• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 24 خرداد 1401
کد مطلب : 163195
+
-

گوشی‌های بلاخیز

گوشی‌های هوشمند بلاهای جدیدی بر سر بدن ما وارد می‌کنند؛ متخصصان کایروپراکتیک‌ می‌گویند خم کردن سر برای استفاده از تلفن به ستون فقرات فشار زیادی وارد می‌کند و البته این آسیبی نیست که دستگاه‌های تلفن بر سر ما می‌آورند.
این متخصصان مدعی‌اند استفاده اجباری ما از دستگاه‌های تلفن همراه در حال تغییر دادن شکل بدن ماست! چگونه؟ فرض کنید گوشی خود را در زاویه‌ای نگه‌می‌دارید که باعث می‌شود سر خود را ۶۰ درجه پایین خم کنید. این کار تقریبا ۲۷ کیلوگرم به وزن ستون فقرات شما اضافه می‌کند. حالا تصور کنید که هر روز چند ساعت این کار را انجام دهید.
با وجود اینکه تلفن‌های همراه عمری قدیمی‌ دارند و «گردن درد پیامکی» به‌عنوان یک بیماری در سال ۲۰۱۱ شناسایی شده، اما همه‌گیری کرونا تأثیر بسیار بدتری روی اوضاع جسمانی مردم گذاشته و خم کردن سر روی گوشی منجر به ۷۰۰ تا ۱۴۰۰ ساعت فشار بیش از حد روی ستون فقرات گردنی در طول یک سال شده است.
این نخستین بار نیست که در مورد خطرات گوشی‌های همراه هشدار داده می‌شود؛ در سال ۲۰۱۱ به‌دلیل افزایش مرگ‌ومیر عابران پیاده در ایالات متحده، برخی از شهرها جریمه‌هایی را برای افرادی که هنگام پیاده‌روی پیام می‌دهند، درنظر گرفتند و برای بیماری ناشی از این کار نیز اسمی انتخاب شد: «انگشت بلک‌بری» که گوشی رایجی در آن زمان بود. این بیماری هم به وضعیتی اشاره دارد که در آن انگشت شست شما در اثر ارسال پیام کوتاه طولانی مدت ملتهب می‌شود.
مورد سوم در رابطه با نور آبی ساطع شده از تلفن‌هاست که می‌تواند در تولید ملاتونین و روند خواب اختلال ایجاد کند. اگر فشاری را که چشم در اثر استفاده طولانی مدت از صفحات نمایشی گوشی و تبلت تحمل می‌کند، هم حساب کنید عدد این آسیب‌ها به ۴ افزایش می‌یابد.
چند سال پیش فرضیه‌ای مطرح شد که انسان‌ها در حال پیدا کردن خارهای استخوانی در قاعده جمجمه خود هستند تا با تمام وضعیت‌های وحشتناک مربوط به تلفن همراه مقابله کنند. تا آن زمان اما متخصصان، حرکاتی ورزشی را توصیه می‌کنند که به‌سادگی قابل انجام هستند.
دکتر علی نقره‌کار، فوق تخصص درد پیشنهادی ساده کرده است: حالت صحیح نشستن را رعایت کنید تا فشار کمتری به ستون فقرات وارد شود. صاف و در ارتفاعی مناسب نسبت به موبایل یا لپ‌تاپ خود بنشینید. سعی کنید تلفن خود را در سطح چشم نگه‌دارید و هر چند وقت یک‌بار هم به بدن‌تان استراحت بدهید. اول از همه چشم‌های‌تان را که مدت‌هاست به یک صفحه در فاصله ثابت خیره بوده، بچرخانید و در مرحله بعد هم کمی بدن‌تان را از حفظ یک حالت تکراری به‌مدت طولانی خلاص کنید.
اما بهترین کار محدود کردن استفاده از تلفن همراه است. قوز ارزش‌اش را ندارند! تلفن خود را زمین بگذارید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید