• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 24 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160549
+
-

ابهام خروج مذاکرات هسته‌ای از بن‌بست

جوزف بورل، مسئول سیاست ‌خارجی اتحادیه اروپا، پس‌از پایان سفر انریکه مورا، معاون خود به ایران، اعلام کرد: مذاکرات هسته‌ای از بن‌بست خارج شده ‌ و از سرگرفته می‌شود.
به ‌گزارش همشهری، این درحالی‌ است که اخبار منتشر شده از گفت‌وگوهای انریکه مورا، معاون مسئول سیاست ‌خارجی اتحادیه اروپا در تهران، از پیشبرد مذاکرات در فضایی مثبت همراه با روند و پیشرفت خوب حکایت دارد و گفته می‌شود گفت‌وگوها تقریبا به مراحل نهایی خود رسیده ‌است؛ موضوعی که مسئول سیاست ‌خارجی اتحادیه اروپا هم آن را تأیید کرده ‌است.
بورل در حاشیه نشست سران «گروه 7» در آلمان با بیان اینکه پنجره مذاکرات متوقف شده هسته‌ای دوباره باز شده ‌است، اظهارکرد: مذاکرات به بن‌بست رسیده بود و حالا بن‌بست رفع شده و به این ترتیب چشم‌اندازی از رسیدن به یک توافق وجود دارد. وی درعین‌حال تأکید کرده ‌است که اختلاف‌های موجود در مسیر احیای برجام را نمی‌توان «یک‌‌شبه» حل کرد.
دومین سفر مورا به تهران از زمان اعلام تنفس در مذاکرات درحالی بود که قریب به اتفاق کشورهای حاضر در گفت‌‌وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند، اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیم‌های سیاسی آمریکا درباره چند موضوع باقیمانده مهم و کلیدی است.
در چنین شرایطی وزیر امورخارجه کشورمان نیز پس‌از سفر مورا در توییتی در این باره نوشت: «در توافق با جوزف بورل، سفر انریکه مورا به تهران و گفت‌وگوهایش با همکارم علی باقری، فرصت مجددی بود تا بر ابتکارات برای حل موضوع‌های باقیمانده مذاکرات وین متمرکز شویم. توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است؛ اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را بگیرد و به تعهداتش پایبند باشد. تماس‌ها ادامه دارد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید