوارهای صوتی به سرقت میرود؛ بهطوری که این سرقتها طی سال گذشته بالغ بر ۴ میلیارد تومان برآورد شده که بیشترین خسارت مربوط به سرقت صفحه تابلوها با خسارت بیش از یکمیلیارد و ۲۰۰میلیون تومانی و گاردریلها با خسارت ۹۹۰میلیون تومانی بوده است.» سیدحامد هادیان از دیگر کارشناسان این حوزه اما به افزایش دوربینهای نظارتی اشاره میکند و میگوید: «اکنون ۳۲دوربین در تمامی منطقه کار گذاشته شده است که برای پوشش کامل به ۱۶دوربین دیگر نیاز داریم.»
تغییر مواداولیه علائم ترافیکی
با اتفاقات پیش آمده ارائه راهکارهای کاربردی نیز بین کارشناسان و متولیان امر مطرح و راهحلهای مختلف به میان آمد که از آن جمله تغییر نوع اتصالات، آلیاژهای مصرفی، فرهنگسازی، تشویق و افزایش نگهبانان شهری است.
سرهنگ دوم ابراهیم اسماعیلپور، فرمانده یگان حفاظت شهرداری منطقه یک با تأکید بر این موضوع میگوید: «برای رسیدن به اهداف موردنظر و حراست از منابع ملی باید بحث آموزش و فرهنگسازی در جامعه توسعه یابد و نقاط جرمخیز شناسایی و مکانهای هدف را بلوکبندی کنیم و با تشکیل گروههای گشت از ظرفیت شهرداران شب نواحی بخواهیم که بهصورت شیفتبندی بین نواحی برای هر بلوک، معابر سطح منطقه را با انجام گشتهای هدفمند پوشش دهند و در این خصوص از ظرفیت نیروهای شهربان و معبربان با برنامهریزی استفاده بهینه کنند. میتوان با برخی اقدامات فرهنگی تبلیغاتی، شهروندان را به صدمات و مخاطرات دزدیهای شهری آگاه کرد تا درخصوص مسئولیت اجتماعی برای پیشگیری و همکاری با مجموعه شهرداری همراه شوند. میتوان بستههای تشویقی و سازوکاری را اندیشید تا همیاران شهرداری مورد تشویق قرار گیرند. با این روش، شهروندی بیاهمیت از کنار این موارد عبور نمیکند و با دیدن هرگونه دزدی اقلام ترافیکی، موارد را به شمارههای شهرداری ۱۳۷ یا ۱۱۰ اطلاع میدهد تا اقدامات لازم بهعمل آید.» گرجی، کارشناس ترافیک منطقه یک نیز تغییر آلیاژ از آهن به کامپوزیت را مطرح میکند و میگوید: «کامپوزیت را در برنامه قرار دادیم تا در تابلوها از این جنس استفاده کنیم، ولی تعداد کارخانههای کامپوزیت کم است و با قیمت بالا محصول را تولید میکنند که بهصرفه نیست؛ نیاز است شهرداری با یک کارخانه قرارداد ببندد که تابلوهای مورد نیاز را برای استفاده انبوه تولید کند.» او جایگزینی جوش به جای پیچ در گاردریلها را راهکار دیگری میداند: «سعی کردیم اتصالات پیچی را تبدیل به جوش کنیم و پایه تابلوها را شاخک بزنیم و داخل بتن قرار دهیم که قابل سرقت نباشد.»
خاموشی بزرگراهها دلیل افزایش سرقت
خاموشی معابر اصلی و بزرگراهی در هنگام شب بهمنظور صرفهجویی در مصرف برق مشکل دیگری است که به این دزدیها دامن زده است و سودجویان از شرایط بهوجود آمده برای حضور پنهانی و خاموش خود در معابر استفاده و اقدام به سرقت میکنند، اداره برق در این خصوص چه نقشی دارد؟ به چنین موردی داوود گودرزی، رئیس سازمان بازرسی شهرداری نیز اشاره میکند و میگوید: «خاموشی معابر بهدلیل صرفهجویی در برق، منطقی بهنظر نمیرسد. هزینه چنین کاری بیشتر از فواید آن است و باعث میشود که جان مردم بهخاطر سرقتها به خطر بیفتد.» او با بیان اینکه شهروندان میتوانند با سیستمهای نوین در ارائه گزارش سرقتها نقش مثبتی داشته باشند، میگوید: «از طریق 137پلاس که در این دوره مدیریت شهری شکل گرفته، فرصت مناسبی بهوجود آمده تا شهروندان بتوانند با ارسال عکس و تصویر، مورد را گزارش کرده و زودتر از پیش پاسخ دریافت کنند.»
هادیان نیز درباره این مشکل در منطقه یک میگوید: «اداره برق از ما خواسته بود معابری که کمتر نیاز به برق دارند را اعلام کنیم و ما این معابر را شناسایی و اعلام کردیم که اداره برق گفت بهخاطر کاهش مصرف برق روشناییهای این معابر کم، ولی در حد استاندارد است و مشکلی ندارد؛ درحالیکه در گردنه قوچک بهخاطر این خاموشی فوتی هم داشتهایم.»