• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 28 آذر 1396
کد مطلب : 1633
+
-

ذهن زیبا| چه انتظاراتی از مشاوره پیش از ازدواج باید داشت؟

روانشناسان ومشاوران خانواده و پژوهش‌های انجام شده در زمینه ازدواج‌های موفق موکدا بر این باورند که مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند یکی از ارکان هر ازدواج موفقی باشد. در این مشاوره دو طرف می‌توانند با نشان دادن نحوه ارتباطشان در زمینه‌های مختلف به کمک مشاور نسبت به همدیگر شناخت پیدا کنند و تناسبشان برای ازدواج سنجیده شود.

اما رفتن نزد مشاور پیش از ازدواج به همین سادگی نیست و اگر ما توقع و انتظارات درستی در این زمینه نداشته باشیم، ناگزیر بهره لازم و مناسب وضعیتمان را از این مشاوره که گاه حتی لازم است چندین جلسه نیز ادامه داشته باشد، نخواهیم داشت. درمشاوره پیش ازادواج ضمن سنجش‌های گوناگونی که دو طرف طی مصاحبه بالینی و همینطور پرسشنامه خواهند شد، تناسبات متعددی که دو طرف باید طبق نظریه همسانی برای یک ازدواج موفق داشته باشند نیز مدنظر قرار می‌گیرد.

با این وصف اما نباید انتظار داشته باشید که مشاور یا روانشناس به جای شما تصمیم بگیرد.بلکه در هر مشاوره‌ای تصمیم‌گیرنده نهایی شما خواهید بود و شما تنها می‌توانید با تکیه بر دانش و تجربه مشاورتان تصمیم درست تری به دور از احساسات خاص این دوران بگیرید. انتظار ناموجه دیگر از مشاوره پیش از ازدواج به کسانی بر‌می‌گردد که به هر علتی یکی از زوجین مایل به حضور در جلسه مشاوره نیست و طرف دیگر اصرار می‌ورزد که مشاور برحسب توصیفات او از شخص غایب اعلام نظر کند که آیا فرد غایب، شخصی مناسب برای ازدواج به‌حساب می‌آید. انتظار نامعقول دیگر از مشاوره پیش از ازدواج به این پیش باور غلط بازمی‌گردد که افراد انتظار دارند اگر مشاوری عدم‌تناسب دو شخص را تأیید کرد، بتواند فرد مورد نظر را برای به‌دست آمدن این تناسب تغییر نیز دهد.

این دسته از افراد به مشاوره پیش از ازدواج به‌مثابه روندی که مهر تأیید آخر را می‌زنند می‌نگرند ودر نتیجه وقتی تصمیم قطعی خود را مربوط به ازدواج با طرف مقابلشان گرفته‌اند نزد مشاور می‌روند و وقتی با عدم‌تأیید مشاور روبه‌رو می‌شوند، از آنجا که براساس انتظار غلط خود با ناکامی روبه‌رو شده‌اند، سعی می‌کنند تأیید مشاور را با پیشنهاد تغییر دادن فرد مورد نظر جلب کنند که البته  اصولاًهیچ مشاور آگاه و حرفه‌ای چنین چیزی را نمی‌پذیرد.  

این خبر را به اشتراک بگذارید