• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 31 خرداد 1401
کد مطلب : 163901
+
-

کارگروه ویژه برای کاهش آنفلوآنزای پرندگان

پزشکی
کارگروه ویژه برای کاهش آنفلوآنزای پرندگان

دانشمندان 8آزمایشگاه انگلیس در حال پیوستن به یکدیگر و تشکیل یک نیروی واحد برای توسعه راه‌های جدید در مبارزه با آنفلوآنزای پرندگان هستند. به این کنسرسیوم 1.5میلیون پوند برای توسعه استراتژی‌هایی برای مقابله با شیوع اخیر سویه H5N1 که باعث بیماری شدید و مرگ پرندگان می‌شود، داده شده است. به گزارش بی‌بی سی، این نسخه از آنفلوآنزای پرندگان، صنعت طیور را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده است و اقداماتی مربوط به قرنطینه و حذف نمونه‌های بسیار بیمار اعمال شده است. درحالی‌که خطر سرایت این بیماری به انسان کم است، در سال 2021، یک مورد انسانی تأیید شده در جنوب غربی انگلیس گزارش شده بود.
‌اکنون بیش از 120مورد شیوع در جمعیت طیور پرورشی و پرندگان وحشی وجود دارد. شیوع آنفلوآنزای مرغی در زمستان امسال بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین شیوع در بریتانیاست. دانشمندان هنوز به‌طور کامل نفهمیده‌اند که چرا این شیوع جدید بدتر از سال‌های گذشته بوده است. H5N1 نخستین بار در جنوب چین در سال 1996در پرندگان آبزی خانگی شناسایی شد.

جلوگیری از انتقال انسانی
سازمان بهداشت جهانی می‌‌گوید که بین سال‌های 2003تا مارس 2022، حدود 864مورد ابتلا و 456مورد مرگ ناشی از عفونت انسانی H5N1 در 18کشور گزارش شده است. کنسرسیوم جدید بریتانیا بررسی خواهد کرد که چه اقداماتی برای جلوگیری از سرریز آنفلوآنزای پرندگان با پتانسیل همه‌گیری انسانی در آینده، لازم است. سرمایه‌گذاری 1.5میلیون پوند اختصاص داده شده در طول یک سال نیز برای همین هدف هزینه خواهد شد.
 محققان همچنین وظیفه دارند تا دریابند چرا سویه ویروس فعلی منجر به شیوع طولانی‌‌تر شده است و چرا برخی از پرندگان، مانند اردک‌ها، به برخی سویه‌های ویروس مقاوم هستند؟محققان همچنین باید بررسی کنند که چگونه شکاف‌های موجود در امنیت زیستی ممکن است باعث انتقال ویروس از پرندگان وحشی به طیور پرورشی شود؟

توسعه واکسن
در سطح جهان، واکسن‌هایی علیه آنفلوآنزای پرندگان درصورت جهش سویه تهاجمی‌تر از طیور به جمعیت انسانی در حال توسعه است. البته کنسرسیوم بریتانیا در ساخت واکسن انسانی شرکت نخواهد کرد. اما پروفسور یان براون، ویروس‌شناس ارشد حیوانی و رئیس ویروس‌شناسی آژانس سلامت حیوانات و گیاهان (APHA)، که این کنسرسیوم را رهبری می‌کند، به بی‌بی سی گفت: چند واکسن نامزد برای همه گونه‌های نوظهور طیور که یکی از آنها پرش موفقیت‌آمیزی برای درگیر کردن انسان دارد، آماده شده است. سویه‌های آنفلوآنزای پرندگان به‌طور مداوم در حال تغییر هستند. نگرانی ما این است که به شکل مسری‌تری برای انسان تبدیل نشوند. این اتفاق هم‌اکنون غیرممکن به‌نظر نمی‌رسد، اما به هر حال ما باید مراقب باشیم. این کنسرسیوم میکروبیولوژیست‌ها، اپیدمیولوژیست‌ها، ویروس‌شناسان و متخصصان ژنومیک از آزمایشگاه APHA، مؤسسه پیربرایت، کالج سلطنتی دامپزشکی، مؤسسه Roslin، امپریال کالج لندن و دانشگاه‌های کمبریج، لیدز و ناتینگهام را گرد هم می‌آورد. رئیس دامپزشکی بریتانیا، کریستین میدلمیس، گفت که این امر سرعت و کیفیت تحقیقات را افزایش خواهد داد و امیدواریم به موقع تأثیر آن در بخش طیور را ببینیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید