• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 16 خرداد 1401
کد مطلب : 162411
+
-

منهای فوتبال/بازنده بیرون و داخل زمین

تیم ملی والیبال قبل از اینکه لیگ ملت‌ها آغاز شود هم در بازی‌های دوستانه باخت، هم در فرودگاه ماند و هم مربی نامی‌اش را کنار گذاشت

تیم ملی والیبال در شرایط خوبی به برزیل نرفت. از چهارشنبه لیگ ملت‌های والیبال آغاز می‌شود و تیم ایران که در این هفته بیشتر با تیم‌های آسیایی بازی دارد، به‌دنبال این است که در همین هفته امتیاز جمع کند ولی با اتفاقاتی که قبل از رسیدن تیم به برازیلیا افتاد، می‌تواند به خواسته‌هایش برسد؟
قبل از اعزام، هدف اطرافیان تیم این بود که هم توقعات را کم کنند و هم با بالا بردن روحیه و انگیزه بازیکنان، در نبود بازیکنان بزرگ آنها را برای میدان بزرگ آماده کنند. تأکید بر این بود که در لیگ ملت‌ها فدراسیون دنبال نتیجه نیست و تیم برای بازی‌های المپیک پاریس آماده می‌شود. در نبود ستاره‌ها هم جوان‌ترها و آنهایی که کمتر میدان دیده‌اند، می‌توانند جایگزین‌های خوبی باشند. اما درحالی‌که حتی منتقدان فدراسیون هم سکوت کرده بودند تا به حاشیه‌سازی متهم نشوند، مشکلات از درون خود تیم بیرون زد.
بهروز عطایی با این شعار که فدراسیون می‌خواهد کادر تمام‌ایرانی داشته باشد برای سرمربیگری تیم ملی انتخاب شد اما خیلی طول نکشید که 2دستیار خارجی به تیم اضافه شد. این در حالی بود که پیش از این حتی سرمربیان خارجی هم در تیم ملی ایران 2دستیار خارجی نداشتند. از زمانی که گفته شد توماس توتولو ایتالیایی دستیار عطایی می‌شود، سؤال اصلی تعریف جایگاه توتولو در تیم بود. عطایی در نخستین کنفرانس خبری‌اش در شروع کارش با تیم ملی گفت که علیرضا طلوع‌کیان دستیار اولش است نه توتولو. این در حالی بود که توتولو حتی در کادر فنی ولادیمیر آلکنو سرمربی سابق تیم ملی ایران، به مغز متفکر کادر، معروف بود. نزدیکان به تیم عطایی هم می‌گفتند که بیشتر بار تمرینی تیم به‌عهده توتولوست نه مربی دیگری. آنهایی که توانایی‌های فنی توتولو را بالاتر از سرمربی تیم می‌دانستند، پیش‌بینی می‌کردند که آنها در آینده‌ای نه چندان دور به مشکل بخورند اما انتظار نمی‌رفت از همان بازی اول مشکل آغاز شود. بعد از 2بازی دوستانه تیم ملی در صربستان، توتولو از کادر فنی جدا شد. حالا ممکن است یاناس ویچیچ، مربی بدنساز هم به سرنوشت توتولو دچار ‌شود.
اتفاق بعدی که تیم دچارش شد، ماندن در فرودگاه استانبول بود. فدراسیون، امیر خوش‌خبر را هم به‌عنوان سرپرست به تیم عطایی  اضافه کرد. این تصمیم به‌خاطر تجربه بالای خوش‌خبر در این سمت بود. هر چند فدراسیون تلاش می‌کند همه تقصیرها را به گردن شرکت هواپیمایی ترکیش بیندازد اما منتقدان والیبال این توجیه را می‌پذیرند؟ بعید است. برنامه تیم این بود که بعد از سفر طولانی به برازیلیا فرصت کافی برای ریکاوری قبل از شروع لیگ ملت‌ها داشته باشد اما با تأخیر پرواز و در آشفتگی تیمی به‌نظر نمی‌رسد بازیکنان بتوانند در شرایط عادی مسابقات را شروع کنند.
تیم ملی برای 2بازی دوستانه و برگزاری اردوی تدارکاتی به صربستان رفت. نتیجه هر دو بازی شکست بود ولی مهم‌تر از نتیجه، کیفیت بازی بود. بعد از این دو بازی نظر بیشتر اهالی والیبال این بود که تیم به جایی نمی‌رسد. از روز اول که عطایی بازیکنان را به اردو دعوت کرد، گفته شد که بعضی از بازیکنان در حد تیم ملی نیستند، بازیکنانی که حتی در لیگ هم بازی‌های درخشانی نداشتند، حضورشان در تیم ملی با تعجب مربیان و کارشناسان روبه‌رو شد. هر چند 3بازیکن تیم ملی مصدوم هستند اما نبود آنها هم توجیه قابل‌قبولی برای کیفیت پایین تیم نیست. نظر بعضی‌ها این است که والیبال بازیکنانی بهتر از انتخاب‌های عطایی هم داشت. فعلا که کسی حاضر نیست به صراحت از تیم ایراد بگیرد اما کمتر کسی از تیم و شرایطش راضی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید