• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
دو شنبه 16 خرداد 1401
کد مطلب : 162475
+
-

اجرا نشدن قوانین مصوب به ضرر معلمان است

رامین کریمی‌نیا *

علاوه ‌بر معطل ماندن اجرای برخی بندهای سند تحول به‌مدت ۱۱سال و اجرایی نشدن مواردی از قانون مدیریت خدمات کشوری، از تلفیق رتبه‌بندی و فوق‌العاده ویژه به میزان ۵۰درصد تا اجرایی نشدن تبصره3 ماده۲۹ قانون ۵ساله توسعه ششم و رفاهیات‌ و...، مواردی که در ذیل می‌آید نیز نشان از ادامه بی‌قانونی و اجرا نشدن مصوبات به ضرر معلمان دارد:
1- رتبه‌بندی مصوب مجلس و شورای نگهبان در مورخه ۱۸اسفند۱۴۰۰ توسط رئیس مجلس برای اجرا به دولت ابلاغ شد. در ماده۴ این قانون صراحتا اعلام شده که دولت حداکثر 3ماه (یک ماه برای تدوین آیین‌نامه اجرایی توسط وزارت آموزش و پرورش در همین 3ماه مستتر است) برای اجرای کامل آن، یعنی زدن احکام و پرداخت مبالغ از تاریخ ۳۱شهریور۱۴۰۰فرصت دارد و این فرصت در مورخه ۱۸خرداد۱۴۰۱ به اتمام می‌رسد! درحالی‌که در فاصله 2روز مانده به اتمام زمان قانونی هیچ خبری از آماده شدن آیین‌نامه و تصویب آن در هیأت دولت، تشکیل هیأت‌های ممیزی و همچنین اعلام بارگذاری مدارک همکاران دیده نمی‌شود و بسیار بعید است تا چند روز آینده این امر صورت پذیرد!
2- بی‌قانونی بعدی غیبت نماینده ناظر کمیسیون آموزش مجلس در ادامه بررسی آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی است که به‌گفته آقای وحیدی (یکی از این دو نماینده) این امر در تغییرات اخیر آیین‌نامه انجام نشده است.
3- سوی دیگر درخواست اخیر سازمان امور اداری و استخدامی مبنی بر اخذ آزمون از معلمان در ارزشیابی رتبه‌بندی نیز بی‌قانونی دیگری درباره معلمان است؛ زیرا در متن قانون، اخذ آزمون حذف شده است. از سوی دیگر چگونه است که نمایندگان سازمان امور اداری و استخدامی که در نوشتن آیین‌نامه حضور داشتند، اکنون یادشان آمده که ارزشیابی باید با آزمون صورت گیرد؟! علاوه بر آن، اکثر موارد و بندهای شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای و همچنین تجربه قابل آزمون نیستند. مثلا چگونه می‌شود اعتقادات، رعایت شئونات اسلامی و اخلاقی، نمره‌های ارزشیابی سالانه، کسب مقام، تقدیرنامه‌ها، انجام پژوهش‌ها، خلاقیت‌های خاص، تولید محتوای آموزشی، گذراندن دوره‌های ضمن خدمت (که خود با آزمون به‌دست آمده)، سوابق تجربی و... را با آزمون ارزیابی کرد؟
4- خواست غیرقانونی دیگر این سازمان اجرای رتبه‌بندی برای معلمان پس از 2سال تجربه معلمی است! درحالی‌که در متن قانون و در ماده۴ آمده برای کلیه معلمان و نه معلمانی که 2سال سابقه دارند باید در ۵رتبه برگزار شود؛ لذا درخواست این سازمان برای ‌اجرا نشدن رتبه‌بندی برای معلمان جوان از بدو‌ استخدام کاملا غیرقانونی است.  با توجه به موارد فوق به‌نظر می‌رسد عده‌ای با وجود دستور و تذکر اخیر رهبری و رئیس‌جمهوری در دیدار اردیبهشت۱۴۰۱ با معلمان درباره حل مشکلات معیشتی این قشر مهم و ‌مؤثر، به‌دنبال ایجاد نارضایتی با تعویق اجرای این قانون مهم هستند؛ امری که به صلاح کشور نیست.
* مسئول کارگروه پیگیری رتبه‌بندی سازمان معلمان ایران

این خبر را به اشتراک بگذارید