• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 11 خرداد 1401
کد مطلب : 162275
+
-

ایجاد نخستین شهر دخت نوآور پایتخت در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت

شهر استارت‌آپی برای دختران

گزارش
شهر استارت‌آپی برای دختران

ایجاد نخستین شهر دخت نوآور پایتخت با رویکرد استارت‌آپی، ویژه دختران نوجوان و جوان، یکی از نیازهایی است که در شهر تهران احساس می‌شود. نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان این مطلب به همشهری گفت که این شهر دخت متناسب با نیاز دختران و شرایط پساکرونای جامعه، ایجاد خواهد شد.
 مدتی پیش موضوع ایجاد شهر دخت نوآور توسط مشاور و مدیر اداره کل امور بانوان شهرداری تهران مطرح شد و مریم اردبیلی اعلام کرد که علاوه‌بر شهر دخت نوآور، ایجاد 2شهر دخت دیگر هم در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد. به‌گفته او با ایجاد شهر دخت نوآور، دختران نوجوان و جوان در کارگاه‌ها، رویدادهای کارآفرینی، نوآوری و راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها شرکت می‌کنند و پس از احصای مشکلات امور شهری به‌عنوان کنشگر آنها را پیگیری و با ارائه راهکارهای مناسب، مدیران شهری را در حل مشکلات یاری خواهند کرد.

اولین شهر دخت برای دانشجویان
بیش از 90دانشگاه و خوابگاه دانشجویی در منطقه6 وجود دارد و از سال93 به همت شهرداری تهران نخستین شهر دخت پایتخت در 5طبقه با امکانات تفریحی، فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و...  متناسب با نیاز و خواسته دانشجویان ایجاد و بهره‌برداری شد. پس از گذشت حدود 8سال اکنون این شهر دخت به مکانی امن برای دختران به‌ویژه دانشجویان تبدیل شده است و روزانه صدها نفر از دختران پایتخت در آن تردد و از امکانات و خدمات این شهر دخت استفاده می‌کنند. به‌گفته رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران دختران قشری از بانوان هستند اما نیازهای متفاوتی دارند. آنطور که نرگس معدنی‌پور عنوان کرده است،«در حوزه زنان باید به قشر دختران توجه ویژه‌ای شود و نیازسنجی این قشر در گروه‌های مختلف سنی احصا و در راستای رفع آنها اقدام شود». او با بیان اینکه شهر دخت باید متناسب با نیاز و مطالبات قشر دختران جامعه ایجاد شود، گفت: «یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری در ادوار گذشته ایجاد شهر دخت‌های متعدد براساس نیاز سنین مختلف دختران بود و به همین دلیل در نخستین گام با توجه‌ به اینکه بخش اعظمی از مراکز آموزشی در محدوده منطقه6 قرار دارد، متناسب با مطالبات دختران دانشجو نخستین شهر دخت در این منطقه ایجاد شد. در واقع با این اقدام مدیریت شهری زمینه‌ای فراهم کرد تا این قشر از دختران بتوانند در فضایی امن و تفریحی فراغت خود را سپری کنند و ساعاتی در جمع دوستان به تبادل نظر در حوزه‌های مختلف علمی، ورزشی، اجتماعی، اقتصادی و... بپردازند.»

طراحی شهر دخت با زیست‌بوم جدید
  زندگی در روزهای پساکرونا به سبک و سیاق متفاوت شروع شده است. در ایام کرونا استفاده از دنیای دیجیتال پیشرفت چشمگیری کرده و مردم با شیوه‌های نوین در تحصیل علم و دانش، کسب‌وکار و... آشنا شدند. همین موضوع سبب شد تا مدیریت شهری ایجاد شهر دخت نوآور را در دستور کار قرار دهد.
 مجموعه‌ای که به‌گفته رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران متناسب با نیاز امروز دختران و جامعه پساکرونا است و ‌باید با نگاه استارت‌آپی ایجاد شود. آنطور که معدنی‌پور گفته است: «در مجموعه شهر دخت‌ها هدف فراهم‌سازی زمینه شکوفایی استعدادها، خلاقیت‌ها و ایده‌های نسل آینده‌ساز و تعامل دوجانبه و استفاده از ایده‌های جوانان در مدیریت شهر است؛ بنابراین ضرورت دارد شهر دخت نوآور براساس زیست‌بوم جدید ایجاد شود.» این عضو پارلمان شهری تأکید کرد: «به این نکته باید توجه داشت که حضور دختران در این مجموعه‌ها(شهر دخت‌ها) سبب تبلور خلاقیت آنها در شناسایی مشکلات شهری و ارائه راهکارهای مبتنی بر علم و دانش و فناوری خواهد بود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید