• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
سه شنبه 24 خرداد 1401
کد مطلب : 163245
+
-

مبلغِ اوّل

مبلغِ اوّل

حمیدرضا محمّدی - روزنامه‌نگار

از نخستین‌هایی بود که در ایران، روزنامه‌نگاری را آکادمیک آموخت و به‌کار گرفت، آن هم وقتی که هنوز دانشگاهی و دانشکده‌ای راه نیفتاده بود تا ارتباطات و روزنامه‌نگاری آموزش دهد و همه تجربی، روزنامه‌نگار می‌شدند. «محسن میرزایی» که صبح یکشنبه، ۲۲خرداد به‌سبب کهولت سن و ضعف ناشی از یک عمل جراحی در یکی از بیمارستان‌های پایتخت در 90سالگی دار فانی را وداع گفت و آیین تشییع و تدفینش، فردا (چهارشنبه  25خرداد، ساعت 10صبح) در قطعه نام‌آورانِ بهشت زهرا برگزار می‌شود، 66سال پیش، یعنی وقتی 30ساله بود، در دوره‌ یکساله آموزش روزنامه‌نگاری که روزنامه کیهان برگزار کرد، اصول و فنونِ آن را آموخت. او از آخرین بازماندگان آن 20نفری بود که در آن دوره شرکت کردند و نخستین افرادی شدند که روزنامه‌نگاری را علمی و بعد، عملی فرا گرفتند.

او  اهل زنجان بود. 27بهمن امسال ، اگر بین‌مان مانده بود 90ساله می‌شد. او درست در زمانی در  دوره روزنامه نگاری وارد شد که از دانشسرای عالی در رشته زبان و ادبیات فارسی فارغ‌التحصیل شده بود.
اما میرزایی که بیش از 6‌دهه در مطبوعات ایران قلم و قدم زد، چون مدتی در آمریکا، در واشنگتن، با رسوم تبلیغات آشنا شده بود و نخستین کمپین تبلیغاتی به‌معنای علمی آن را در سال1336 برای روغن نباتی شاه‌پسند اجرا کرد، در سال1337، در راه‌اندازی آژانس تبلیغاتی فاکوپا و بعدتر، کانون آگهی زیبا نقش مؤثری ایفا کرد. او در دهه70 در راه‌اندازی سازمان آگهی‌های روزنامه‌های ایران و سپس همشهری نقش قابل توجهی داشت. حاصل بیش از نیم‌قرن تلاش، تحقیق، مطالعه، گردآوری و تجربه در عرصه‌ تبلیغات او را بر آن داشت تا مجموعه‌ 6جلدی «230سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسی‌زبان» را تألیف و تدوین کند.
این کارنامه نشان از آن دارد که او نقش بی‌بدیلی از خود در تاریخ تبلیغات ایران بر جای گذاشت که فراموش‌نشدنی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :