• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16358
+
-

رتبه نخست سلول‌درمانی ایران در منطقه

وزیر بهداشت با بیان اینکه ایران در حوزه سلول‌درمانی در رتبه نخست منطقه و پانزدهم دنیا قرار دارد، گفت: معاونت درمان وزارت بهداشت متعهد می‌شود طی یک‌ماه آینده ضابطه مراکز درمانی را که کار سلول‌درمانی انجام می‌دهند تدوین و این استانداردها را به تمام کشور اعلام کند.

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در مراسم افتتاح نخستین مجموعه تولیدانبوه فرآورده‌های سلولی در منطقه که روز گذشته در شرکت دارویی سل‌تک فارمد برگزار شد، گفت: استفاده از سلول‌ها در درمان (سلول‌های درمانی) نزدیک به نیم‌قرن قبل در دنیا مطرح شد. البته پیش از انقلاب نیز در ایران افرادی بودند که در این حوزه فعالیت می‌کردند که این فعالیت تا اوایل دهه70 ادامه داشت. همچنین باید قبول کنیم برخی پیشرفت‌های کشورهای توسعه‌یافته به‌دلیل محدودیت‌های دینی ثبت نمی‌شود اما در منطقه در سلول‌درمانی رتبه نخست را داریم.

وی با اشاره به رتبه ۱۵ ایران در دنیا و رتبه اول در منطقه در زمینه استفاده از سلول‌درمانی تصریح کرد: ما دانشمندان بسیار خوبی در این زمینه داریم که امیدواریم این مجموعه‌ای که کار تولید انبوه سلول انجام می‌دهد، بتواند آنها را به هم پیوند زند. در این صورت هم‌افزایی حاصل می‌شود که می‌تواند فاصله ما را با کشورهای رقیب افزایش دهد.

وزیر بهداشت ادامه داد: دراین مجموعه تقسیم سلول انجام می‌شود که در درمان برخی از بیماری‌های صعب‌العلاج مؤثر است. بیش از ۲۵سال است که درمان سرطان خون از طریق پیوند سلول‌های بنیادی انجام می‌شود، با وجود این، فناوری‌های جدید کمک می‌کند که ثمره بهتری در درمان بیماری‌ها داشته باشیم. ما دانشمندان خوبی داریم اما متأسفانه پراکنده هستند؛ امیدواریم مجموعه‌ای که امروز افتتاح شد، بتواند هم‌افزایی دانشمندان را ایجاد و فاصله ما را با کشورهای رقیب زیاد کند.

وزیر بهداشت در ادامه بیان کرد: حدود ۱۵سال پیش رفتارهای ناصحیح و روش‌های غیرعلمی در زمینه سلول‌درمانی در مراکز علمی کشور اتفاق افتاد و از طریق رسانه‌ها تبلیغ شد و مردم را به زحمت انداختند. دانشمندان نیز دچار تردید شدند. با راه‌اندازی این مرکز این مشکلات هم برطرف می‌شود. معاونت درمان وزارت بهداشت نیز متعهد می‌شود که طی یک‌ماه آینده ضابطه مراکز درمانی که کار سلول‌درمانی انجام می‌دهند را تدوین و این استانداردها را به تمام کشور اعلام کند.
هاشمی با اشاره به برخی تخلفات که در زمینه سلول‌درمانی در کشور اتفاق می‌افتد، افزود: تخلفات در این حوزه کم نیست و بخشی از آن از چشم ما پنهان است. اگر بخش بالینی و علمی با هم پیوند بخورند، این دانش نیز در مسیر صحیح خود قرار داده می‌شود. نباید مقاومتی برای بخش بالینی ایجاد شود. این مجموعه نیز درگیر بحث بالینی نشود و روی تولید سلول و دانش حرکت کند. (وبدا)

این خبر را به اشتراک بگذارید