• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
شنبه 4 تیر 1401
کد مطلب : 164269
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/OYONG
+
-

شوک همزمان به ایران و آمریکا

تیم ملی والیبال ایران که نتایج خوبی در لیگ ملت‌ها نگرفته بود، ناگهان متحول شد و صدرنشین بدون شکست این رقابت‌ها را ۳ بر صفر برد اما بلافاصله به برزیل باخت

شوک همزمان به ایران و آمریکا

ایران – آمریکا؛ تصور این بود که ایران در بازی دوم هفته دوم لیگ ملت‌های والیبال بازی سختی در مقابل آمریکا داشته باشد؛ آمریکایی که تا پنجشنبه‌شب و بعد از 5‌بازی بدون شکست مانده بود. پیش‌بینی‌‌ها این بود که بازنده این بازی ایران است نه اینکه اتفاقی در حد معجزه برای تیم ایران بیفتد. ایران نه با معجزه، که با بازی خوبش خلاف انتظارات ظاهر شد. شاگردان بهروز عطایی در اوج ناامیدی جامعه والیبال و هواداران این رشته، بازی را 3 بر صفر بردند؛ 25-18، 29-27 و 27-25.

آمریکا تا قبل از بازی با ایران شکستی در لیگ نداشت و اگر در این بازی هم به پیروزی می‌رسید، هنوز صدرنشین بود. همین اقتدار ایرانی‌ها را مطمئن کرده بود که در این بازی هم تیم نمی‌تواند به پیروزی برسد. آنها حق داشتند تا این حد از تیم ناامید باشند. در 5‌بازی گذشته ایران فقط مقابل چین و استرالیا، ضعیف‌ترین تیم‌های جدول به پیروزی رسیده بود. هر چند در مقابل این تیم‌ها هم کمتر کسی از بازی آنها تعریف کرده بود. شکست مقابل هلند، ژاپن و بلغارستان هم قابل‌قبول نبود. اما بیشترین چیزی که هواداران و کارشناسان به آن نقد داشتند‌، بازی ضعیف تیم بود. نظر آنها این بود که اگر تیم نتیجه را واگذار می‌کند، حداقل بازی خوب ارائه بدهد. در بازی با آمریکا هم تیم خوب بازی کرد و هم نتیجه را برد.
برای پیروزی ایران در بازی با آمریکا 2‌دلیل مطرح است؛ اول اینکه آمریکا به بازیکنان اصلی‌اش استراحت داد. آمریکا قبل از بازی با ایران بازی سنگینی با صربستان داشت و هم در این بازی و هم در بازی قبلی با بازیکنان اصلی‌اش بازی کرده بود ولی در مقابل ایران بیشتر بازیکنان جوان و ذخیره به بازی گرفته شدند. اصرار سرمربی آمریکا برای استفاده‌نکردن از بازیکنان باتجربه‌اش در این بازی برای ایرانی‌ها عجیب بود. گفته می‌شود اگر در امتیازات حساس بازیکنان اصلی این تیم به زمین می‌آمدند، شاید ایران برای رسیدن به پیروزی کار سخت‌تری داشت. البته جان‌ اسپرا، سرمربی این تیم بعد از بازی گفت که تیمش در این بازی خیلی سرحال نبود.
با این حال، چیزی که برای والیبال ایران مهم است، بازی خوب بازیکنان تیم بود. خیلی‌ها دلیل پیروزی تیم را همین بازی خوب می‌دانند. بازیکنانی که در بازی‌های قبلی سردرگم و ناکارآمد بودند، در این بازی در حد ستاره‌های بزرگ ظاهر شدند. دریافت‌های خوب میلاد عبادی‌پور و امیرحسین اسفندیار بیشترین کمک را به تیم کرد. عبادی‌پور کاپیتان تیم هرچند با نقدهایی روبه‌رو‌ست، اما نبود او در بازی با بلغارستان بیشترین ضربه را به تیم زد و نقشش در پیروزی مقابل آمریکا پررنگ‌‌تر از بقیه بود. محمدطاهر وادی هم شب خوبی پشت سر گذاشت. با دریافت‌های خوب عبادی‌پور و اسفندیار، او فرصت داشت که پاس‌های خوبی بدهد. امین اسماعیل‌نژاد هم در این بازی مثل بازی‌های قبل بار اصلی حمله را به‌عهده داشت و با 20‌امتیازی که گرفت، امتیازآورترین بازیکن بود.
بهروز عطایی، سرمربی تیم ملی هم برای 2‌تصمیم با تحسین و حمایت هواداران روبه‌رو شد. او در این بازی مرتضی شریفی را در ترکیب اصلی قرار نداد و در چند امتیاز او را به زمین آورد. امیرحسین توخته هم که در ست اول بازی کرد، در ست‌های بعدی جای خود را به امیررضا سرلک داد. خیلی‌ها با تصمیم او موافق بودند.
بعد از انتقاداتی که هفته گذشته علیه تیم ملی بود، دیروز خیلی‌ها از این پیروزی هیجان‌زده بودند و بیشتر از همه از بازی تیم راضی. اما این رضایت می‌تواند ادامه داشته باشد؟ تیم ملی عصر دیروز با برزیل بازی داشت. بعضی‌ از مسئولان که از بازی آمریکا سر ذوق بودند، نظرشان این بود که تیم می‌تواند برزیل را شکست بدهد. اما در کنار این اظهارنظرهای احساسی، نظر بعضی‌ها این بود که ایران با این پیروزی روحیه از دست‌رفته‌اش را به‌دست آورده و در بازی‌‌های آینده می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد اما شاید به‌خاطر نداشتن نیمکت پرقدرت به مشکل بخورد. ایران هم مثل آمریکا باید در بعضی از بازی‌ها به بازیکنان اصلی‌اش استراحت بدهد اما این امکان وجود دارد؟ نه.

بعد از بازی با آمریکا، سرمربی و بازیکنان تیم از حال خوبشان گفتند 

بهروز عطایی: اتفاق خاصی رخ نداده، مسابقات طولانی و سخت است و یکی از بازی‌هایی را که باید انجام می‌دادیم و به موفقیت می‌رسیدیم را پشت‌سر گذاشتیم.

 میلاد عبادی‌پور: این افتخار را داشتیم برابر تیم بزرگی مثل آمریکا والیبال بازی کنیم و واقعا از این بازی لذت بردیم. کاری به نتیجه برد و باختش ندارم، برابر تیم‌‌های بزرگی مثل آمریکا، برزیل و لهستان بازی‌کردن لذتبخش است.

امین اسماعیل‌نژاد: از نظر روحی و بدنی خسته نشده‌ایم. مقابل بلغارستان روز بد تیم بود و در بازی با آمریکا عملکرد خوبی از خود نشان دادیم. می‌‌توانیم بهتر از این هم باشیم.

امیرحسین اسفندیار: شرایط روحی تیم پس از باخت‌ها بد شده و فشار زیادی روی بازیکنان بود اما خودمان را جمع‌و‌جور کردیم تا نمایش خوبی برابر آمریکا داشته باشیم. در والیبال نمایش خوب مساوی با  برد است.

این خبر را به اشتراک بگذارید