• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 25 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16131
+
-

زندگی یک نیمه‌ای

بعد از 15بازی بدون شکست، استقلال برای دومین‌بار در این فصل در فولادشهر قافیه را به ذوب‌آهن باخت. آبی‌ها هنوز برای بازگشت به این نبرد و ماندگارشدن در لیگ قهرمانان آسیا فرصت دارند اما تجربه نشان می‌دهد استقلال تنها در شرایطی از این جنگ بزرگ زنده خارج می‌شود که گل دیرهنگام رقیب در بازی رفت را با یک گل زودهنگام در مسابقه برگشت تلافی کند. استقلالی‌ها برای صعود به گل نیاز دارند و هر چقدر به‌ثمر رساندن این گل را به تاخیر بیاندازد، با چالش بزرگ‌تری روبه‌رو خواهد شد. فشار سکوها، برگ برنده تیم آبی‌پوش در شروع مسابقه است اما طولانی‌شدن انتظار ده‌ها هزار تماشاگر برای دیدن گل به ضرر استقلال خواهد بود و با مصمم‌کردن ذوبی‌ها، اضطراب بازیکنان درون زمین را بیشتر خواهد کرد. جدا از معادله سکوها و زمین، نباید فراموش کرد که تیم شفر اساسا تیم «نیمه‌های اول» است. تیم شروع طوفانی و پایان کم‌رمق. آنها اگر نفس حریف را در همان دقایق ابتدایی نگیرند، تا پایان بازی نفس نفس خواهند زد. به‌نظر می‌رسد سرنوشت صعود استقلال از این مرحله، به اولین دقایق بعد از سوت داور بستگی خواهد داشت.
هر دو شکست این فصل وینفرد شفر در مقابل امیرقلعه‌نویی، در نیمه‌های دوم اتفاق افتاده. استقلال در لیگ نیمه اول را از ذوب برده بود و در آسیا تا پایان نیمه اول با نتیجه مساوی به رقابت با اصفهانی‌ها ادامه می‌داد اما در هر دو بازی، طعم شکست را در 45دقیقه دوم چشید و زمین را با نگرانی ترک کرد. افت کیفیت این تیم در نیمه‌های دوم، بارها و بارها در لیگ‌برتر و لیگ قهرمانان آسیا اتفاق افتاده است. در آخرین هفته لیگ‌برتر و در فینال جام‌حذفی، استقلال خیلی زود به گل رسید و دیگر تا پایان مسابقه تمایل چندانی به زدن گل‌های بیشتر از خودش نشان نداد. شاید اگر به‌جای خونه‌به‌خونه و سپاهان رقبای آماده‌تری در مقابل تیم شفر قرار می‌گرفتند، این دو پیروزی به سادگی به‌دست نمی‌آمد. آبی‌ها در نیمه دوم مسابقه با گسترش فولاد، پیروزی را با تساوی عوض کردند و در داربی برگشت، نیمه دوم درخشانی نداشتند. 
حتی در مسابقه حساس با صنعت‌نفت در جام‌حذفی، استقلال کار را در همان نیمه اول تمام کرد و علیرغم شکست در نیمه مربیان، برنده از زمین خارج شد. در آسیا نیز شانس برد انتقامی استقلال از العین در نیمه دوم از دست رفت. تیم شفر عموما در 45دقیقه‌های اول به اندازه‌ای خوب ظاهر شده که حتی تنزل 45دقیقه‌های دوم، نتایج عالی‌اش را تحت‌تاثیر قرار نداده است. تنها همین فرمول می‌تواند استقلال را از مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان رد کند. یک شروع درخشان که ریسک بازگشت حریف به مسابقه را از بین ببرد.
برطرف کردن مشکل استقلال با نیمه‌های دوم، هنوز به زمان بیشتری نیاز دارد. این موضوع هم به تاکتیک‌های وینفرد شفر و هم به سطح آمادگی بدنی بازیکنان استقلال مربوط می‌شود. با یک فصل بدنسازی موفقیت‌آمیز، کیفیت بازی استقلال در هر دو نیمه برابر خواهد شد و این تیم تا ثانیه‌های پایانی به مبارزه در هر مسابقه‌ای ادامه خواهد داد. تا قبل از رسیدن یک فصل بدنسازی دیگر اما، استقلال هنوز یک مسابقه حیاتی دیگر پیش‌رو دارد. نبردی که سرنوشت این تیم در لیگ قهرمانان آسیا را روشن می‌کند و بین یک پایان عالی و یک پایان تردید برانگیز، تمایز به‌وجود می‌آورد. وینفرد شفر برای فرار از سومین ناکامی متوالی در برابر ژنرال، باید از حداکثر ظرفیت تیمش در نیمه اول مسابقه استفاده کند. هیچ چیز مثل یک شروع مقتدرانه، سکوهای آبی را به وجد نمی‌آورد و تیم مهمان را تحت‌فشار قرار نمی‌دهد. این دقیقا همان چیزی است که استقلالی‌ها برای حذف ‌نشدن از لیگ قهرمانان آسیا به آن نیاز دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید