• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 25 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160687
+
-

تجارت ایران با روسیه و اوکراین در زمان جنگ

در سایه جنگ روسیه و اوکراین، واردات ایران از روسیه افزایش داشته اما صادرات به این کشور با افت جدی همراه بوده و تجارت با اوکراین نیز تا 90درصد کاهش پیدا کرده است.
 به‌گزارش همشهری، اثرات جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصاد جهانی، به‌خصوص در حوزه دادوستد محصولات کشاورزی و غذا به حدی بوده که بازارهای جهانی را با تکانه‌های جدی قیمت و عرضه مواجه کرده است؛ اما آمارها نشان می‌دهد این جنگ فقط بر تجارت غذایی ایران اثر نداشته و تبعات آن دامنگیر تجارت غیرغذایی نیز شده است. 
آمارهایی که سخنگوی گمرک از مناسبات تجاری ایران با روسیه و اوکراین ارائه کرده، حاکی است تجارت ایران با این دو کشور در ۱۰ماهه1400 به 2میلیارد دلار رسیده که 1.8میلیارد دلار آن مربوط به روسیه بوده و مابقی به اوکراین تعلق داشته است. گندم، ذرت، جو، دانه‌های روغنی ازجمله اقلام اساسی وارداتی ایران از روسیه تا زمان جنگ این کشور بوده و از اوکراین نیز هرچند محدودتر، کالاهایی مانند گندم، ذرت، روغن آفتابگردان، ماشین‌آلات و یا برخی تجهیزات نفتی وارد کرده بود. بررسی آمارهای مربوط به تجارت ایران با روسیه و اوکراین در طول 2ماه جنگ این کشورها نشان می‌دهد ارزش واردات ایران از روسیه در این بازه زمانی 29درصد رشد کرده در حالی صادرات روسیه از ایران 36درصد کاهش داشته است. در مورد اوکراین آمارها وضعیت نامساعدتری را نشان می‌دهند به‌گونه‌ای که در 2ماه اسفند1400 و فروردین1401، واردات ایران از اوکراین 98درصد کم شده و صادرات ایران به این کشور نیز با کاهش 76درصدی مواجه بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید