• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 16 خرداد 1401
کد مطلب : 162493
+
-

هشدار بارندگی در ۱۰استان

سازمان هواشناسی با هشدار در باره فعالیت سامانه بارشی در ۱۰استان و احتمال آب‌گرفتگی و سیلاب از کاهش محسوس دما در استان‌های ساحلی دریای خزر خبر داد. 
به گزارش همشهری  براساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی روز گذشته (یکشنبه 15خرداد) در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در برخی مناطق شمال غرب، غرب، استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی و ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی افزایش ابر، رگبار باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی و ‌ گردوخاک رخ داد. 
این وضعیت روزهای دوشنبه و سه‌شنبه علاوه بر مناطق ذکر شده در ارتفاعات و دامنه‌های البرز در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و برخی مناطق مرکز کشور و چهارشنبه در برخی مناطق شمال شرق و شمال غرب کشور پیش‌بینی می‌شود.

هوای غبارآلود در نوار غربی
براساس اعلام سازمان هواشناسی طی 3روز آینده در برخی مناطق شمال شرق‌، شرق و جنوب شرق در برخی ساعات وزش باد شدید و گردوخاک روی می‌دهد که در منطقه زابل با توفان گردوخاک همراه خواهد بود. همچنین در این مدت برای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ‌ایلام و خوزستان وزش باد همراه با گردوخاک و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود. از روز سه‌شنبه در گیلان و از چهارشنبه در اردبیل، مازندران و گلستان دما به‌طور محسوسی کاهش می‌یابد.

گرد و خاک در‌‌ زاهدان، ۴ برابر حد مجاز 
همانطور که سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده بود، گرد و خاک شدید این روزها پدیده غالب در جنوب شرق است. مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: غلظت ذرات معلق در هوای زاهدان روز گذشته به ۶۱۴ میکروگرم بر ثانیه رسید که معادل ۴برابر حد مجاز است. محسن حیدری با بیان اینکه حداقل دید در این شهر 7هزار متر است، افزود: سرعت باد در این شهر به  50و در زابل به 90کیلومتر بر ساعت رسید. 
وی با اشاره به تداوم شدت بادهای 120روزه در شمال استان افزود: شدت گردوغبار دید افقی را در  زابل تا 2هزار متر کاهش داد.

ریزگردها به زنجان هم ‌ رسید
درحالی‌که نام زنجان در میان استان‌هایی که هواشناسی برای آنها هوای غبارآلود پیش‌بینی‌کرده است نبود، اما این استان تحت‌تأثیر پدیده ریزگرد قرار گرفت. همچنین‌کارشناس اداره کل هواشناسی کردستان گفت: از روز یکشنبه تا چهارشنبه هفته جاری با توجه به سرعت وزش باد در چشمه‌های غبار عراق و سوریه و جریان‌های غربی،‌ شرایط برای تشکیل توده گرد و خاک و انتقال بخشی از آن به استان وجود دارد. خبات قمری افزود: پدیده گرد و خاک موجب کاهش نسبی دید و کیفیت هوا در نوار غربی و نیمه جنوبی استان می‌شود اما میزان غلظت آن بالا نیست.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :