• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 1 خرداد 1401
کد مطلب : 161361
+
-

افزایش ۶۵ هزار نفری جمعیت دانش‌آموزان تهران در سال آینده

 مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با پیش‌بینی اینکه ۶۰ تا ۶۵هزار نفر در سال آینده به جمعیت دانش‌آموزی ما اضافه می‌شود، گفت: همه شهرستان‌های ما تقریبا کمبود مدرسه دارند به جز یکی ،دو شهرستان مثل فیروزکوه که نسبتا شرایط خوب است، اما در بقیه شهرستان‌ها با مشکل کمبود فضا و تراکم شدید روبه‌رو هستیم. مسعود بهرامی درباره کمبود مدارس در شهرستان‌های استان تهران در پی رشد مسکن‌سازی در حاشیه شهر گفت: در دو، سه سال گذشته با توجه به اینکه آموزش‌ها به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شده است، خیلی به بحث فضای آموزشی و تجهیزات توجه نشده است و در این مدت اخیر که به آموزش حضوری بازگشت داشتیم، برخی از این ضعف‌ها بیشتر نمایان شده است. او در ادامه با اشاره به مسئله مهاجرت و تأثیر آن روی کمبود مدارس گفت: مهاجرت‌ها چند نوع هستند؛ یک نوع مهاجرت معکوس از شهر تهران به حاشیه آن را داریم که در واقع از آموزش و پرورش شهر تهران به شهرستان‌های استان تهران گسیل می‌شوند. دومین نوع مهاجرت، مهاجرت از بقیه استان‌های کشور به استان تهران است که بخش اعظم افراد مهاجر، در شهرستان‌های استان تهران ساکن می‌شوند. وی با اشاره به مسکن‌‌های مهر گفت: ساخت این نوع مسکن‌ها موجب می‌شود، جمعیت دانش‌آموزی ما در این مناطق افزایش یابد. مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در ادامه گفت: موضوع اتباع خارجی هم با توجه به اتفاقاتی که در افغانستان رخ داده است، وجود دارد و جمعیت دانش‌آموزی ما را در سال جدید اضافه خواهد کرد. ما هم‌اکنون و سال تحصیلی جاری حدود یک‌میلیون‌و70هزار دانش‌آموز داریم و پیش‌بینی این است که 60 تا 65هزار نفر در سال آینده به جمعیت دانش‌آموزی ما اضافه شود. او در مورد اقداماتی که برای افزایش فضای آموزشی انجام شده است، عنوان کرد: اولین، مهم‌ترین و پربارترین ظرفیت ما، ظرفیت خیرین مدرسه‌ساز است که خداراشکر با تدبیری که انجام شده و همایشی که یک ماه پیش در ملارد با حضور مقام عالی وزارت برگزار شد، 42پروژه را خیرین متعهد شدند که کارهایش را انجام بدهند و به آموزش و پرورش تحویل دهند. این 42پروژه تقریبا در همه مناطق شهرستان‌های استان تهران پخش است. بهرامی افزود: اداره کل نوسازی مدارس به‌عنوان دستگاه مجری نیز در بحث مدرسه‌سازی حضور دارد. اداره کلِ موازی و هم تراز ما در استان تهران، اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس است که آنها تکلیف، بودجه و اعتبار و سازوکار توسعه و تجهیز مدارس و اماکن آموزشی را تعیین می‌کنند و ما هم نیازهایمان را به آنها اعلام کرده‌ایم به این دلیل که آنها دستگاه مجری هستند و ما بهره‌برداریم. او افزود: با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، قرار است تا پایان شهریور سال‌جاری 60پروژه نیمه تمام تکمیل و به آموزش و پرورش تحویل داده شود و در ادامه سال هم روی هم رفته از ابتدای سال به اضافه این 60پروژه، در مجموع 99پروژه در دستور کار سازمان نوسازی قرار دارد که بخشی از آن ظرفیت‌های مشارکتی با خیرین است و بخشی مربوط به سازمان نوسازی که مدرسه‌سازی‌ و ساخت دیگر فضاهای آموزشی و تربیتی را دربرمی‌گیرد. او در پاسخ به این سؤال که کدام شهرستان‌های استان تهران بیشترین کمبود مدارس را دارند، افزود: همه شهرستان‌های ما تقریبا کمبود مدرسه دارند به جز یکی، دو شهرستان مثل فیروزکوه که نسبتا شرایط خوب است.در بقیه شهرستان‌ها با مشکل کمبود فضا و تراکم شدید روبه‌رو هستیم. اسلامشهر، شهرقدس، قرچک و... همه مشکلاتی را دارند و تقریبا از 21منطقه ما در 20منطقه کمبود مدارس داریم که باید برای این مسئله تدابیری داشته باشیم. بهرامی در پاسخ به این سؤال که آیا کمبود فضای آموزشی شامل مهدکودک‌ها و پیش دبستانی‌های شهرستان‌های استان تهران هم می‌شود یا خیر گفت: اگر مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌های این مناطق غیردولتی باشند که سازوکار خودشان را دارند، اما در مورد دولتی‌ها، ما به تناظر اینکه مدرسه ابتدایی در شهرستانی کم داشته باشیم، به همان تناظر در پیش‌دبستانی و مهدکودک‌ها هم کمبود خواهیم داشتیم و دچار چالشیم. او در مورد تأثیر ورود اتباع خارجی در بیشتر شدن مشکل کمبود مدارس در شهرستان‌های استان تهران توضیح داد: حدود 13درصد از جمعیت دانش‌آموزی ما، دانش‌آموزان اتباع هستند. از یک میلیون و 70هزار اتباع خارجی، 13درصد دانش‌آموز هستند یعنی حدود 140هزار نفر. بنابراین در کل اتباع کشور، از مجموع اتباع دانش‌آموزی که حدود 600هزار نفر هستند، تقریبا 25درصد از این اتباع دانش‌آموزی در کل کشور، در شهرستان‌های استان تهران مستقر هستند و این آمار حدود 13درصد از جمعیت دانش‌آموزی شهرستان‌های استان تهران را تشکیل می‌دهد. مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در پایان گفت: این آمار مهمی است و باید برای آن تدبیر و برنامه‌ریزی داشته باشیم و طبق فرموده مقام معظم رهبری، تفاوتی بین دانش‌آموزان اتباع و دانش‌آموزان جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد و همه فرزندان ایران هستند و ما وظیفه داریم درخصوص تربیت و آموزش آنها تلاش کنیم.
منبع: ایلنا

این خبر را به اشتراک بگذارید