• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 28 آذر 1396
کد مطلب : 1634
+
-

فوق‌العاده| ای صبا با تو چه گفتند که خاموش شدی؟

ابوالحسن‌خان صبا
فوق‌العاده| ای صبا با تو چه گفتند که خاموش شدی؟

ابوالحسن‌خان صبا در کنار درویش‌خان، یکی از نابهنگام‌ترین مرگ‌های تاریخ موسیقی کشورمان را داشته است. او در سال 1336 در چنین روزی، درحالی‌که تنها 55سال داشت (تقریبا در همان سنی که استادش درویش‌خان قربانی نخستین تصادف رانندگی ایران شد) ‌درگذشت و داغی ابدی بر دل خانواده موسیقی کشورمان گذاشت.

ابوالحسن‌خان صبا نه‌تنها به‌واسطه آهنگسازی و نوازندگی و تربیت تعداد بی‌شماری استاد موسیقی که به‌خاطر همگام‌کردن موسیقی سنتی کشورمان به زبان روز دنیا، چهره‌ای تأثیرگذار در تاریخ ایران به‌شمار می‌رود. او، ویولن را از بزم‌های میانمایه ایرانی بیرون کشید و با ایرانی کردنش، آن را به یکی از سازهای اصلی موسیقی سنتی تبدیل کرد.

از شاگردان صبا، ‌می‌توان به اساتید بزرگی مانند حسین تهرانی، داریوش صفوت، فرامرز پایور، غلامحسین بنان، همایون خرم، اسدالله ملک، ساسان سپنتا، پرویز یاحقی و فرهاد فخرالدینی اشاره کرد. او با مشاهیر ادبی هم‌دوره خود معاشرت و انس زیادی داشت و شعرایی مانند شهریار و فریدون مشیری در رثای او شعر سروده‌اند.  

ماجرای سبوس؛ انتقاد در توییتر، ‌تکذیب قاطع وزیر‌

دیروز، فضای مجازی و به خصوص توییتر، به شدت مشغول فیلمی از برخورد محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی با یک کشاورز گیلانی بود. در توییتر، حتی پیش از اینکه این فیلم کوتاه حدودا یک دقیقه‌ای همه‌گیر شود، ‌موضع‌گیری‌های بسیار تند و گهگاه افراطی کاربران دست به دست شد.  افراد زیادی علیه چیزی که از نظر آنها توهین و رفتار تحقیرآمیز وزیر با این کشاورز است، به شدت انتقاد کردند و طبق معمول، دامنه انتقادهای آنها از شخص وزیرهم عبور کرد و دامنه بیشتری گرفت.

ماجرا از این قرار است که این کشاورز که گفته می‌شود لنگرودی است، با اصرار از وزیر می‌خواهد به این سوال او پاسخ بدهد که چرا قیمت برنج (ایرانی)‌ سیر نزولی دارد و به واردات برنج اعتراض می‌کند. در این فیلم وزیر و همراهان او چند بارپاسخ می‌دهند جلوی واردات گرفته شده و قیمت بالا خواهد رفت. در انتهای فیلم، واژه کلیدی «سبوس» دو بار شنیده می‌شود؛ ابتدا یکی از همراهان وزیر به کشاورز می‌گوید «شما برنج سبوس‌دار بخور» و بعد به نظر می‌رسد وزیر هم در ادامه با لبخند می‌گوید که از این سبوس‌دارها به کشاورز داده شود.

این صحبت‌های وزیر، موضوعی است که آن همه جنجال را به راه انداخته و بسیاری از کاربران توییتر، معتقدند توهین‌آمیز به حساب می‌آید. در مقابل جدیت و اصرار شدید کشاورزی که به نظر می‌رسد از هیچ کدام از صحبت‌های وزیر و همراهانش قانع نشده است، جمله همراه با لبخند وزیر، باعث بروز این حجم از واکنش‌ها شده است. در مقابل این حجم وسیع از انتقادها البته برخی کاربران بر تامل بیشتر بر فیلم توصیه کرده‌اند و اینطور نوشته‌اند که از نظر آنها، توهین در کار نبوده است و وزیر با کشاورز شوخی کرده است. قاطعانه‌ترین واکنش را اما دیروز خود محمود حجتی از خود نشان داد. او با قاطعیت اعلام کرد که هرگز قصد توهین نداشته و از «بد اخلاقی‌ها و بی‌اخلاقی» ها گلایه کرد. 

 

1000 کتاب؛ با وقتی که آمریکایی ها در شبکه‌های اجتماعی و پای تلویزیون تلف می‌کنند، می‌شود سالانه 1000 کتاب خواند.

در آمریکا، هر نفر در سال، 1642 ساعت تلویزیون نگاه می‌کند و 608 ساعت در شبکه‌های اجتماعی پرسه می‌زند؛ یعنی اگر کسی به جای تلویزیون دیدن و حضور در شبکه‌های اجتماعی مطالعه کند، می‌تواند سالانه بیش از 1000 کتاب بخواند.

این خبر را به اشتراک بگذارید