• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 27 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160852
+
-

خرمشهر در آیینه ایران‌شهر

گفت‌وگو با ناشر رمان چند جلدی «ایران‌شهر»

آرش نهاوندی-روزنامه‌نگار

همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب از آثاری که مورد توجه خوانندگان قرار گرفته، جلد‌های چهارم و پنجم رمان تاریخی «ایران‌شهر» در ژانر جنگی و با محوریت دفاع ‌مقدس به قلم محمدحسن شهسواری است. در این رمان، وقایع ماه‌های ابتدایی جنگ با اتکا به یافته‌ها و مستندات حقیقی روایت شده است. شهسواری در این کتاب به‌طور عمومی به جنگ و به‌طور اختصاصی به ماه‌های ابتدایی جنگ در خرمشهر و دفاع حماسی و قهرمانانه مردم این شهر در برابر حملات بی‌رحمانه نیروهای دشمن می‌پردازد. یکی از ویژگی‌های این رمان شخصیت‌پردازی خلاقانه و غیرتکراری نویسنده است. رمان چند جلدی«ایران‌شهر» را انتشارات شهرستان ادب منتشر کرده که در نمایشگاه کتاب سال‌جاری به پرفروش‌ترین رمان این انتشارات تبدیل شده است. به‌رغم اینکه نگارش این رمان هنوز تمام نشده، اما جلدهای اولیه انتشار یافته «ایران‌شهر» با استقبال کم‌نظیری از سوی مخاطبان مواجه شده است. با محمدامین اکبری، مدیر انتشارات شهرستان ادب گفت‌وگوی کوتاهی درباره کتاب ایران‌شهر انجام دادیم که در پی می‌آید.

تا‌کنون چند جلد از این رمان تاریخی – جنگی انتشار یافته است؟
5 جلد تا‌کنون انتشار یافته و 3جلد دیگر این کتاب نیز نوشته شده که در مرحله اخذ مجوز چاپ است. نگارش این کتاب همچنان ادامه دارد و محمدحسن شهسواری هم‌اکنون مشغول نوشتن جلدهای دیگر این کتاب است.
از داستان رمان ایران‌شهر برایمان بگویید.
داستان رمان از 29شهریور 1359آغاز و تا آبان ماه 59ادامه دارد؛ در واقع در این رمان وقایع 2 روز قبل از شروع جنگ تا زمان سقوط شهر خرمشهر روایت می‌شود. این رمان با محوریت اتفاقاتی که در خرمشهر در ماه‌های اول دفاع‌ مقدس رخ داده نوشته شده است. نویسنده همچنین تلاش کرده در این رمان به همه گروه‌ها، قشر‌ها و طبقاتی که در ماه‌های اول دفاع‌ مقدس در خرمشهر حضور داشته‌اند، بپردازد و تا حد امکان زندگی و اقدامات حماسی آنها را در ماه‌های اولیه دفاع ‌مقدس پوشش دهد.

در این داستان از شخصیت‌ها و اسامی واقعی استفاده شده یا شخصیت‌های رمان ایران‌شهر زاییده ‌ تصور نویسنده هستند و مابازای بیرونی ندارند؟
از آنجایی که تعداد زیادی از شخصیت‌های رمان ایران‌شهر نظیر شهید جهان‌آرا، در ماه‌های اول دفاع ‌مقدس و در روند عملیات بازپس‌گیری خرمشهر از دشمن شهید شدند، در این رمان اغلب از شخصیت‌هایی با نام‌های غیرواقعی استفاده شده؛ با این حال شخصیت‌های این رمان مابازای بیرونی دارند و نویسنده در شخصیت‌پردازی شخصیت‌های این داستان به مستندات و مکتوباتی که درباره شخصیت‌های واقعی این برهه از تاریخ ایران وجود داشته، توجه کرده است.

نویسنده «ایران‌شهر» در نگارش این رمان صرفا قصد داشته وقایع ماه‌های اولیه رفاع مقدس را به‌صورت داستانی روایت کند یا برای شخصیت‌پردازی دقیق‌تر و استحکام داستان قصه این رمان، به منابع تاریخی نیز رجوع کرده است؟
محمدحسن شهسواری این رمان را برپایه مطالعات عمیق تاریخی خلق کرده است و برای استحکام روایت داستان «ایران‌شهر» از تمام منابع مکتوب و تصویری موجود از ماه‌ها و سال‌های اول دوران دفاع ‌مقدس استفاده کرده است.

این رمان تا چه اندازه مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته و آیا 5 جلد اولیه رمان ایرانشهر دوباره توسط انتشارات شما تجدید چاپ خواهد شد؟
استقبال از این رمان بسیار زیاد بوده تا جایی که امروز این رمان پرفروش‌ترین رمان انتشاراتی ما در نمایشگاه کتاب بوده است. با این استقبالی که از این رمان چند جلدی شده، تجدید چاپ 5 جلد اول این رمان را مدنظر داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید