• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16334
+
-

ناآرامی بازارهای سهام آسیا درپی انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس


انتقال غیرقانونی سفارت آمریکا به بیت‌المقدس موجب شد بازارهای آسیایی در آغاز ساعات معاملات دیروز از ترس بروز درگیری‌های جدید در خاورمیانه با افت شدیدی همراه شوند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه، این روند موجب شد شاخص‌ها در بازارهای سهام آسیا از ترس بروز درگیری‌های جدید در خاورمیانه دیروز با افت شدیدی همراه شوند.

همزمان با افت شاخص‌ها در بورس‌های هنگ‌کنگ و استرالیا شاخص بورس ژاپن هم تنزل کرد. دیروز بورس هنگ‌کنگ با افت 1.1درصد شاخص روبه‌رو شد و شاخص بورس کره‌جنوبی نیز 0.6درصد منفی شد، شاخص بورس ژاپن نیز با افت 0.2درصدی روبه‌رو شد. در بازار سهام چین شاخص‌ها با نوسان همراه بودند. شاخص سهام آسیا-پاسیفیک هم با افت 0.5درصدی همراه شد. تصمیم آمریکا برای انتقال غیرقانونی سفارت خود به خاک بیت‌المقدس، نگرانی‌های زیادی را در جامعه جهانی به‌خصوص در منطقه خاورمیانه ایجاد کرد و موجب بروز درگیری‌های شدیدی در نوار غزه شد.

روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت در مراسمی سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل شد، دونالد ترامپ دسامبر گذشته بیت‌‌المقدس را به‌عنوان پایتخت رژیم اسرائیل به رسمیت شناخت که علاوه بر خشم مردم فلسطین، واکنش‌های گسترده جهانی را نیز به همراه داشت. چند روز پس از سخنرانی ترامپ در رابطه با انتقال سفارت به بیت‌المقدس، سازمان ملل متحد با اکثریت آرا، قطعنامه‌‌ای در محکومیت این تصمیم آمریکا تصویب کرد. فلسطینی‌ها در روزهای اخیر در اعتراض به این اقدام ایالات متحده دست به تظاهرات اعتراضی زده‌اند که تاکنون ده‌ها شهید و هزاران زخمی برجای گذاشته است.


   انفجار سیاسی در بورس مالزی

بورس مالزی در شوک انتخاب ماهاتیر محمد، به‌عنوان نخست‌وزیر جدید مالزی، با افزایش چشمگیر شاخص‌ها همراه شد. به گزارش ایبِنا، بازار سهام مالزی با بیشترین میزان افزایش شاخص‌ها نسبت به 3سال گذشته روبه‌رو شد؛ درحالی‌که نتایج انتخابات اخیر در این کشور، خبر از روزهای خوش آتی برای اقتصاد این کشور دارد. براساس این گزارش، با پیروزی ائتلاف تحت رهبری ماهاتیر محمد در انتخابات سراسری مالزی، وی بار دیگر در سمت نخست‌وزیری قرار گرفت و با شکست دور از انتظار رقیب خود، در مسند قدرت نشست. در این بین، شاخص بورس کوآلالامپور کاهش ۲.۷درصدی گذشته خود را پوشش داد و با افزایش ۰.۵درصدی مواجه شد و این بیشترین میزان افزایش روزانه این متغیر معاملاتی نسبت به سال۲۰۱۵ بوده است. درحالی‌که بازارهای مالزی آماده می‌شدند تا پس از 3روز تعطیلی انتخابات وارد فاز نزولی شوند انتخاب ماهاتیر محمد توانست جان تازه‌ای به بازار این کشور ببخشد. آنگ کوک هنگ، مدیر سرمایه‌گذاری مؤسسه مدیریت دارایی فیلیپ در این‌باره گفت: 2باور در بازار مالزی جاری شده است؛ یکی از این باورها درخصوص کاهش ارزش رینگت مالزی است که موجب رونق شرکت‌های صادرات محور شده و باور دیگر درخصوص سهام شرکت‌های ساختمانی و ساخت‌وساز است که در دوره نخست‌وزیر قبل با رونق همراه بوده است و به‌نظر می‌رسد با روی کارآمدن ماهاتیر محمد دچار اصلاحاتی خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید