• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 23 خرداد 1401
کد مطلب : 163138
+
-

آسمان روشن

فراغت نامه
آسمان روشن

فرشته شیخ‌الاسلام

در این شماره، قرار است برای گذراندن اوقات فراغتی خاطره‌انگیز گام اول، یعنی نوشتن فهرست نیازها و خواست‌ها را تمرین کنیم. کاغذ و قلم آورده‌ایم و آماده‌ایم که نتایج گپ‌وگفت با فرزندمان را مکتوب کنیم. اگر دلبندمان سواد نوشتن دارد، چه بهتر که با دستخط شیرین خودش بنویسد. گفتیم نیاز، شامل مهارت‌های اساسی است که هر کودک و نوجوانی باید آن را فرا بگیرد و خواست، شامل سلایق و دلخواهی‌هایمان می‌شود. از طرفی گفتیم برای فهرست‌کردن این موارد، حتما ایده‌های فرزندمان را جویا شویم؛ پس یک طرف کاغذ عنوان‌هایی که از نظر ما نیاز به یادگیری دارند، همچنین خواست‌های احتمالی که داریم و یک طرف نیازها و خواست‌ها از دیدگاه فرزندمان را نوشتیم.

در مرحله بعد تعداد روزهایی که در هفته می‌توانیم به کلاس‌ها و دوره‌ها اختصاص دهیم را مشخص می‌کنیم. ممکن است شرایط یک خانواده طوری باشد که بهتر است کودک‌شان هر روز، ساعاتی را بیرون از منزل بگذراند یا ممکن است حالت ایده‌آال برای خانواده‌ای، یک یا 2روز کلاس در هفته باشد. مثلا خانواده‌ای که در آن پدر و مادر شاغل هستند و کودکشان، تک‌فرزند است و امکان هم‌بازی‌شدن با بچه‌های اقوام و آشنایان به‌طور مرتب و به دفعات در هفته مقدور نمی‌شود، شاید خوب باشد که بیشتر روزهای هفته ولی ساعت‌هایی کمتر از ساعات مدرسه، فرزند این خانواده از کلاس‌های متنوع استفاده کند. در این مثال این نکته اهمیت پیدا می‌کند که تمام کلاس‌ها، آموزشی نباشند و در این میان حتما برنامه‌های تفریحی و بازی گنجانده شود یا کلاس‌هایی که کودک با علاقه انتخاب کرده و جزو فهرست خواست‌هایش بوده. در مقابل این مورد، ممکن است خانواده‌ای چند‌فرزندی (مخصوصاً اگر یکی از بچه‌ها به سن نوجوانی رسیده باشد) فارغ از شاغل‌بودن یا نبودن مادر، نیاز به شرکت در کلاس‌های متعدد و هر روز هفته نداشته باشند. به‌احتمال زیاد در این خانواده، هر کدام از فرزندان با یکی، دو کلاس بتوانند تابستان پرباری را پشت‌سر بگذارند چون جمع کوچکی در خانه دارند که تعامل با هر یک از افراد این جمع می‌تواند به‌طور غیرمستقیم آموزش عملی بسیار خوبی از انواع مهارت‌ها باشد؛ از خاطره‌گویی و گفت‌وگوهای مسالمت‌آمیز گرفته تا بگومگوهای خواهر برادری. از مشارکت در پخت سالاد الویه گرفته تا رای‌گیری برای انتخاب کانال تلویزیون.
پس گام دوم برنامه‌ریزی، نیازسنجی کلاس‌ها و دوره‌ها از نظر تعداد در روز و هفته شد. امید که با هر پله از این نردبان، به آسمان روشن یک تابستان خوب نزدیک شویم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید