• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 1 تیر 1401
کد مطلب : 164014
+
-

تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام

کتاب اندیشه
تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام

دکتر تقی آزاد‌ارمکی، استاد گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، در کتاب «تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام؛ از آغاز تا دوره معاصر» تلاش کرده است تا آراء و نظریات متفکران مسلمانی را که در مورد یکی از موضوعات و مباحث اجتماعی داعیه‌ای داشته‌اند، مرور کند. در بیان آراء هر یک از متفکران با مراجعه‌هایی اجمالی به شرایط اجتماعی - سیاسی زمان و زندگی آنها سعی شده است تا فهم درست‌تر نظریه هر یک فراهم شود.
کتاب در 16فصل تنظیم شده است؛ از فصل یکم تا فصل هفتم به ذکر مسائل کلی در باب اندیشه اجتماعی در اسلام پرداخته شده است. این مسائل عبارتند از: «جایگاه اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان»، «ضرورت طرح اندیشه اجتماعی مسلمانان»، «زمینه‌های شکل‌گیری تفکر اجتماعی در تمدن اسلامی»، «مبانی و اصول اندیشه متفکران مسلمان»، «مبانی و اصول اندیشه متفکران مسلمان»، «روش‌های تحقیق متفکران مسلمان»، «تاریخ‌نگاری و اندیشه اجتماعی» و «اندیشه اجتماعی در سفرنامه‌ها». از فصل هشتم تا شانزدهم نیز مشخصاً به متفکرانی ازجمله ابونصر فارابی، ابوریحان بیرونی، امام محمد غزالی، خواجه نظام‌الملک، خواجه نصیر‌الدین طوسی، ابن خلدون، جلال آل احمد، علی شریعتی و مرتضی مطهری پرداخته شده است.
این کتاب که حاصل سال‌ها تدریس درس اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران از سوی دکتر تقی آزاد‌ارمکی بوده، در ۴۸۶ صفحه از سوی نشر علم روانه بازار شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید