• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16349
+
-

شیوه جدید برای نبرد با سرماخوردگی

چشم انداز
شیوه جدید برای نبرد با سرماخوردگی


شاید خیلی‌ها با سرماخوردگی‌های طولانی و بدحالی مداوم روبه‌رو شده‌اند و عقیده دارند که دیگر داروها و شیوه‌های قدیمی رویشان اثر گذشته را ندارد. در شیوه‌ای جدید که دانشمندان ابداع کرده‌اند به جای روش‌های سنتی و حمله مستقیم به ویروس سرماخوردگی که صدها نوع دارد، بدن فرد برای مقابله با ویروس‌ها آماده می‌شود.

به گزارش بی‌بی‌سی، در این روش که محققان امپریال کالج لندن در حال مطالعه روی آن هستند با دارویی خاص، پروتئینی که ویروس‌های سرماخوردگی برای تکثیر و انتشار از آن استفاده می‌کنند، مسدود می‌شوند.

ویروس‌های سرماخوردگی نه‌تنها انواع زیادی دارند بلکه به سرعت تکامل پیدا می‌کنند و در مقابل داروها مقام‌ می‌شوند. این روش درمانی به همین‌خاطر می‌تواند یک تحول در درمان سرماخوردگی باشد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد این داروی استنشاقی ظرف چند دقیقه پس از رسیدن به سلول‌های ریه و هدف گرفتن پروتئین موسوم به ان‌ام‌تی مؤثر واقع شده است.

ان‌ام‌تی پروتئینی است که همه انواع ویروس‌های سرماخوردگی برای تکثیر خود نیازمند آن هستند. کسانی که به بیماری‌های دیگری مانند آسم مبتلا هستند در زمان سرماخوردگی دچار مشکلات جدی می‌شوند و این دارو می‌تواند به آنها کمک حیاتی کند. پروفسور اد تیت، سرپرست این تیم تحقیقاتی می‌گوید: هدف این است که این دارو ابتدا پس از عفونت به بیمار داده شود تا توانایی ویروس را برای تکثیر و انتشار سلب کند.

حتی اگر سرماخوردگی بدن را گرفته باشد، ممکن است به تخفیف علائم آن کمک کند. در مطالعه صورت گرفته داروی آزمایشی توانسته چند نوع مختلف ویروس سرماخوردگی را به‌طور کامل بدون آنکه ظاهرا به بخش‌های دیگر بدن آسیب بزند مسدود کند. با این حال برای عرضه عمومی این دارو مطالعات بسیار بیشتری برای اطمینان از سمی نبودن آن برای بدن لازم است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید