• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 27 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160845
+
-

همشهری از عرضه کتاب‌های با موضوع دفاع‌مقدس در نمایشگاه کتاب تهران گزارش می‌دهد

آن 8سال در غرفه‌های نمایشگاه

کتاب
آن 8سال در غرفه‌های نمایشگاه

فهیمه پناه‌آذر-روزنامه‌نگار


روزگاری نه‌چندان دور برگزاری جشنواره کتاب سال دفاع‌مقدس و کنگره شعر دفاع‌مقدس در سطح ملی و همچنین استانی به شکل تخصصی توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس که بعدها عنوان سازمان به‌خود گرفت، باعث شده بود حجم قابل‌توجهی کتاب باکیفیت با موضوع جنگ و دفاع‌مقدس به بازار کتاب عرضه شود؛ کتاب‌هایی از نویسندگان نامدار این مرز و بوم از احمد دهقان گرفته تا محمدرضا بایرامی و... حتی نویسندگان حرفه‌ای در عرصه رمان‌های دفاع‌مقدس که در رده سنی کودک و نوجوان فعالیت می‌کردند. اما تعطیلی و نامنظم شدن برگزاری این جشنواره‌ها از یک‌سو و از سوی دیگر تغییر در مدیریت و نگاه مدیران برای برگزاری این جشنواره‌ها و تشدید سختگیری‌ها باعث شد که نویسندگان ‌ این عرصه کاهش یابد. بیشتر کتاب‌ها به سمت زندگینامه‌نویسی و خاطره‌نویسی سوق پیدا کرد و رمان‌نویسان کمترین فعالیت را در این سال‌ها داشتند.
البته فعالیت در این حوزه همچنان ادامه دارد و ناشران تخصصی این حوزه به نشر و توزیع کتاب‌ها می‌پردازند اما به‌زعم برخی از کارشناسان، ‌‌کمتر استقبالی از این کتاب‌ها با موضوعات مختلف می‌شود.

آثار صوتی و تصویری دفاع‌مقدس
در نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال هم ناشرانی چون دفاع‌مقدس و اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس با آثار جدیدی در نمایشگاه حضور دارند. با توجه به گرانی کاغذ برخی از این ناشران ازجمله اسناد و تحقیقات تصمیم گرفته تا در نمایشگاه امسال آثار صوتی و تصویری خود را هم عرضه کند. مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس با ۲۱۶جلد کتاب و انتشارات مرزوبوم با ۴۵جلد کتاب در این نمایشگاه حضور دارند. این آثار مربوط به بهار۱۴۰۱ هستند و به‌تازگی وارد بازار نشر شده‌اند ازجمله کتاب‌های «پدافند هوایی سپاه پاسداران»، «اطلس جبهه میانی»، «شناسنامه لشکر ۳۱ عاشورا»، «اطلس نقش کرمان در دوران دفاع‌مقدس»، «شناسنامه لشکر ۱۱ امیرالمؤمنین»، روزشمار‌های ۳۴ و 48.1 و «تاریخ شفاهی مرحوم زارعی»، کتاب «نبرد ماووت»، «تاریخ تحلیلی دفاع‌مقدس» با ویراست جدید و 5 ‌جلدی «سیری در جنگ» با ویراست جدید به علاقه‌مندان عرضه می‌شوند.

بیش از هزار عنوان کتاب در نمایشگاه سی‌وسوم
انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مد‌ظله‌العالی) با بیش از ۱۲۰عنوان کتاب از منشورات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حاضر شده است.
در این دوره از نمایشگاه در بخش ناشران حوزه دفاع‌مقدس نشان می‌دهد که بالغ بر 1834عنوان کتاب به‌طور مستقیم در دسته‌بندی آثار دفاع‌مقدس قرار دارند. البته لازم به یادآوری است که آثار دیگری هم در این بین هستند که دسته‌بندی اصلی‌شان مربوط به حوزه‌های دیگر است اما دسته‌بندی فرعی آنها مربوط به آثار دفاع‌مقدس است. انتشارات سوره‌مهر هم با 159اثر در حوزه دفاع‌مقدس در نمایشگاه حضور دارد. از کتاب‌های جدید این ناشر می‌توان به «مقر گردویی» خاطرات شفاهی رزمنده علی کریمی، «میهمانان ‌ام‌الرصاص» خاطرات خودنوشت غواص لشکر31، سیدجعفر حسینی ودیق، «من می‌آیم» خاطرات سیده‌زهرا حمیدی همسر شهید، مریم طالبی‌امرایی، خاطرات اسماعیل نادری، مهدی علیمرادی و... اشاره کرد. همچنین کتاب‌هایی ازجمله «بازیدار؛ جنگ به روایت یک شهروند عراقی» و «مرد سایه‌ها» براساس زندگی سپهبد قاسم سلیمانی اشاره کرد.

نشر شاهد و کتاب‌های زندگی
انتشارات نشر شاهد که در نمایشگاه کتاب در بخش کودک و نوجوان(یک غرفه) و بخش عمومی (شبستان 2غرفه) در نمایشگاه حاضر است، براساس اطلاعات سایت نمایشگاه مجازی کتاب دارای 74اثر در دسته موضوعی دفاع‌مقدس است. «فرشته‌ها گریه نمی‌کنند» برداشتی از زندگی شهیدان ترور، ابوالفضل علی‌آبادیان، «به پاکی شبنم» هاشم ثانی؛ «سکان‌دار مادر» روایتی از زندگی یک شهید دانش‌آموز، مهری رکاب‌طلایی ازجمله کتاب‌هایی است که در نمایشگاه عرضه می‌شوند.

فتحی‌ها با 66اثر
انتشارات روایت‌فتح در این دوره از نمایشگاه با 66اثر مرتبط با حوزه دفاع‌مقدس حضور پیدا کرده است. «باران تشنه» خاطرات آزاده جانباز احمد شیدا، «سرباز شهر ممنوعه» مستندروایی از خاطرات ستوان دوم و «حاج‌قاسم سلام» روایتی از شهیدقاسم سلیمانی، «دفترچه نیم‌سوخته» خاطرات سرباز شهید مرتضی قربان‌زاده و «یادگاران شهیدناصر کاظمی» از عباس رمضانی ازجمله کتاب‌های جدید روایت‌فتح هستند.‌

مکث
«سرباز» در نمایشگاه کتاب تهران

‌بسته محصول فرهنگی «سرباز» منتشر شد و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار گرفت. این بسته شامل 2عنوان کتاب، ۲۲قطعه تصویر و یک قطعه پوستر است. اولین محصول این بسته، کتاب «یاران سلیمانی» است که بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع خانواده‌های شهدای مدافع حرم را دربرمی‌گیرد که برخی از این بیانات برای نخستین‌بار منتشر شده است. کتاب مصور «قاف»، دیگر محصول بسته سرباز، شامل خاطرات حاج‌قاسم سلیمانی از جنگ 33روزه لبنان است که در قالب داستان تصویری منتشر شده است. ۲۱قطعه از عکس‌های شهید حاج‌قاسم سلیمانی همراه با بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در مورد شهید سلیمانی به چاپ رسیده است که ۴قطعه از این تصاویر برای نخستین‌بار منتشر شده است.
همچنین عکس ویژه‌ای که به دیدار خانواده حاج‌قاسم سلیمانی با رهبر معظم انقلاب در سال۱۳۹۳ اختصاص دارد همراه با متن سخنرانی معظم‌‌له در این جلسه، برای نخستین‌بار منتشر شده است. پوستر «یا حسین فرماندهی از آن توست» محصول دیگر بسته‌ سرباز است.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید