• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 25 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160688
+
-

تأیید 3طرح مجلس ازسوی شورای‌نگهبان

هادی طحان‌نظیف: طرح‌های «تغییر ساعت رسمی کشور»، «تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار» و «جهش تولید دانش‌بنیان» مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد

گزارش
تأیید 3طرح مجلس ازسوی شورای‌نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان در نشست‌خبری دیروز خود از تأیید 3طرح‌ مهم «تغییر ساعت رسمی کشور»، «تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار» و «جهش تولید دانش‌بنیان» خبرداد؛ طرح‌هایی که اگرچه در ابتدا با ابهام‌هایی همراه بود، اما اکنون ازسوی شورای‌نگهبان تأیید شده تا درنهایت به قانون لازم‌الاجرا تبدیل شود.
به‌گزارش همشهری، هادی طحان‌نظیف دراین باره گفت:  طرح «تغییر ساعت رسمی کشور» در مرحله قبل با ابهام‌هایی همراه بود که با اصلاحات انجام‌شده توسط مجلس، در نهایت ازسوی شورای‌نگهبان مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
 وی افزود: در این طرح بین ساعت رسمی کشور و ساعت کاری کارکنان تفکیک انجام شد. درباره ساعت رسمی کشور، دولت دیگر نمی‌تواند ساعت را تغییر دهد، اما در مورد ساعت کاری کارکنان با توجه به منطقه و جغرافیا، دولت می‌تواند ساعت کاری کارکنان را تغییر دهد. این قانون از ابتدای سال‌۱۴۰۲ اجرایی می‌شود.
طحان‌نظیف ادامه داد: درباره طرح «تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار» نیز شورای نگهبان در مرحله قبل ایراد مستقلی نسبت به این مصوبه نداشت، اما ایراد هیات عالی نظارت را به مجلس منتقل کرده بود که درنهایت با رفع ایراد، مصوبه مورد تأیید شورا قرار گرفت.  سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره طرح «جهش تولید دانش‌بنیان» گفت: این طرح چند‌بار میان شورای‌نگهبان و مجلس در رفت‌وآمد بود و درنهایت اواخر هفته‌گذشته مورد تأیید این شورا قرار گرفت و مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد. این طرح براساس یک آسیب‌شناسی خوب طراحی شده و در آن بسیاری از مانع‌زدایی‌ها در حوزه تولید دانش‌بنیان مدنظر قرار گرفته‌است. طحان‌نظیف درباره مصوبه دولت پیرامون واردات خودرو نیز گفت: ما در بحث ساماندهی صنعت خودرو در مرحله آخر ابهام و ایرادی نداشتیم و تنها هیات‌عالی نظارت مجمع اشکالاتی داشت، اما اینکه مصوبه دولت با نظرات هیات عالی انطباق دارد را نمی‌دانم.

آخرین وضعیت قانون انتخابات مجلس
سخنگوی شورای نگهبان در این نشست به سوال‌هایی درباره انتخابات نیز پاسخ گفت. طحان‌نظیف در رابطه با آخرین وضعیت قانون انتخابات، تأکید کرد: آخرین مرحله مربوط به یک سال گذشته است و مصوبه مجلس به شورای نگهبان ارسال شد و شورا نیز اعلام کرد که ایرادی به این مصوبه ندارد، اما ایراد هیات عالی نظارت همچنان پابرجاست.
وی در پاسخ به سوالی راجع به اصلاح قانون انتخابات مجلس گفت: 2 نکته وجود دارد؛ یکی بحث کلی اصلاح قانون انتخابات است که معتقدیم همه تلاش کنند تا این اصلاحیه به سال بعد برسد. اما درباره انتخابات استانی یا تناسبی بحثی در شورای نگهبان مطرح نبوده‌است. جلساتی درخصوص اصلاح انتخابات برگزار شده، اما بحثی درخصوص انتخابات استانی یا تناسبی نداشتیم. باید ببینیم پیشنهادهای مجلس چه بوده است و بعد راجع به آن اظهارنظر می‌کنیم.
طحان‌نظیف پیرامون تأثیر فعالیت رسانه‌ای در تأیید صلاحیت‌ها هم گفت: فضای سیاسی کشور باز و آزاد است و گروه‌ها آزاد هستند در چارچوب قانون اظهارنظر کنند، اما اقتضائات کشور این است که بیش‌از گذشته به قانون و مصالح کشور پایبند باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید