• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 25 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16140
+
-

فردوسی‌پور خارجی‌ها رفت

فردوسی‌پور خارجی‌ها رفت

اگر گاهی اوقات از شبکه‌های خارجی به تماشای فوتبال پرداخته و از لحن و صدا و سبک گزارشگر انگلیسی‌زبان آن لذت برده‌اید احتمالا شما در حال تماشای مسابقه‌ای به گزارشگری جان ماتسون بوده‌اید. جان واکر ماتسون (ماتسن) روز یکشنبه برای آخرین‌بار یک مسابقه فوتبال را گزارش کرد و برای همیشه بازنشسته شد. او در آخرین هفته مسابقات این فصل لیگ‌برتر بازی کریستال‌پالاس- وست‌بروم را گزارش کرد. در کارنامه او گزارش دو هزار بازی، 10دوره جام‌جهانی و یورو و 29فینال جام‌حذفی دیده می‌شود. ماتسون 72ساله، مشهور به موتی فرزند یک کشیش متدیست پروتستان بود که در سالفورد لنکشایر به دنیا آمد. کار رسانه را از هفته‌نامه شفیلد مورنینگ تلگراف شروع کرد. 5سال بعد به بی‌بی‌سی رفت و تا پریروز همان‌جا مشغول به گزارش فوتبال شد. او کتاب‌های زیادی هم نوشته و منتشر کرده که عموما درباره فوتبال است؛ از جمله کتاب معروف «یک سال در زندگی یک گزارشگر». سال1969 اولین گزارش رادیویی‌اش برای بازی اورتون- داربی روی آنتن رفت. 
گزارشگر الگوی عادل فردوسی‌پور مثل گزارشگرهای ایرانی جملات قصار زیادی دارد که گاهی مردم تا مدت‌ها درباره آن صحبت کرده‌اند؛ از جمله این جمله «فوتبال وحشیانه بر فوتبال فرهنگی غلبه کرد» که پس از پیروزی ویمبلدون مقابل لیورپول در جام‌حذفی انگلیس بیان شد یا «عزیز من، عزیز من، عزیز من تو دروازه خودتان را باز کردی!» او چندی پیش جمله‌ای جنجالی درباره کریس رونالدو گفت که هواداران رئال و بارسا را به جان هم انداخت. او گفت: «فکر می‌کنم کریستیانو رونالدو بهترین بازیکنی است که در عمرم دیده‌ام. این‌که شما چطوری می‌توانید درباره آمار و عملکردش بحث کنید را درک نمی‌کنم. فقط می‌توانم بگویم که شگفت‌انگیز است. من بازیکنانی مثل مارادونا را هم دیده‌ام.» 
در فوتبال انگلستان برخی بازیکنان هم به حرفه گزارشگری روی آورده‌اند که سرشناس‌ترین آنها گری لینه‌کر است. اما بیشترشان خود بازیکن فوتبال نبوده‌اند. کنت وولستنهولم پدر گزارشگری فوتبال بود و فینال حذفی را 22سال پیاپی گزارش کرد. او در سال2002 فوت کرد. یکی از سوتی‌های جان ماتسون این بود: «بینندگان عزیزی که گیرنده های سیاه و سفید دارند، دقت کنید که تاتنهام در این بازی زرد پوشیده!» 

این خبر را به اشتراک بگذارید