• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 26 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160780
+
-

تناقض‌گویی برجامی در اردوگاه غرب

دیپلماسی
تناقض‌گویی برجامی در اردوگاه غرب

ارزیابی «بسیار مثبت» اتحادیه اروپا از نتایج سفر انریکه مورا به تهران درحالی است که موضع‌گیری‌های اخیر واشنگتن، از بروز شکاف‌های برجامی میان اروپا و آمریکا حکایت دارد
درحالی‌که در روزهای اخیر اخبار جدیدی از گشایش‌های تازه در مذاکرات هسته‌ای جمهوری‌اسلامی ایران و 1+4 به گوش می‌رسد، اما برخلاف ابراز امیدواری‌ مقام‌های اتحادیه اروپا نسبت به آغاز مجدد گفت‌وگوها، به‌ویژه پس‌از بازگشت انریکه مورا (معاون مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا) از تهران، موضع جدید واشنگتن در قبال مذاکرات، از عمیق‌تر شدن شکاف‌های برجامی میان اروپا و آمریکا حکایت دارد.
به‌ گزارش همشهری، سفر اخیر مورا و همچنین امیر قطر به تهران دور تازه‌ای از گمانه‌زنی‌ها پیرامون ایجاد روزنه‌های جدید در بن‌بست‌گشایی از مذاکرات هسته‌ای در وین را به‌دنبال داشت؛ موضوعی که با اظهارات جوزف بورل، مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر مثبت بودن سفر معاونش به تهران، به امیدواری‌ها برای از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای افزود.
دراین میان اظهارنظر توییتری وزیر امور خارجه کشورمان درباره سفر مورا به تهران، به‌عنوان تأییدی بر موضع مثبت بورل در این زمینه تعبیر شد؛ «توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است، اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد.» حسین امیرعبداللهیان همچنین سفر مورا به تهران و گفت‌وگوهای او با علی باقری‌کنی را «فرصت مجددی» برای تمرکز بر «ابتکارات برای حل موضوع‌های باقیمانده مذاکرات وین» ارزیابی کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در گفت‌وگو با همتای یونانی خود نیز این موضع را تکرار و بر عزم جمهوری ‌اسلامی ایران برای دستیابی به توافقی خوب و پایدار در مذاکرات هسته‌ای تأکید کرد؛ موضوعی که نشان می‌دهد درصورت وجود عزم جدی در واشنگتن برای تصمیم‌گیری در این زمینه، «توافق مثبت» در دسترس است.
علاوه بر این علی شمخانی، دبیر شورای ‌عالی امنیت ملی کشورمان نیز در روزهای اخبر در توییتی نوشت:«مذاکرات وین به مرحله‌ای رسیده که گره‌ آن تنها با پایبندی طرف خاطی به راهکارهای منطقی و اصولی ایران باز می‌شود. آمریکا با بدعهدی و اروپا با بی‌عملی، فرصت بهره‌مندی از حسن‌نیت اثبات شده ایران را به نابودی کشاندند. اگر اراده‌ای برای بازگشت دارند، ما آماده‌ایم و توافق در دسترس است.»

وجود موانع «قابل‌حل» در مذاکرات
در چنین شرایطی طی روزهای اخیر رسانه‌های بین‌المللی، گمانه‌زنی‌های جدیدی را از آخرین وضعیت گفت‌وگوهای هسته‌ای منتشر کردند که از شکسته‌شدن بن‌بست مذاکرات حکایت دارد. برهمین اساس هم بود که پایگاه تحلیلی «دیپلماتیک» در گزارشی درباره سفر اخیر نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین به تهران برای رفع موانع موجود سر راه رسیدن به یک توافق از طریق این مذاکرات، موانع موجود در مذاکرات وین را قابل حل ارزیابی کرد. در این گزارش آمده ‌است که «مقام‌های آمریکایی روز جمعه گفتند هنوز منتظر توضیحات مفصل‌تری ازسوی انریکه مورا و تیم او درباره رایزنی‌های این هفته‌شان در ایران هستند، اما درعین‌حال این سیگنال را نیز فرستاده‌اند که چندان درباره وقوع گشایشی عمده دراین زمینه خوش‌بین نیستند.» دیپلماتیک در این گزارش آورده ‌است: ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت: «در موقعیت فعلی، توافق فاصله زیادی با قطعی بودن دارد.» او همچنین گفت: «به‌خود ایران بستگی دارد که آیا به‌زودی می‌خواهد به یک توافق دست بیابد یا نه؛ ما و شرکایمان آماده‌ایم. مدتی است که آماده‌ایم، اما الان واقعا به ایران بستگی دارد.» در این گزارش همچنین عنوان شده ‌است که یک مقام ارشد اتحادیه اروپا روز جمعه گفته هنوز موانعی در زمینه رسیدن به یک توافق بر سر احیای توافق هسته‌ای ایران وجود دارد، اما از نظر او هنوز راه‌هایی برای غلبه بر این مانع وجود دارد. به‌ گفته این مقام ارشد اروپایی، «ما هنوز موانع سختی سر راه یک توافق داریم، اما گفت‌وگوی خوب، صریح و طولانی با ایران نشان داده است که آنها روی این موضوع کار می‌کنند. مسلما آمریکایی‌ها هم همینطورند؛ بنابراین هنوز راهی برای غلبه بر مشکلات وجود دارد. این چیزی‌است که قرار است روی آن کار کنیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید