• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 25 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160689
+
-

همشهری داده‌های جدید مرکز آمار را بررسی می‌کند

کاهش تورم تولید با افزایش هزینه‌‌ها

هزینه تولید در ایران همچنان بالاست، هرچند از سرعت تورم تولید در بخش‌های مختلف کاسته شده اما روند فزاینده بهای تمام‌شده تولید بر تورم بخش مصرف اثر گذاشته است. به گزارش همشهری، تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار ایران از افزایش هزینه تولید حکایت دارد، به‌گونه‌ای که نرخ تورم سالانه تولید در مرغداری‌های صنعتی در پایان زمستان سال گذشته به 52.8درصد، در گاوداری‌های صنعتی به 59درصد، در تولید کالاهای صنعتی به 56.7درصد، در تولید محصولات معدنی به 93.9درصد و در بخش خدمات به 46.9درصد رسیده است. افزایش بهای تمام‌شده تولید بر نرخ تورم بخش مصرف به‌صورت مستقیم اثر می‌گذارد زیرا شاخص تورم تولید یک شاخص پیش‌نگر ترسیم‌کننده تورم مصرف‌کنندگان به شمار می‌رود.
طبق این گزارش، میانگین قیمت دریافتی تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل، در فصل زمستان١٤٠٠ نسبت به زمستان سال قبل از آن
٤٠، ٧درصد افزایش داشته است. شاخص بهای تولید فصلی بخش صنعت در زمستان نسبت به پاییز سال گذشته به 7.8درصد رسیده که در مقایسه با فصل قبل 2.1درصد کاهش نشان می‌دهد. مرکز آمار می‌گوید: کمترین تورم فصلی در بخش صنعت به زیربخش‌های ساخت چوب و فراورده‌های چوبی به میزان 1.5درصد، تولید وسایل نقلیه موتوری یعنی تولید خودروی سواری و باری به میزان 1.9درصد و ساخت محصولات دارویی و شیمیایی به میزان 2درصد اختصاص دارد درحالی‌که هزینه تولید فرآورده‌های پالایشگاهی 18درصد، تولید توتون و تنباکو 12.5درصد و سایر تجهیزات حمل‌ونقل 11درصد در زمستان1400 نسبت به زمستان سال قبل افزایش یافته است.

کاهش تورم تولید صنعتی
تورم نقطه به نقطه بخش صنعت از 46.6درصد در پاییز پارسال به 40.7درصد در زمستان سال گذشته کاهش یافته که کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه به تولید خودرو و وسایل نقلیه به میزان 20.6درصد، ساخت محصولات رایانه‌ای و الکترونیک و نوری به میزان 26.4درصد اختصاص یافته و بیشترین نرخ تورم در زمستان پارسال نسبت به زمستان سال99 مربوط به ساخت محصولات کانی غیرفلزی به میزان 61.4درصد، چاپ و تکثیر رسانه‌های ضبط شده به میزان 55.9درصد و تولید پوشاک به میزان 51.6درصد بوده است.
براساس داده‌های مرکز آمار، نرخ تورم تولید محصولات صنعتی ایران در چهارفصل منتهی به زمستان سال گذشته به 56.7درصد رسیده که نسبت به فصل قبل کاهش 13درصدی را تجربه کرده است. کمترین نرخ تورم تولید سالانه به ساخت فرآورده‌های توتون و تنباکو با 25درصد، ساخت محصولات دارویی، مواد شیمیایی مورد استفاده در داروسازی و محصولات دارویی گیاهی با 34.8درصد و تولید خودروی سواری و باری به میزان 36.7درصد و بیشترین تورم سالانه هم به ساخت مواد شیمیایی و فرآورده‌های شیمیایی به میزان ٧٣.٩درصد، ساخت چوب و فرآورده‌های چوب و چوب‌پنبه، به جز مبلمان به میزان ٦٩.٨درصد و ساخت سایر محصولات کانی غیرفلزی به میزان ٦٨.٥درصد اختصاص داشته است.

