• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 31 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 161293
+
-

تقویم / زادروز/ آواز همایون

تقویم / زادروز/ آواز همایون

30سال پیش که «همایون شجریان» به‌عنوان نوازنده تنبک در کنسرت‌های پدرش شرکت می‌کرد، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که او در خوانندگی هم بدرخشد. آن موقع نوازندگی‌ همایون چیزی از بقیه گروه کم نداشت. همین موضوع به کسی اجازه نداد تا انگ آقازادگی به او بچسباند.
همایون ۳۱ اردیبهشت ۱۳۵۴ در تهران در خانواده‌ای اهل موسیقی متولد شد. از 10سالگی پیش پدرش شاگردی آواز  و از سال 78به بعد در کنسرت‌ها با آواز، پدرش را همراهی می‌کرد. نخستین آلبوم مشترکشان «معمای هستی» بود که خیلی سر و صدا کرد. کسی انتظار نداشت که همایون آنقدر خوب بخواند. سال 80نخستین کاست مستقلش، «نسیم وصل» را بیرون داد که هر چند برخلاف کارهای پدرش بیشتر تصنیف داشت تا آواز، ولی قطعه «آواز همایون» آن نشان داد که او ردیف را فراموش نکرده است. در اسفند 97 بود که گواهینامه درجه یک هنری (معادل مدرک تحصیلی دکتری) در رشته «آواز» توسط وزارت ارشاد به همایون شجریان اعطا شد. همایون کنسرت‌های بسیاری را با چهره‌های شناخته‌شده موسیقی ایرانی اجرا   و آثار زیادی را به همراه آنان در ایران و جهان منتشر کرده‌است که از آنها می‌توان به آلبوم کنسرت‌های «بی تو به‌سر نمی‌شود» و «فریاد» اشاره کرد.    این آلبوم‌ها در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ نامزد دریافت جایزه گرمی شدند. او همچنین برای سایر خوانندگان نیز آهنگسازی کرده؛ ازجمله تصنیف «دل‌سِتان» با مطلع «ای کاروان آهسته ران» را برای «علیرضا افتخاری» در آلبوم «قصه شمع» آهنگسازی کرده ‌است. آخرین آلبوم همایون «گاه فراموشی» نام دارد که با همکاری و آهنگسازی فردین خلعتبری به تازگی منتشر و روانه بازار شده است.
در ظهور این همه موسیقی غیرسنتی، همایون شجریان به مردم نشان داد که هنوز موسیقی سنتی ایران جای کار دارد و می‌توان در آن بسیار درخشید.

این خبر را به اشتراک بگذارید