• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 28 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160980
+
-

اولین فینال

لیگ اروپا امشب از قهرمان خود رونمایی می‌کند

امشب نخستین فینال از فینال‌های سه‌گانه اروپایی این فصل برگزار می‌شود و لیگ اروپا قهرمانش را می‌شناسد. این فینال می‌توانست بین بارسلونا و دورتموند برگزار شود اما هر دو تیم با خفت از دور رقابت‌ها حذف شدند و اتفاقا حذف‌کنندگان این دو‌تیم به فینال رسیدند. این جایزه اینتراخت فرانکفورت بود که بارسا را در دور یک‌چهارم حذف کرده بود و جایزه رنجرز گلاسکو که توانست دورتموند را با ستارگانش کنار بزند. در این بازی استثنائا از اونای امری یا سه‌ویا که پرافتخارترین سرمربی و تیم جام یوفا و لیگ اروپا هستند، خبری نیست.
    اینتراخت برای سومین‌بار به فینال یک‌رقابت اروپایی راه می‌یابد. آنها سال1960فینال را به رئال‌مادرید واگذار کردند و در سال 1980یعنی 20سال بعد جام یوفا را از چنگ مونشن گلادباخ درآوردند.
    از زمانی که خود رنجرز به فینال یوفا در سال2008راه یافت، هیچ باشگاه اسکاتلندی دیگری رنگ یک‌فینال اروپایی را ندید. این پنجمین‌باری است که رنجرها در یک‌فینال اروپایی حاضر می‌شوند که به‌اندازه مجموع همه باشگاه‌های اسکاتلندی است.
    اینتراخت و رنجرز پیش از این 2 بار با هم روبه‌رو شده‌اند؛ هر دو در سال1960 که تیم آلمانی در مجموع 2‌دیدار رفت و برگشت توانست 12بر 4حریف اسکاتلندی خود را شکست دهد. این بالاترین میانگین گل ردوبدل شده بین 2 حریف در تاریخ رقابت‌های قاره است؛ 8گل در هر بازی!
    نماینده اسکاتلند در حالی به فینال رسید که هر دو دیدار نخست خود را در رقابت‌های این فصل باخته بود. آنها ابتدا به لیون و سپس به اسپارتا پراگ باختند بدون آنکه گلی به ثمر برسانند. حالا رنجرز نخستین تیم تاریخ جام یوفا یا لیگ اروپا محسوب می‌شود که با وجود شکست در 2‌دیدار نخست توانسته به فینال برسد. رنجرز 3‌شکست دیگر را هم در ادامه متحمل شد و با 5باخت راهی فینال شد. اینتراخت با هواداران پرشور خود که نوکمپ (بارسلونا) و ورزشگاه اختصاصی وستهم (ورزشگاه المپیک لندن) را هم فتح کرده بودند، بدون باخت به فینال رسیده است.
این سومین فینال اروپایی است که در شهر سویل اسپانیا برگزار می‌شود. این شهر اولین‌بار فینال سال1986را بین آسته‌آوا بخارست و بارسلونا میزبانی کرد که تیم رومانیایی در ضربات پنالتی قهرمان شد و دومین بار ورزشگاه سانچس پیسخوان شاهد فینال جام یوفا بین پورتو و سلتیک بود که به قهرمانی تیم پرتغالی انجامید

این خبر را به اشتراک بگذارید