جهش تورم تولید معدنی
میانگین قیمت دریافتی فروشندگان مواد معدنی به ازای فروش محصولاتشان در داخل، در فصل زمستان١٤٠٠ نسبت به فصل زمستان١٣٩٩ حدود ٦٤، ٥درصد افزایش دارد. افزون بر این در فصل زمستان١٤٠٠ هزینه تولید بخش معدن نسبت به فصل قبل ٣، ٢درصد بوده، اما نرخ تورم نقطه به نقطه این بخش در زمستان پارسال نسبت به زمستان سال قبل آن 64.5درصد جهش داشته است. این در حالی است که نرخ تورم تولید معدنی در بازه زمانی یکساله منتهی به فصل زمستان1400 به 92.9درصد رسیده که نسبت به فصل پاییز همان سال 14.4درصد کاهش داشته است.

نبض تورم در بخش خدمات
مرکز آمار می‌گوید: هزینه تولید در بخش خدمات ایران در زمستان نسبت به پاییز پارسال با 2.7درصد کاهش به 7.3درصد رسیده و بیشترین نرخ تورم فصلی به فعالیت‌های خدماتی تامین جا و غذا و تغییر وسیله نقلیه موتوری و موتورسیکلت اختصاص داشته درحالی‌که هزینه خدمات آبرسانی، مدیریت پسماند و فاضلاب تغییر نکرده و کمترین نرخ تورم هم مربوط به فعالیت‌های بیمه بوده است.
تورم نقطه به نقطه بخش خدمات در زمستان پارسال نسبت به زمستان سال قبل آن بدون تغییر در سطح 45.8درصد حفظ شده و به‌گفته مرکز آمار کمترین نرخ تورم به فعالیت‌های املاک و مستغلات و اطلاعات و ارتباطات و بیشترین تورم هم به تامین جا و غذا و همچنین فعالیت‌های مددکاری ازجمله پرستاری در منزل اختصاص داشته است. این گزارش می‌افزاید: نرخ تورم سالانه تولید در بخش خدمات در زمستان سال گذشته با 6دهم درصد افزایش نسبت به سال قبل به 46.3درصد رسیده که پایین‌ترین نرخ مربوط به ارائه خدمات املاک و مستغلات و ارتباطات و اطلاعات و بالاترین نرخ تورم تولید خدمات به فعالیت تامین جا و غذا و همچنین خدمات اداری بوده است.

تورم از گاوداری تا مرغداری
مرکز آمار فاش کرده میانگین قیمت دریافتی تولیدکنندگان محصولات گاوداری‌های صنعتی به ازای تولید قلم‌های خود در داخل، در زمستان١٤٠٠ نسبت به زمستان سال قبل آن
٣٩، ٧درصد افزایش داشته و نرخ تورم سالانه تولید در گاوداری‌های صنعتی هم به 59درصد رسیده است. البته این گزارش نشان می‌دهد هزینه تولید فصلی این بخش از 4.5درصد در پاییز پارسال به 3.2درصد در زمستان سال گذشته کاهش داشته و تورم تولید گاوداری‌های صنعتی در زمستان1400 نسبت به زمستان1399 افتی 10.7درصدی را تجربه کرده و نرخ تورم سالانه تولید این فعالیت اقتصادی هم 8.9درصد کاهش داشته است. همچنین در فصل زمستان سال١٤٠٠ شاخص قیمت تولید‌کننده بخش مرغداری‌های صنعتی کشور در زمستان پارسال نسبت به پاییز سال گذشته 3.4درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل یعنی تورم نقطه به نقطه ٣١.٢درصد افزایش یافته است.به‌گفته مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه تولید در مرغداری‌های صنعتی در زمستان پارسال نسبت به پاییز سال گذشته 16.2درصد کم شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید