• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 31 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 161279
+
-

کمک آمریکا به اوکراین، 54 میلیارد دلاری شد

کمک مالی آمریکا به اوکراین بزرگ‌ترین کمک خارجی است که تاکنون از سوی واشنگتن در اختیار یک کشور خارجی قرار گرفته است

کنگره آمریکا بسته40میلیارد دلاری کمک مالی دولت این کشور برای پشتیبانی از اوکراین در جنگ با روسیه را به تصویب رساند تا مجموع کمک‌های مالی آمریکا به اوکراین به بیش از 54میلیارد دلار برسد. بخش بزرگی از این کمک از مسیر سنتی کمک‌های خارجی شامل کمک‌های اضطراری، خدمات درمانی و کمک‌های غذایی به‌دست اوکراینی‌ها خواهد رسید. اما این مصوبه شامل کمک‌های جدید لجستیکی، اطلاعاتی و نظامی برای ارتش و نیروهای امنیتی اوکراین و همچنین کمک‌هزینه‌های مورد نیاز برای تضمین بقای دولت این کشور است. 40درصد از این کمک‌ها به انتقال تسلیحات، ارائه پشتیبانی پزشکی و پشتیبانی اطلاعاتی به کشورهای هم‌پیمان در اروپا و استقرار نیروهای نظامی در این کشورها اختصاص یافته است. همچنین مصوبه اخیر به دولت آمریکا اجازه می‌دهد 11میلیارد دلار سلاح، تجهیزات و ملزومات نظامی آمریکایی را به اوکراین منتقل سازد. بخش کوچکی از این کمک هم به آژانس‌های محلی برای اجرای مقررات مربوط به تحریم‌ها و محدودیت‌های صادرات به روسیه و همچنین کمک‌رسانی به آمریکایی‌های مستقر در اوکراین تخصیص خواهد یافت.

مقایسه با دیگر کمک‌های خارجی
از 54میلیارد دلاری که آمریکا به اوکراین اختصاص داده، 31.4میلیارد دلار کمک‌های خارجی سنتی ازجمله کمک‌های اضطراری، خدمات درمانی و کمک‌های غذایی محسوب می‌شود که به‌گفته آژانس توسعه بین‌المللی، بالاترین بودجه سالانه‌ای است که آمریکا تاکنون به یک کشور کمک کرده است. این مبلغ 2برابر مبلغی است که در سال 2011به بزرگ‌ترین گیرنده کمک‌های مالی آمریکا، یعنی افغانستان اهدا شد.

مقایسه با مجموع بودجه دولتی در آمریکا
54میلیارد دلار کمکی که آمریکا برای اوکراین کنار گذاشته، یک درصد از بودجه فدرالی است که برای سال آینده آمریکا پیش‌بینی شده است. این مبلغ کمتر از یک دهم بودجه 750میلیارد دلاری است که آمریکا برای هزینه‌های دفاعی خود در سال‌جاری درنظر گرفته است. این مبلغ همچنین بیشتر از 43میلیارد دلار هزینه مورد نیاز برای ساخت و نگهداری از بزرگراه‌های آمریکا و کمتر از 56میلیارد دلاری است که صرف اعتبارات بیمه درمانی در آمریکا شده است. در نگاه کلی تأثیر تصویب کمک 54میلیارد دلاری بر بودجه فدرال ناچیز ارزیابی شده است چرا که قرار است این مبلغ طی 10سال خرج شود. با این حال، با توجه به افزایش تورم در آمریکا و مشکلات معیشتی که بخشی از جامعه بعد از گذشت 2سال از بحران کرونا هنوز با آن دست به گریبان هستند، اعتراض‌هایی را در این کشور به‌دنبال داشته است. طی روزهای اخیر، مقایسه بی‌توجهی دولت به ضرورت تامین مواداولیه مورد نیاز تولید شیرخشک و میزان توجه به بحران اوکراین، موضوع گزارش‌های متعدد در رسانه‌های این کشور بوده است.

مقایسه با کمک دیگر کشورها
مبلغ کمک شده از سوی آمریکا به اوکراین تقریبا 3برابر مبلغی است که کل اتحادیه اروپا در اختیار اوکراین قرار داده است. اگرچه میزان کمک مالی آمریکا نسبت به تولید ناخالص داخلی این کشور، آن را پس از استونی، لتونی و لهستان قرار داده است. لیتوانی، انگلیس، کانادا و اسلوواکی پس از آمریکا در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید