• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 23 خرداد 1401
کد مطلب : 163146
+
-

تقویم/ زادروز/مرد روزهای سخت

تقویم/ زادروز/مرد روزهای سخت

از امیر سپهبدصیاد شیرازی روایت‌های زیادی وجود دارد. او مردی متدین، مهربان و تحصیلکرده بود. تسلطش به زبان انگلیسی در بین فرماندهان هم‌نسلش مثال‌زدنی بود و خط فارسی را آنقدر زیبا می‌نوشت که امیر دادبین، فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش نامه‌ای که او سال‌ها پیش برایش نوشته بود را قاب کرده و به دیوار خانه‌شان زده است.
علی صیاد شیرازی ۲۳خرداد ۱۳۲۳ در شهرستان درگز از توابع استان خراسان رضوی متولد شد. پدرش زیادخان، از عشایر قشقایی بود و بعد از استخدام در ژاندارمری و بعد هم ملحق‌شدن به ارتش، به همراه خانواده‌اش به شهرهای مشهد، گرگان، شاهرود، آمل، گنبد و سرانجام گرگان مهاجرت کرد. اما صیاد شیرازی در سال ۱۳۴۰ برای ادامه تحصیل به تهران آمد. سال ۱۳۴۳ در کنکور دانشکده افسری شرکت کرد و پذیرفته شد. صیاد در اواخر حکومت پهلوی به‌دلیل اینکه در بین افسران، از مخالفان حکومت پهلوی بود، در ۱۹ بهمن دستگیر و زندانی شد و در آستانه پیروزی انقلاب، در بهمن 57 آزاد شد. بعد از پیروزی انقلاب ایران، در کردستان به فرماندهی عملیات شمال غرب کشور برگزیده شد و در نبردهای کردستان به همراه شهید مصطفی چمران نقش مهمی را ایفا کرد. او در مقام فرمانده نیروی زمینی ارتش در عملیات طریق القدس، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، رمضان، مسلم‌بن‌عقیل، مطلع‌الفجر، محرم، والفجر۱، ۲، ۳، ۴، ۸، ۹ عملیات‌های خیبر،  بدر و قادر شرکت کرد و پیروزی‌های بزرگی را برای ایران به ارمغان آورد.
سرانجام در بامداد ۲۱ فروردین ۱۳۷۸ علی صیاد شیرازی به وسیله عوامل مسلح منافقین در پوشش رفتگر، مقابل در منزل مسکونی‌اش واقع در تهران و در برابر دیدگان فرزندش ترور شد و به شهادت رسید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید