• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 31 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 161290
+
-

گرینویچ/توقف انفجار عابربانک‌ها


اوترخت:‌ پلیس هلند 3 عضو یک باند تبهکار را که با انفجار دستگاه‌های خودپرداز دست‌کم یک میلیون یورو پول به جیب زده بودند، دستگیر کرد. به گزارش یوروپل، این باند متهم به استفاده از وسایل نقلیه به سرقت رفته و نیز مواد منفجره برای دستبرد از دستگاه‌های خودپرداز در ساعات پایانی شب هستند. به‌گفته مقامات امنیتی در هلند، اعضای این باند طی ماه‌های اکتبر و نوامبر سال گذشته با انفجار و تخریب دستگاه‌های توزیع‌کننده اسکناس دست‌کم ۹۵۸هزار یورو به جیب زده‌اند. پلیس هلند و آلمان ماه سپتامبر گذشته نیز از متلاشی کردن باندی خبر داده بودند که کارشان تهیه فیلم‌های ویدئویی آموزشی از نحوه منفجر کردن دستگاه‌های خودپرداز و فروش این فیلم‌ها به مجرمان بوده است. مقامات پلیس هلند می‌گویند یک عضو این گروه کشته و یک نفر دیگر به‌شدت زخمی شد. تحقیقات مرتبط با این پرونده در نهایت منجر به دستگیری ۹نفر شد که به سرقت حدود ۲.۱۵میلیون یورو از دست‌کم ۱۵دستگاه خودپرداز در آلمان متهم شده‌اند.

گاوصندوق طبیعت

چستر: گَبی درِیک، دامپزشک باغ وحش چستر، درحالی‌که گوشی پزشکی را روی سینه طوطی قرمز ۲۸ ساله گذاشته زمزمه می‌کند: «تمام کرد.» اما این به معنی نابودی کد ژنتیک منحصر به فرد این پرنده نر نیست. چند تکه کوچک از بدن او به نمونه‌های استخراج شده از ۱۰۰ گونه حیوان مختلف اضافه می‌شود. اینها در بزرگ‌ترین بانک موجود از بافت‌های زنده بریتانیا، به نام «گاوصندوق طبیعت» (Nature’s Safe) منجمد خواهند شد تا برای مدت زمانی نامحدود ذخیره شود. به گزارش دویچه وله‌، این نمونه‌ها در شیشه‌های پر از یک نوع ضدیخ غنی از مغذی‌ها در دمای منهای ۱۹۶درجه سانتی‌گراد نگهداری می‌شوند. قصد این است که در مقطعی در آینده - دهه‌ها یا شاید حتی قرن‌ها بعد دوباره احیا شوند. این راهی برای محکم‌کاری درصورت انقراض است.

این مدرسه حرکت می‌کند
 
قندهار: سازمان اجتماعی «راه‌قلم»، در ابتکاری جدید، مدرسه سیاری برای دختران و پسران در جنوب افغانستان، به راه انداخته است. این مدرسه در واقع یک موتور سه‌چرخ است که یک کتابخانه کوچک را با خود حمل می‌کند و در محله‌های مختلف برای ساعاتی توقف می‌کند تا آموزگاران به کودکان محل، درس بدهند و کتاب بخوانند. مطیع‌الله ویسا، مسئول و بنیانگذار این سازمان است و از سال ۲۰۰۹ میلادی به این سو، همراه با گروه نیکوکارش، برای بازگشایی مدارس دختران و پسران در روستاهای دورافتاده افغانستان فعالیت می‌کند. ویسا به ایندیپندنت فارسی گفت: این سازمان تاکنون بیش از ۱۰۰مدرسه را در استان‌های مختلف افغانستان بازگشایی کرده است. او در جریان ۹ ماه تسلط طالبان نیز، با وجود محدودیت‌ها برای آموزش دختران و بسته ماندن مدارس، کارزارهای متعددی برای تشویق مردم برای دفاع از حق آموزش دختران به راه انداخته است. اکنون این سازمان، در شهرستان سپین بولدک قندهار، مدرسه سیار راه‌اندازی کرده است. مطیع‌الله ویسا، در توییتی با انتشار ویدئو و تصاویری از این مدرسه صحرایی نوشت که بین کودکان دانش‌آموز، با استفاده از کمک‌های مردمی، لوازم‌التحریر و کتاب توزیع کرده است و کودکان با اشتیاق تمام این مدرسه را دنبال می‌کنند. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید