• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 6 تیر 1401
کد مطلب : 164439
+
-

روزهای خرمشهر از مرتضی سرهنگی

معرفی کتاب
روزهای خرمشهر از مرتضی سرهنگی

اشغال خرمشهر و دفاع مردم در حملات دشمن، رها کردن خانه و کاشانه و دوری از درس و مدرسه موضوعی است که اگرچه بارها در قالب فیلم، کتاب و مستند به آن پرداخته شده، اما تنها بیانگر گوشه‌ای از درد و رنج مردم این شهر است. مرتضی سرهنگی نویسنده نام‌آشنایی که دغدغه تولید و چاپ آثار دفاع‌مقدس را دارد، سراغ این سوژه رفته و در کتاب «روزهای خرمشهر» به زبانی کودکانه ماجرای اشغال خرمشهر را روایت می‌کند. کتاب در رده سنی ب و ج قرار دارد و انتخاب مناسبی برای آشنایی کودکان و نوجوانان با رویدادهای جنگ تحمیلی و جنگ شهرهاست. در بخشی از کتاب روزهای خرمشهر می‌خوانیم:
«سربازان و افسران عراقی به داخل شهر آمدند. آنها خانه‌ها، مدرسه‌ها، کارخانه‌ها، مسجدها و بیمارستان‌های خرمشهر را ویران کردند. آنها اموال مردم را غارت کردند. عراقی‌ها برای به‌دست آوردن اموال بیشتر حتی همدیگر را می‌کشتند. عراقی‌ها، در همان روزهای اول اشغال خرمشهر، روی دیوارهای خرمشهر نوشتند: «ما آمده‌ایم که بمانیم.» عراقی‌ها می‌خواستند خرمشهر را از ایران جدا کنند. رزمندگان ایرانی لحظه‌ای عراقی‌ها را آرام نگذاشتند. آنها در هر فرصتی به داخل شهر نفوذ می‌کردند و عده‌ای از عراقی‌ها را به هلاکت می‌رساندند.»
کتاب «روزهای خرمشهر» توسط انتشارات سوره مهر و برای گروه کودکان و نوجوانان منتشر شده و سحر فرهادروش تصویرگری آن را برعهده داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید