• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 27 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160890
+
-

کاشت حداکثری برنج در گیلان

پیگیری
کاشت حداکثری برنج در گیلان

حمیده پازوکی-خبرنگار

کاشت نشای برنج از چند هفته گذشته در گیلان آغاز شده است. براساس آمار تاکنون ۵۵درصد شالیزارهای استان معادل ۱۳۰هزار هکتار زیرکشت برنج رفته است، نکته جالب آنکه افزایش قیمت برنج در ماه‎های اخیر موجب شده شالیکاران گیلانی به تولید بیشتر برنج روی آورند.با توجه به اینکه استان‌های بسیاری به‌دلیل کم‎آبی از کاشت برنج منع شده‎اند به‌نظر می‎رسد این افزایش تولید می‌تواند بخشی از برنج مورد نیاز کشور را تامین کند. در این شرایط بسیاری از کشاورزان گیلان به کاشت شالی در زمین‎هایی رو آورده‌اند که یا چیزی در آنها کاشته نمی‌شد یا رهاشده محسوب می‌شد؛ موضوعی که مدیر جهادکشاورزی رشت هم بر آن صحه گذاشته است.
به‌گفته مسعود اسدی‌پرور، امسال کشاورزانی که شالیزارشان را به حالت نکاشت رها کرده بودند، دوباره به کشت برنج روآورده‌اند.
او توضیح می‌دهد حتی کسانی که در شالیزارهای خود ماهی پرورش می‎دادند نیز دوباره کاشت برنج را جایگزین پرورش ماهی کرده‌اند.

تأمین آب برنج رشت از سد سفیدرود
افزایش تولید برنج به‌عنوان محصولی آب بر همیشه نگرانی از کمبود آب را به‌وجود می‎آورد. مدیر جهادکشاورزی رشت با بیان اینکه تاکنون خزانه‌گیری در ۹۹درصد از شالیزارهای این شهرستان انجام شده است، می‌گوید: مشکلی برای تامین آب نشای برنج وجود ندارد. آب مورد نیاز ۹۲درصد از شالیزارهای رشت از سد سفیدرود تامین می شود و به‌دلیل کاهش ذخیره آب سد سفیدرود تلاش می کنیم از آب‌های موجود برای شخم اول و نشای برنج استفاده کنیم.
اسدی‌پرور می‎افزاید: در مجموع برای تولید بهینه ‌ برنج اقدامات مختلفی انجام دادیم و این امور موجب اقتصادی‌ترشدن تولید برنج برای برنج‌کاران شده است.

صیانت از شالیزارها
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گیلان هم درباره افزایش تولید برنج و کاشت دوباره زمین‎های رهاشده گیلان به همشهری می‎گوید: بازگشت زمین‎های رهاشده به چرخه کاشت برنج یکی از موضوعاتی است که ما هر سال در گیلان پیگیری می‌کنیم.
امسال به‌دلیل گران‌شدن قیمت برنج این موضوع اهمیت بیشتری یافته است و کشاورزان هم از آن استقبال کرده‎اند. وقتی یک قطعه زمین یک هکتاری 2تن برنج می‌دهد و برنج محصولی استراتژیک است چرا نباید از آن برای تولید استفاده کرد؟
علی موسوی با بیان اینکه صیانت از زمین‎های کشاورزی برای گیلان هم بسیار اهمیت دارد، ادامه می‎دهد: به چند دلیل ممکن است زمینی به شکل رهاشده وجود داشته باشد. بعضی زمین‌ها نکاشت است و در آن محصولی پرورش پیدا نمی‌کند، بعضی زمین‎ها هم ممکن است برای تغییر کاربری فروخته شده باشد. امسال با افزایش کاشت برنج زمین‌های گروه اول دوباره به چرخه کاشت برنج بازگشته‌اند.
وی با بیان اینکه بدون کاشت گذاشتن شالیزارها از سوی جهادکشاورزی پیگیری می‎شود، می‌گوید: همه زمین‎های شالیکاری استان حتی زمین‎هایی که در بافت‌های شهری قرار دارند باید مشغول کشت و کار باشند.
البته کشاورزان گیلانی به زمین‌های خود علاقه بسیاری دارند، اما درصورت رهاشدن طولانی مدت زمین با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

تولید یک میلیون و 700هزار تن شلتوک
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گیلان با بیان اینکه در گیلان 238هزار هکتار شالیزار در استان وجود دارد، می‌افزاید: بسیاری از شالیکاران گیلانی برای استفاده بهینه از زمین‌های کشاورزی خود در آنها ماهی هم پرورش می‌دهند‌که به‌دلیل گران‌شدن برنج ممکن است بعضی این کار را متوقف کنند و دوباره به کشت برنج رو آورده باشند که فعلا آمار دقیقی از این موضوع در استان در دست نیست.
موسوی با بیان اینکه اگر استان با تنش آبی مواجه نشود، پیش‌بینی می‎کنیم یک میلیون و 700هزار تن شلتوک برنج در استان تولید شود، می گوید: هم‌اکنون سدهای گیلان 750میلیون مترمکعب آب دارد و شرایط بارش هم در اردیبهشت و خرداد خوب پیش‌بینی شده است. به همین دلیل به‌نظر نمی‎رسد افزایش کشت برنج در استان با مشکل آب مواجه شود.

   
برنج دومین محصول استراتژیک کشاورزی ایران است، کاهش تولید آن می‎تواند برای مردم بسیار نگران‎کننده باشد و به همین دلیل حمایت از افزایش کاشت برنج در اراضی استانی مانند گیلان می‎تواند خبری خوب برای مردم باشد.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید