• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
دو شنبه 9 خرداد 1401
کد مطلب : 161971
+
-

نخل‌طلا‌ برای مثلث غم

آرش نهاوندی  - مترجم

مراسم اختتامیه هفتاد‌وپنجمین دوره جشنواره کن با اعلام برندگان بخش رقابتی این جشنواره برگزار شد. به گزارش ورایتی، فیلم «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی که در بخش رقابتی حضور داشت و نتوانسته بود جوایز اصلی بخش رقابتی این دوره از جشنواره را کسب کند، در نهایت برنده جایزه بهترین فیلم بخش اصلی جشنواره به انتخاب هیأت داوران فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) شد.
 هیأت داوران بخش مسابقه اصلی با حضور اصغر فرهادی، سینماگر ایرانی در کنار وینسنت لیندون (رئیس هیأت داوران)، ربکا هال، دیپیکا پادوکونه، یاسمینه ترینکا، لاج لی، جف نیکولز و یواخیم تریه نیز در نهایت فیلم «مثلث غم» ساخته روبن اوستلوند را شایسته دریافت نخل طلای بهترین فیلم معرفی کردند. روبن استلوند پیش‌تر نیز در سال2017 با فیلم «مربع» در جشنواره کن حضور یافته و برنده نخل طلا شده بود. اما استلوند در فیلم جدید خود «مثلث غم» افراد طبقات ثروتمند و افراد شاخص در اینستاگرام را در قالب یک روایت داستانی هیجان‌انگیز به هجو کشیده است. استلوند در این فیلم افراد ثروتمند، مدل‌ها و تعداد زیاد دیگری از سلبریتی‌ها را سوار کشتی‌ای تفریحی و سپس آنها را در میانه آب‌های عمیق رها می‌کند و بازماندگانی که به جزیره‌ای بیابانی راه یافته‌اند را وادار می‌کند که جامعه‌ای جدید بسازند که در آن پول و دارایی هیچ قدرتی ندارد. هیأت داوران این دوره از جشنواره کن نسبت به گذشته جوایز بخش رقابتی را به طرز سخاوتمندانه‌تری تقسیم کرده است. در این دوره از جشنواره در مجموع 3جایزه به جوایز قبلی افزوده شده است؛ 2جایزه به‌طور مشترک اهدا شد و یک جایزه ویژه هفتاد‌وپنجمین دوره جشنواره کن نیز به جوایز قبلی اضافه شده بود. در این دوره در مجموع 10جایزه اهدا شد که این به‌معنای آن است که تقریبا نیمی از 21فیلم بخش رقابتی جایزه دریافت کردند.

جایزه مشترک دوم برای ستاره‌ها در بعدازظهر و نزدیک 
کلر دنیس با فیلم «ستاره‌ها در بعدازظهر» و لوکاس دونت با فیلم «نزدیک» برای کسب رده دوم این جشنواره در رقابت بودند و در نهایت هر دوی این فیلم‌ها توانستند به‌طور مشترک جایزه بزرگ جشنواره کن را که دومین جایزه مهم این جشنواره سینمایی محسوب می‌شود، کسب کنند.

پارک چان ووک با «تصمیم وداع» بهترین کارگردان شد
پارک چان ووک، کارگردان مطرح کره‌ای نیز با فیلم هیجان‌انگیز و ترسناک «تصمیم وداع» که تا حد زیادی به سبک فیلم‌های آلفرد هیچکاک ساخته شده، جایزه بهترین کارگردان این دوره از جشنواره کن را به‌خود اختصاص داد. این فیلم درباره کارآگاهی است که به زنی که مشکوک به قتل همسرش است، احساس عاطفی پیدا می‌کند. در این پرونده بی‌گناهی زن اثبات می‌شود، اما چند سال بعد و زمانی که همسر دوم این زن در حادثه‌ای که به هیچ‌وجه نمی‌توان آن را تصادفی دانست، کشته می‌شود، کارآگاه قهرمان فیلم ناگزیر می‌شود نسبت به پرونده این زن ارزیابی دوباره‌ای انجام دهد.
هر 5سال یک‌بار در جشنواره کن هیأت داوران جایزه ویژه‌ای به مناسبت سالگرد این جشنواره اختصاص می‌دهند. در این دوره جایزه ویژه جشنواره به برادران داردن به‌خاطر فیلم «توری و لوکیتا» اختصاص یافت. برادران داردن پیش‌تر با فیلم‌های خود 2بار برنده جایزه نخل طلای کن شده بودند.

ائو و هشت کوه برندگان جایزه هیأت داوران
جایزه هیأت داوران این دوره از جشنواره هم به‌طور مشترک به فیلم‌های «ائو» به کارگردانی «یرژی اسکولیموفسکی» از لهستان و فیلم «هشت کوه» به کارگردانی زوج هنری بلژیکی فلیکس فان گرونینگن و شارلوت واندرمیرش، اختصاص یافت. فیلم «ائو» از عجیب‌ترین فیلم‌های به نمایش درآمده در جشنواره کن است؛ چراکه یرژی اسکولیموفسکی در این فیلم از نگاه یک خر به دنیای معاصر نگریسته و در این فیلم سفر یک الاغ و مواجهه او با آدم‌های خوب و بد به تصویر کشیده شده است. یرژی اسکولیموفسکی در فیلم «ائو»، نگاه منحصر به فردی به زندگی در اروپای مدرن داشته است. اسکولیموفسکی در سخنانی هنگام پذیرش جایزه هیأت داوران گفت: من دوست دارم از تمام 6خری که در این فیلم نقش‌آفرینی کردند، تشکر کنم.
طارق صالح، کارگردان مصری – سوئدی نیز با فیلم «پسری از بهشت» نیز برنده بهترین فیلمنامه این دوره از جشنواره شد. طارق صالح به‌دلیل مخالفت دولت مصر با موضوع فیلم ناگزیر شد این فیلم را در ترکیه فیلمبرداری کند. با این حال او پس از دریافت جایزه در سخنانی گفت که فیلم «پسری از بهشت» را به فیلمسازان جوان مصری تقدیم می‌کند.‌جایزه بهترین بازیگر مرد این دوره از جشنواره هم به سانگ کانگ هو به‌دلیل نقش‌آفرینی در فیلم کارگزار (دلال) اهدا شد. او پیش‌تر در فیلم انگل (پارازیت) نیز که برنده نخل طلا شده بود، نقش‌آفرینی کرده بود. او در فیلم «کارگزار» به کارگردانی هیروکازو کورئدا، کارگردان سرشناس ژاپنی در نقش دلالی بازی کرده که نوزادان رها شده در شهر را در بازار سیاه می‌فروشد.
فیلم «اسب کوچک جنگی» به کارگردانی «رایلی کیو» و «جینا گامل» به‌عنوان برنده جایزه دوربین طلای کن (بهترین فیلم اول جشنواره) انتخاب شد و فیلم «پلان75» ساخته هایاکاوا چی نیز مورد تقدیر ویژه هیأت داوران جایزه دوبین طلا قرار گرفت.
جایزه نخل طلای بهترین فیلم کوتاه به فیلم «آب زمزمه می‌کند» به کارگردانی چن جینینگ اعطا شد و فیلم کوتاه «لوری» ساخته ابیناش ویکرام شاه نیز مورد تقدیر ویژه هیأت داوران بخش فیلم کوتاه و سینه فونداسیون جشنواره کن قرار گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید