• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 5 تیر 1401
کد مطلب : 164329
+
-

شربت‌های خانگی خوش‌رنگ و طعم

تنور گرم
شربت‌های خانگی خوش‌رنگ و طعم

آزاده حبیبی‌تنها

گرمای تابستان یعنی شربت‌های خنک و خانگی؛ شربت‌هایی که مادرها و مادربزرگ‌ها همیشه شیشه‌های بزرگش را آماده می‌کردند و گوشه حیاط‌خلوت می‌گذاشتند و با خنکایش هرم تن داغ را سرد و آرام می‌کردند.

شربت ریحان
مواد لازم: برگ ریحان: 1/2 بسته، شکر: یک لیوان، آب: ۲لیوان،تکه‌های یخ: 1/2 لیوان.
طرز تهیه: برگ ریحان را بشویید و آنها را در یک قابلمه ترجیحا استیل بریزید. شکر و آب را با یکدیگر مخلوط کرده سپس آن را به قابلمه برگ ریحان اضافه کنید. اکنون قابلمه را نیم‌ساعت روی شعله متوسط بگذارید تا هم شکر‌ها حل شوند و هم عطر و طعم برگ‌های ریحان پس داده شود. سپس حرارت را خاموش کنید تا سرد شود. شربت را در لیوان بریزید، مقداری آب و چند تکه یخ به آن اضافه کنید تا خنک شود.

شربت پنیرک چند رنگ
 مواد لازم:  پنیرک: 2قاشق غذاخوری،  آب: 2لیوان،  شکر یا عسل: به میزان لازم،  آبلیمو: مقداری،  عرق نعناع و گلاب: مقداری،  تخم شربتی درصورت تمایل.
 طرز تهیه: تخم شربتی را داخل مقداری آب بریزید تا حجیم شود. پنیرک را داخل آب سرد بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا رنگ بنفش زیبای خود را پس دهد. از یک صافی بسیار ریز رد کنید و با پشت قاشق کاملا فشار دهید تا رنگ پنیرک و مایع ژلاتینی آن خارج شود. شکر یا عسل را به مایعی که از صافی رد کرده‌اید اضافه و مخلوط کنید. برای شربت پنیرک بنفش مقداری از مایع را داخل لیوان ریخته و کمی گلاب به آن اضافه کنید تا طعم خوشایندی بگیرد. برای شربت پنیرک سبز مقداری از مایع را حداکثر 5دقیقه جوشانده تا رنگ بنفش آن به سبز خوش‌رنگی تبدیل شود. اگر کمی آبلیمو به شربت پنیرک اضافه کنید، ‌رنگ بنفش به‌صورتی تبدیل می‌شود. اما اگر می‌خواهید شربت آبی‌رنگی داشته باشید از میزان پنیرک کمتری استفاده کرده و قبل از رسیدن آن به رنگ بنفش، ‌آن را صاف کنید تا رنگ آبی روشنی داشته باشید. اگر شربت بنفش را هم یکی، 2دقیقه بجوشانید آبی خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید