• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 26 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160778
+
-

رئیس‌جمهور در دیدار جمعی از علمای اهل تسنن:

وحدت شیعه و سنی راهبرد است، نه تاکتیک

گزارش
وحدت شیعه و سنی راهبرد است، نه تاکتیک

رئیس‌جمهور در دیدار اخیر خود با جمعی از علما و روحانیان اهل سنت با اشاره به تلاش‌های جدی دولت برای رفع مشکلات معیشتی مردم گفت: دولت به دغدغه‌های مردم که به روحانیان منتقل می‌شود، توجه و برای رفع این مشکلات تلاش می‌کند
.براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، سیدابراهیم رئیسی با تشریح وضعیت کشور در زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم، گفت: کسری بودجه نزدیک به ۵۰۰هزارمیلیاردی، باقی ماندن بدهی ماهانه ۱۰هزارمیلیاردی، فوت قریب به ۷۰۰نفر در روز با ویروس منحوس کرونا، وجود تورم بی‌سابقه، تزریق رانتی ارز ۴۲۰۰تومانی به بازار و وضعیت نامطلوب ذخایر کالای اساسی در کشور از موضوع‌هایی بود که دولت در روزهای آغازبه‌کار خود با آنها درگیر بود.
رئیسی یکی از مشکلات کشور را نحوه پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی دانست و افزود: عملا بخش‌عمده‌ای از آنچه با عنوان «ارز ترجیحی» پرداخت می‌شد، در خدمت جریان فساد و رانت بود. در واقع هم هدررفت منابع کشور را داشتیم هم یارانه‌ها به مردم نمی‌رسید. برهمین اساس به‌منظور جلوگیری از ادامه این وضعیت، تصمیم گرفته شد این مبلغ به‌جای پرداخت به حلقه اول تأمین کالا، یعنی واردکننده‌ها، به حلقه آخر و ذی‌نفع اصلی، یعنی خود مردم و مصرف‌کنندگان داده شود.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه پرداخت ۴۰۰هزارتومان به‌صورت ماهانه به هر فرد کار سختی است، اما کارشناسان این روش را گامی برای نزدیک شدن به عدالت و رفع فقر مطلق می‌دانند، ادامه داد: این اقدام همه عدالت نیست، بلکه یک گام برای عادلانه‌تر شدن وضعیت اقتصادی است.
وی به درخواست برخی از علمای اهل تسنن برای استفاده بیشتر از آنها در سمت‌های مدیریتی اشاره کرد و گفت: استفاده از شایستگان امری مهم و ضروری است و ملاک برای دولت، کارآمدی است و در هر استان که می‌روم بر استفاده از نیروی بومی در آن استان تأکید دارم. رئیسی همچنین بر ضرورت ساماندهی وضعیت کوله‌بران و سوخت‌بران تأکید کرد و گفت: اگر در گذشته درآمدهای مرزی به مرزنشینان داده می‌شد و بازارچه‌های مرزی فعال می‌شدند، شاهد مشکلات فعلی مرزنشینان نبودیم. به وزیر کشور دستور داده‌ام نسبت به فعال شدن بازارچه‌های مرزی تعطیل شده اقدام کند. وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع رشد جریان‌های تکفیری در منطقه اشاره کرد و ادامه داد: باید مراقب نفوذ تفکرات تکفیری و سلفی در کشور باشیم؛ شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی دو روی یک سکه هستند و هر دو ضد‌وحدت جهان اسلام هستند، حال آنکه وحدت برای جمهوری اسلامی ایران یک راهبرد است، نه یک امر تاکتیکی.
در این مراسم همچنین تعدادی از علما و روحانیان اهل سنت نیز به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند. امیدواری به حل مشکلات با تدابیر دولت سیزدهم، حمایت از تلاش‌ها و برنامه‌های دولت برای ساماندهی مشکلات اقتصادی و عادلانه کردن تخصیص یارانه‌ها، ابراز مخالفت با تفکرات تکفیری و افراطی، تلاش برای سامان یافتن تجارت مرزی و کوله‌بری و تأکید بر همراهی با اجرای اصلاحات اقتصادی، ازجمله مهم‌ترین مسائل مطرح شده از سوی علما و روحانیان اهل تسنن در این دیدار بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید